@article { author = {Zareei, Mojtaba and Araei, Vahid}, title = {Analysis and critique of the model of good governance; Explaining the indicators of Islamic governance Based on the Constitution of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {7-25}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.1.3}, abstract = {The model of good governance is defined as the process of formulating and implementing policies in various fields with the participation of the government, civil society and the private sector, so that while meeting the basic needs of society, it leads to justice and security and sustainable development of human resources and environment. . Using a descriptive-analytical method, while analyzing the model of good governance based on the World Bank indicators and its critique, this article seeks the main question of how the indicators of Islamic and jihadi governance based on Nahjul Balagha and the principles of the Constitution of the Islamic Republic of Iran Is? The results show a pattern of good governance based on the principles of liberal and out of developed societies representing political affiliation or ideological certain that its application in other communities in the form of external and imposed without regard to the social structure, economy, culture and values The native wanted خwould not be. Islamic governance is a form of government based on religious democracy, and what makes the Islamic Republic of Iran different from other countries in the world today is the system's efforts to achieve pure Islam in various areas of individual and social life and to move around Islam. The Constitution of the Islamic Republic of Iran provides a new style of government and governance within the framework of divine and Islamic laws, which includes the goals, policies and governance indicators of the system, including; Accountability and the right to vote and to speak for the people, the rule of law, the quality of laws and regulations, efficiency and effectiveness, the fight against corruption and political stability, and the absence of violence are evident and prevalent}, keywords = {Good Governance,Islamic governance,Constitution,Islamic Republic of Iran}, title_fa = {واکاوی و نقد الگوی حکمرانی خوب؛ تبیین شاخص های حکمرانی اسلامی مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {الگوی حکمرانی خوب را فرایند تدوین و اجرای سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف با مشارکت دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی تعریف می‌کنند به گونه‌ای که ضمن برآوردن نیازهای اساسی جامعه، به تحقق عدالت و امنیت و توسعه پایدار منابع انسانی و محیط زیست منجر گردد. این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ضمن واکاوی الگوی حکمرانی خوب مبتنی بر شاخص‌های بانک جهانی و نقد آن، به دنبال این پرسش اصلی است که شاخص‌های حکمرانی اسلامی و جهادی بر اساس نهج‌البلاغه و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟ یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد الگوی حکمرانی خوب ‌مبتنی ‌بر ‌اصول ‌لیبرال ‌و ‌برخاسته ‌از ‌جوامع ‌توسعه‌یافته ‌و ‌بیانگر ‌گرایش ‌سیاسی ‌یا ‌ایدئولوژیکی ‌خاصی ‌است ‌که بکارگیری ‌آن ‌در جوامع ‌دیگر ‌به ‌شکل ‌برون‌زا و تحمیلی و بدون ‌توجه ‌به ‌ساختارهای ‌اجتماعی، نظام اقتصادی، ‌ارزش‌ها ‌و ‌فرهنگ ‌بومی ‌مطلوب ‌نخواهد ‌بود. حکمرانی اسلامی، شیوه حکومتی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و آنچه امروز موجب تفاوت و امتیاز جمهوری اسلامی ایران از دیگر کشورهای جهان شده، تلاش این نظام برای تحقق اسلام ناب در ساحت‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی و حرکت بر مدار اسلام است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سبک جدیدی از حکومت و حکمرانی در چارچوب قوانین الهی و اسلامی ارائه نموده که در اهداف، سیاست‌ها و شاخص‌های حکمرانی نظام شامل؛ پاسخگویی و حق انتخاب و اظهارنظر برای مردم، حاکمیت قانون، کیفیت قوانین و مقررات، کارایی و اثربخشی، مبارزه با فساد و ثبات سیاسی و فقدان خشونت نمایان و حاکم است.}, keywords_fa = {حکمرانی خوب,حکمرانی اسلامی,قانون اساسی,جمهوری اسلامی ایران}, url = {https://www.roir.ir/article_135981.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_135981_f675755b44b8fc96b1023d5f83bb100e.pdf} } @article { author = {eynalghozati, payman and kheiri, hassan and p, m}, title = {The student movement and the relations of governments and religious intellectuals after the Islamic Revolution}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {27-52}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.2.4}, abstract = {The development of the student movement as a driver social activities is one of the important concerns of the Islamic Republic today, but the decline in student movement indicators in Iran indicates the high importance of the need for thinking and action to develop it and the model needs social analysis of the student movement after It is the Islamic Revolution that expresses how and why. According to the dimensions mentioned for the student movement in the existing literature are one of the most important elements of the structures that affect the movement and the important point about the structures is the relationship of governments and intellectuals with movement. Student movement analysis has not been considered. This study seeks to find a framework for student movement analysis in universities. The research is qualitative and uses the data theory theory method with an emerging approach to formulate a framework for student movement development based on the relationship between governments and Intellectuals are with the movement. Data collection is through semi-structured interviews with a group of secretaries of student unions and organizations and activists of the student movement from the beginning of the revolution until now, and during the interview with 15 people, theoretical saturation was obtained. The final framework of the research includes two models of diagnosis and determination of student movement decline and development of student movement. In the model diagnosis, there are three main categories of causes of movement weakness and signs of student movement index decline and negative consequences There are also 5 main categories in the development pattern the student movement, including reinforcing natures, pivotal phenomena, strategies, and consequences.}, keywords = {structure,Government,Intellectuals,student movement,data theory}, title_fa = {جنبش دانشجویی ومناسبات دولت ها وروشنفکران دینی پس از انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {توسعه جنبش دانشجویی بعنوان پیشران فعالیت های اجتماعی امروزه یکی از دغدغه‌های مهم نظام جمهوری اسلامی می باشداما افت شاخص های جنبش دانشجویی ایران درسال های اخیر بیانگر اهمیت بالای نیاز به تفکر و اقدام در راستای توسعه آن می باشد برای دستیابی به مدل نیازبه تحلیل اجتماعی جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی است که چگونگی وچرایی آنرا بیان می دارد با توجه به ابعاد ذکر شده برای جنبش دانشجویی در ادبیات موجود یکی از عناصر بسیار مهم ساختار ها می باشند که بر جنبش تاثیر می گذارد و نکته مهم در مورد ساختارها مناسبات دولت ها و روشنفکران با جنبش می باشد از آنجا که تاکنون به این بعد از تحلیل جنبش دانشجویی توجه نشده است این پژوهش به دنبال یافتن چارچوبی برای تحلیل جنبش دانشجویی در فضای دانشگاه‌ها می باشد.پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نوظهور به تدوین چارچوب توسعه جنبش دانشجویی بر مبنای رابطه دولت ها و روشنفکران با جنبش می باشد. داده برداری از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با جمعی از دبیران اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و فعالان جنبش دانشجویی از ابتدای انقلاب تاکنون می باشد و طی مصاحبه با ۱۵ نفر اشباع نظری به دست آمده است. چارچوب نهایی پژوهش شامل دو الگوی تشخیص و تعیین افت جنبش دانشجویی و توسعه جنبش دانشجویی می باشد در الگوی تشخیص سه مقوله اصلی علل ضعف جنبش و نشانه های افت شاخص جنبش دانشجویی و عواقب منفی دیده می شود. همچنین در الگوی توسعه جنبش دانشجویی پنج مقوله اصلی شامل ماهیت های تقویت کننده ،پدیده های محوری ،راهبردها و پیامدها وجود دارد.}, keywords_fa = {ساختار,دولت,روشنفکران,جنبش دانشجویی,نظریه داده بنیاد}, url = {https://www.roir.ir/article_134000.html}, eprint = {} } @article { author = {sepehri, yaddollah and pendar, mohammad hossein and eari, fariba}, title = {Cultural relations, the cause of American influence in Iran}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {53-72}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.3.5}, abstract = {Iran has always played a major role in US economic and cultural foreign policy programs, which could be due to Iran's proximity to the Soviet Union, its vast oil resources, its special strategic position in the Middle East and the Persian Gulf, and other factors. The scientific purpose of this study is to investigate the stages of American cultural influence and domination over Iran from the coup d'etat of August 19 to the victory of the Islamic Revolution. In the years after World War I, until Reza Shah came to power, the eyes of many Iranian officials were fixed on the United States, while American cultural activities in Iran were more or less continuous. After World War II, American cultural influence and domination manifested itself on a large scale in the foreign policy of the Middle East, especially Iran. In fact, Americans after World War II believed that investing in education was an important source of production that could pave the way for economic growth and reconstruction. The establishment and strengthening of institutions active in the global arena, such as the United States Agency for International Development, the Marshall Plan, the Peace Corps, Principle Four, the Fulbright Commission, etc., all provided extensive programs to transform the educational and administrative structure. The present study serves as an explanation of the historical issues of the stages of US influence and domination in Iran and it is important to better understand the roots of the hostility between Iran and the United States. Therefore, the study of the stages of American influence and domination over Iran from the coup d'etat of August 19, 1943 to the victory of the Islamic Revolution, which in the practical dimension helps to analyze the current and low-level relations between Iran and the United States}, keywords = {cultural influence,public diplomacy,Cultural Domination,Coup of 19 August 1953}, title_fa = {مناسبات فرهنگی عامل نفوذ آمریکا در ایران}, abstract_fa = {ایران همواره سهم عمده‌ای در برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی سیاست خارجی آمریکا داشته است که می‌تواند به دلایل همسایگی ایران با شوروی، وجود منابع عظیم نفتی، موقعیت استراتژیک خاص در خاورمیانه و خلیج فارس و عوامل دیگر باشد. هدف علمی این پژوهش، بررسی مراحل نفوذ و سلطه فرهنگی آمریکا بر ایران از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی است. در سال‌های پس از جنگ جهانی اول تا به قدرت رسیدن رضاشاه، چشم بسیاری از دولتمردان ایرانی با آمریکا دوخته شده بود و این درحالی بود که در آن زمان فعالیت‌های فرهنگی آمریکا در ایران کمابیش تداوم داشت. بعد از جنگ جهانی دوم نفوذ و سلطه فرهنگی آمریکا در ابعاد وسیع و گسترده‌ای در سیاست خارجی منطقه خاورمیانه و به‌خصوص ایران نمایان گشت. در واقع آمریکایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم، بر این باور بودند که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش منبع تولید مهمی است که می‌تواند زمینه‌های رشد اقتصادی ونوسازی را فراهم آورد. تشکیل و تقویت نهادهایی که در عرصه جهانی فعالیت داشتند، نظیر آژانس بین‌المللی توسعه‌ی آمریکا، طرح مارشال، سپاه صلح، اصل چهار، کمیسیون فولبرایت و غیره، همگی برنامه‌های وسیعی در جهت تحول ساختار آموزشی و اداری ارائه می‌کردند. پژوهش حاضر به مثابه تبیین مساله‌ای تاریخی مراحل نفوذ و سلطه ایالات متحده در ایران، برای شناخت بهتر ریشه‌های خصومت ایران و آمریکا حائز اهمیت است. لذا بررسی مراحل نفوذ و سلطه آمریکا بر ایران از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی است که در بعد کاربردی به واکاوی رویه های کم و کیف مناسبات کنونی ایران و ایالات متحده کمک می کند.}, keywords_fa = {نفوذ فرهنگی,دیپلماسی عمومی,سلطه فرهنگی,کودتای 28 مرداد 1332ش}, url = {https://www.roir.ir/article_138069.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_138069_28a7a487299a17554b29a2d36d84f461.pdf} } @article { author = {Jalali Rad, Mohammad Sadegh and m, a and s, r}, title = {Elite indicators of the political culture of the Islamic Republic of Iran in the middle dimension}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {73-103}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.4.6}, abstract = {Different approaches have been presented about Iranian political culture. Iranian elites' perceptions of the characteristics of Iranian political culture are linked to environmental and normative realities. Indicators of political culture are considered as the requirements of policy-making and strategic planning in the cultural policies of countries, so counting and explaining the indicators of cultural and political indicators in the Islamic Republic of Iran can provide the need for macro and micro policies in the country. Therefore, the purpose of this article is to identify and enumerate the characteristics of Iranian political culture in the middle dimension and in the system of the Islamic Republic of Iran.Methodology in this research is the combination of (quantitative - qualitative). The population consisted of54 professors and political pundits of Political science departments of public and Azad universities in Tehran and Alborz. In this research, sampling method was done purposefully and quite improbable. The data collection instruments have been formed of researcher made questionnaire with propositions derived from a literature review and Delphi interviews of experts. Questionnaire validity is confirmed as face and content, and its reliability was emphasized by experts through Cronbach's alpha. Data analysis was conducted through descriptive and inferential statistics and Q factor analysis.The results showed that with the votes of the majority of experts, the role of government intervention and ownership can be considered as one of the priorities of the political culture of the Islamic Republic of Iran in the middle dimensionThis research has played the best small step in explaining the pattern of political culture in Iran.}, keywords = {Political Culture,Middle dimension,Component,Indicator,Q-Methodology}, title_fa = {شاخص‌های نخبگانی فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در بُعد میانه}, abstract_fa = {درباره فرهنگ سیاسی ایران رویکردهای متفاوتی ارائه شده است. ادراک نخبگان ایرانی درباره شاخص‌های فرهنگ سیاسی ایران با واقعیت‌های محیطی و هنجاری پیوند دارد. شاخص‌های فرهنگ سیاسی از ملزومات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی استراتژیک در سیاست‌های فرهنگی کشورها محسوب می شود، از این رو احصاء و تبیین شاخص‌های فرهنگی سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ضرورتی برای سیاست‌گذاری‌های کلان و خُرد را در کشور فراهم نماید. از این رو هدف این مقاله شناسایی و احصاء شاخص‌های فرهنگ‌سیاسی ایران در بُعد میانه و در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.روش تحقیق در این پژوهش روش ترکیبی (کمی- کیفی) و بصورت کیو می‌باشد. جامعه آماری شامل 54 نفر از اساتید و صاحب نظران سیاسی دانشکده‌های علوم‌سیاسی، دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران و البرز می‌باشند. روش نمونه‌گیری در این تحقیق به صورت هدفمند بوده و کاملاً غیر احتمالی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخت با گویه‌هایی بر گرفته از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های دلفی صاحب نظران تشکیل شده است. روایی پرسشنامه بصورت صوری و محتوایی مورد تایید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ مورد تاکید صاحب نظران قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل عاملی کیو انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که با آرای اکثریت صاحب نظران می‌توان شاخص نقش مداخله گری و تصدی‌گری دولت را جزء اولویت‌های فرهنگ‌سیاسی جمهوری اسلامی ایران در بعد میانه مطرح نمود. این تحقیق می‌تواند گام کوچکی را در راستای تبیین الگوی فرهنگ سیاسی در ایران ایفاء نماید}, keywords_fa = {فرهنگ سیاسی,بُعد میانه,مؤلفه,شاخص,روش کیو}, url = {https://www.roir.ir/article_138287.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_138287_7f006561bc428161a049bd70a02f551d.pdf} } @article { author = {Moradian Moradhaseli, Behzad and Azin, Ahmad and Jafari Nejad, Masoud Jafari Nejad}, title = {Introducing Imam Khamenei's Religious Democracy Political Thought and Participatory Democracy (Considering the Barriers to Democracy)}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {105-126}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.5.7}, abstract = {From the point of view of Imam Khamenei as an Islamic thinker and thinker, the Islamic government has its own way of governing the society and it is not such that it can achieve its goals by using Western methods. The reason for this is that the methods are valuable in religious democracy. This approach, while opposed to Western democracy, also contradicts tyranny and dictatorship. Imam Khamenei, therefore, has emphasized this new and innovative method, which has been interpreted as religious democracy, as a new, innovative and innovative method that can be used in the analysis of current political systems. Take note. On the other hand, individualism is one of the undeniable features of Western thought. So the foundations of Western democracy, and even the best of them, such as participatory democracy, are either in practice or inapplicable or, in many cases, facing paradigmatic challenges, in the face of Islam being a holistic worldview. The researchers found in this descriptive and analytical study that Islamic thinking is fundamentally different from Western thinking and that these differences are at the fundamental epistemic levels, which are at the core of the subject of these two thinking and that of religious democracy. They are fundamentally at odds with participatory democracy. Therefore, the main issue of this research is to introduce and identify two theories of religious democracy according to the political ideas of Imam Khamenei and participatory democracy with regard to the existing ideas in Western schools as well as introducing obstacles to democracy.}, keywords = {"Democracy" "Islamic Democracy","Democracy","Participatory Democracy","Challenge","Political Thoughts"}, title_fa = {معرفی اندیشه سیاسی مردم سالاری اسلامی امام خامنه ای و دموکراسی مشارکتی (با تکیه بر شناسایی موانع پیش روی دموکراسی)}, abstract_fa = {از منظر امام خامنه ای به عنوان یک متفکر و اندیشمند اسلامی، حکومت اسلامی در امر اداره جامعه، روش خاص خود را دارد و چنان نیست که بتواند با به کارگیری روش های غربی به اهداف خود نایل آید. علت این امر در ارزش مدار بودن روش ها در نظریه مردم سالاری اسلامی است. این روش در عین مخالفت با دمکراسی غربی، با استبداد و دیکتاتوری نیز تضاد دارد. لذا امام خامنه ای از این روشِ برتر و نوین، که از آن به مردم سالاری اسلامی تعبیر نموده اند، تأکید داشته اند این نظریه روشی تازه، نو و بدیع بوده که می تواند در تحلیل نظام های سیاسی حال حاضر، به عنوان یک روش کارآمد، مورد توجه قرار گیرد. از منظری دیگر، فردگرایی جزء خصیصه های غیرقابل انکار اندیشه غربی، به شمار می رود. لذا مبانی دموکراسی غربی و حتی بهترین آن ها مانند دموکراسی مشارکتی، در عمل یا قابلیت اجرا ندارد و یا این که در بسیاری از موارد، با چالش های پارادایمی روبرو است، در مقابل آیین اسلام یک جهان بینی تمام نگر و کامل است. پژوهش گران در این تحقیق تحلیلی- توصیفی دریافتند، که تفکر اسلامی به‌طور اساسی با تفکر غرب دارای تفاوت است و این تفاوت ها، مربوط به سطوح بنیادین معرفتی است، که در اصول موضوعه این دو تفکر جای دارد و اندیشه مردم سالاری اسلامی، به طور اساسی با دموکراسی مشارکتی، در تضاد با یکدیگر قرار دارند. لذا مسئله اصلی این پژوهش، معرفی و شناسایی دو نظریه مردم سالاری اسلامی با عنایت به اندیشه های سیاسی امام خامنه ای و دموکراسی مشارکتی با توجه به اندیشه های موجود در مکاتب غربی و نیز معرفی موانع پیش روی دموکراسی است.}, keywords_fa = {"مردم سالاری","مردم سالاری اسلامی","دموکراسی مشارکتی","چالش","اندیشه سیاسی"}, url = {https://www.roir.ir/article_138624.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_138624_d1dd746bb6aeebc1c6eb631fd08ed8db.pdf} } @article { author = {ghasemi, naser and Amoozegar, Morteza}, title = {Explaining the rule of maintaining the political system and determining the principles of its application in support of economic independence from the perspective of Imam (ra)}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {127-150}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.6.8}, abstract = {The inclusion of the rule of maintaining order in preserving the unity of Islam is one of the precepts of Imami jurisprudence. In the meantime, the Imam has not only considered the preservation of the political system of the Islamic government within the realm of the preservation of the unity of Islam, but has also relied on the rule of preservation of the system in support of economic independence. The purpose of this study is to explain in the first step why the rule of maintaining order from preserving the unity of Islam to maintaining the political system of the Islamic government and in the second step, to determine the justification for applying the rule of maintaining political order in supporting economic independence from Imam's perspective. The results of this research are based on the fact that Imam, in addition to presenting rational-theological arguments in the light of the principles of expediency, the necessity of the obligatory introduction, and the presentation of the important over the important, have entered the concept of maintaining the political system of the Islamic government. On the other hand, the jurisprudential rules of denying the mustache, the sanctity of strengthening the infidels and the harmless can be used as justification bases for applying the rule of maintaining order .}, keywords = {Keywords: rule of maintaining order,preserving the unity of Islam,maintaining the political system of the Islamic government,economic independence}, title_fa = {تبیین قاعده حفظ نظام سیاسی و تعیین مبانی کاربست آن در حمایت از استقلال اقتصادی از منظر امام(ره)}, abstract_fa = {شمول قاعده حفظ نظام بر حفظ کیان اسلام از مسلمات فقه امامیه است. در این میان، امام نه تنها حفظ نظام سیاسی حکومت اسلامی را داخل در قلمرو حفظ کیان اسلام برشمرده‌اند، بلکه در حمایت از استقلال اقتصادی به قاعده حفظ نظام نیز تمسک جسته‌اند. هدف از این تحقیق، در گام اول تبیین چرایی توسعه قاعده حفظ نظام از حفظ کیان اسلام به حفظ نظام سیاسی حکومت اسلامی و در گام دوم، تعیین مبانی توجیهی کاربست قاعده حفظ نظام سیاسی در حمایت از استقلال اقتصادی از منظرامام (ره) می‌باشد. نتایج این تحقیق بر این پایه استوار است که امام افزون بر ارائه براهین عقلی – کلامی در لوای مبانی مصلحت، وجوب مقدمه واجب، تقدیم اهم بر مهم، بر دخول مفهوم حفظ نظام سیاسی حکومت اسلامی در دایره مفهومی حفظ کیان اسلام مبادرت کرده اند. از دیگر سوی می‌توان قواعد فقهی نفی سبیل، حرمت تقویت کفار و لاضرر را بعنوان مبانی توجیهی کاربست قاعده حفظ نظام سیاسی در حمایت از استقلال اقتصادی از منظر امام به شمار آورد این تحقیق از لحاظ هدف بنیادی –کاربردی، از حیث روش، توصیفی –تحلیلی و منابع آن کتابخانه‌ای است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: قاعده حفظ نظام,حفظ کیان اسلام,حفظ نظام سیاسی حکومت اسلامی,استقلال اقتصادی}, url = {https://www.roir.ir/article_137439.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_137439_eee9f67bd05b41af050f48158fabd825.pdf} } @article { author = {hosseinzadeh, hamed and Mohammadzadeh, Ali and razani, ehsan and motallebi, masoud}, title = {Identifying and validating the characteristics of the "revolutionary system" in Imam Khamenei's thought Using contextual hermeneutic approach and Delphi method}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {151-171}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.7.9}, abstract = {The "revolutionary system" theory, known as the focal point of the strategic statement of the second step of the Islamic Revolution, is a theory that establishes a theoretical and operational link between revolutionary boiling and political order and can be an alternative to the theory of "good governance" in Islamic society. In this article, an attempt has been made to use Quantin Skinner's contextualist and intentional hermeneutic approach and to use Delphi's method, while specifying the intellectual backgrounds and ontological and anthropological foundations of Ayatollah Khamenei's (Modzaleh) thoughts, considering the three components of intention. The social context and the linguistic context of the author, the main features of the theory of the revolutionary system should be extracted and introduced in his thoughts. The method of data collection in this article is a qualitative method of documentary analysis and instrumentation, reading and fisheries. In the end, after extracting the main principles of the "revolutionary system" theory, it is concluded that the revolutionary system is a military system with dual bases of legitimizing the people and God, which is formed within the framework of religious values ​​and free will of the people. At the same time, it has always paid attention and emphasized, and its goal is to achieve a great Islamic civilization as the ultimate goal of the Islamic Revolution, and it has nineteen main indicators.}, keywords = {Revolutionary System,Imam Khamenei,Islamic Revolution,Delphi,Hermeneutics}, title_fa = {شناسایی و اعتبارسنجی شاخص‌های «نظام انقلابی» در اندیشه‌ امام خامنه‌ای (مدظله) با استفاده از رویکرد هرمنوتیک زمینه‌گرا و روش دلفی}, abstract_fa = {نظریه «نظام انقلابی» که به‌عنوان نقطه کانونی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی شناخته شده، نظریه‌ای است که بین جوشش انقلابی و نظم سیاسی پیوندی نظری و عملیاتی برقرار می‌سازد و می‌تواند به مثابه بدیلی برای نظریه «حکمرانی خوب» در جامعه اسلامی باشد. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از رویکرد هرمنوتیک زمینه‌گرا و قصدگرای کوئنتین اسکینر و بهره‌گیری از روش دلفی، ضمن مشخص نمودن زمینه‌های فکری و مبادی هستی شناسانه و انسان شناسانه تفکرات آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله)، با عنایت به سه مؤلفه ی نیات، زمینه اجتماعی و زمینه ی زبانی مؤلف، شاخص‌های اصلی نظریه نظام انقلابی در اندیشه‌های ایشان استخراج و معرفی گردد. روش گردآوری اطلاعات در این مقاله، روش کیفی از نوع تحلیل اسنادی و ابزار گـردآوری، متن‌خوانی و فیش‌برداری است. در پایان پس از استخراج اصول اصلی نظریه «نظام انقلابی»، این‌گونه نتیجه‌گیری گردیده است که نظام انقلابی نظامی است با پایه‌های دوگانه مشروعیت بخش مردمی و الهی که در چارچوب ارزش‌های دینی و اراده آزاد مردم شکل گرفته و به ماده و معنا و دنیا و آخرت به‌صورت هم‌زمان توجه و تأکید داشته و هدف آن نیل به تمدن بزرگ اسلامی به‌عنوان غایت نهایی انقلاب اسلامی بوده و دارای نوزده شاخص اصلی می‌باشد.}, keywords_fa = {نظام انقلابی,امام خامنه‌ای,انقلاب اسلامی,دلفی,هرمنوتیک}, url = {https://www.roir.ir/article_135657.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_135657_7ee54ea7eebecda3e0e775d2bcf6c815.pdf} } @article { author = {zamani mahjoub, habib and Adabi Firoozjaee, Reza}, title = {The impact of the Islamic Revolution on the spread of Shi'ism in Nigeria}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {173-188}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.8.0}, abstract = {Nigeria, as one of the most important African continent, has been the founder of the Shia religion and the Ahlul-Bayt school in the West African region in recent decades, and now, the Nigerian multi-million population has turned the country into one of Shia's centers. Signs indicate that in 1979, with the victory of the Islamic Revolution of Iran, Shi'a found a growing trend in Nigeria. This article aims to examine the role and influence of the Islamic Revolution of Iran on the development and expansion of the Shi'i religion in Nigeria using the descriptive-analytical method.Research findings show that the Islamic Revolution of Iran, along with the awakening and self-awareness of Muslims in Nigeria, accelerated the trend towards Shi'ism, and made Shiites a Nigerian minority from a very limited minority to active multi-million populations. In addition to the cultural actions of the Islamic Republic of Iran, the underlying activities of Shaikh Ibrahim Zekasaki, the leader of the Shiites of Nigeria influenced by Imam Khomeini and the Islamic Revolution, are the most important factor in the spread of Shi'ism in Nigeria. Inspired by Imam Khomeini, the Supreme Leader of the Islamic Revolution of Iran, and in the light of his eternal efforts, he familiarized the Sunni community with the Shi'a beliefs, and the Muslims, by adapting the teachings of this religion to the Qur'an and hadith books, They turned to Shi'a.}, keywords = {Nigeria,Nigerian Shiites,Shiites,Sheikh Ibrahim Zaksaki,Islamic Revolution of Iran}, title_fa = {تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر گسترش تشیع در نیجریه}, abstract_fa = {نیجریه به عنوان یکی از کشورهای مهم قاره آفریقا، در چند دهه اخیر بستر نفوذ مذهب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) در منطقه غرب آفریقا گشته است و هم اکنون، جمعیت چندمیلیونی نیجریه، این کشور را به یکی از کانون های شیعه تبدیل کرده است. نشانه ها حاکی از آن است که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1979 میلادی تشیع روند رو به رشدی در نیجریه پیدا کرد. این نوشتار، بر این هدف است که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، نقش و تأثیر انقلاب اسلامی ایران را بر رشد و گسترش مذهب تشیع در نیجریه بررسی نماید.یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد انقلاب اسلامی ایران در کنار بیداری و خودآگاهی مسلمانان نیجریه، روند گرایش به تشیع را سرعت بخشید و شیعیان نیجریه را از یک اقلیت بسیار محدود به جمعیت چندمیلیونی فعال بدل ساخت. افزون بر اقدامات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی، فعالیت‌های کم نظیر شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه که متأثر از امام خمینی و انقلاب اسلامی است، مهمترین عامل گسترش تشیع در نیجریه محسوب می شود. او با الهام از امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، و در سایه تلاش‌های همیشگی و خالصانه، جامعه اهل سنت نیجریه را با عقاید شیعه آشنا ساخت و مسلمانان با تطبیق معارف این مذهب با آنچه در قرآن و منابع حدیثی امطرح شده بود، به تشیع گرویدند.}, keywords_fa = {نیجریه,شیعیان نیجریه,تشیع,شیخ ابراهیم زکزاکی,انقلاب اسلامی ایران}, url = {https://www.roir.ir/article_135966.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_135966_6e14ce428371ffa4fc3035fc085236e9.pdf} } @article { author = {Shafieefar, Mohammad}, title = {Rules of understanding Islamic Republican political developments}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {189-213}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.9.1}, abstract = {Islamic Republic of Iran has experienced different periods and distinct aspects during the last four decades. Following the change of each head of government, the Islamic Republic has faced a fundamental change in its macro-policies in which has fueled the perception of substantial changes in the Islamic Republic. From this perspective, understanding the logic of the political developments of the Islamic Republic has been a dilemma, and the question is that: what analytical pattern governs the developments of the Islamic Republic and how can all its ups and downs be Explained under one heading and within the framework of a political system?It seems that with emphsizing on the historical experience of Iran and the performance of the Islamic Republic of Iran, the political developments of the Islamic republic, and the ups and downs of these four decades can be analyzed and placed under one framework.From this point of view, the political developments of the Islamic Republic, reffers to the sociology of developments in contemporary Iran and also to the nature of the Islamic Republic. The Islamic Republic, in addition, is a direct product of a social revolution. In fact, the Islamic Republic is not a completely new and unique phenomenon, and based on its historical experience, there are rules for understanding its political developments. Keywords: Voting Patterns, Rules of Understanding, Political Developments, Islamic Republic of Iran, Election}, keywords = {Voting Patterns,Rules of Understanding,Political Developments,Islamic Republic of Iran,Election}, title_fa = {قواعد فهم تحولات سیاسی جمهوری اسلامی}, abstract_fa = {جمهوری اسلامی در طول چهار دهۀ گذشته، دوره‌های مختلفی را تجربه کرده و چهره‌های متفاوتی از خود بروز داده است. با تغییر هر رئیس دولت- مجریه، جمهوری اسلامی مواجه با یک تغییر اساسی در سیاستهای کلان خود شده و تصور تغییرات ماهیتی در جمهوری اسلامی را دامن زده است. از این منظر، فهم منطق تحولات سیاسی جمهوری سلامی به عنوان یک موضوع مطالعاتی، جالب توجه استه، این سؤال مطرح است که: چه منطقی بر تحولات جمهوری اسلامی حاکم است و چگونه می‌توان همۀ فراز و نشیب‌های آن را زیر یک عنوان و در چارچوب یک نظم سیاسی توضیح داد؟برای فهم تحولات سیاسی- اجتماعی ایرانِ معاصر، برخی نظریه‌ها و الگوهای نظری وجود دارد؛ اما به لحاظ تفاوت و تغییرات ناشی از انقلاب اسلامی، برای تحلیل تحولات سیاسی دورة جمهوری اسلامی نیازمند چارچوب‌ها و قواعد دیگری مبتنی بر تجربة تاریخی ایران و عملکرد جمهوری اسلامی هستیم. به نظر می-رسد با توسل به منطق حاکم بر تحولات سیاسی جمهوری، می‌توان فراز و نشیب‌های این چهار دهه را ذیل یک چارچوب قرار داد.از این نظر، تحولات سیاسی جمهوری اسلامی، به جامعه شناسی تحولات ایران در دورۀ معاصر و نیز ماهیت جمهوری اسلامی بر می‌گردد. جمهوری اسلامی، علاوه بر اینکه محصول مستقیم یک انقلاب اجتماعی است، تداوم تاریخی ایران را پشتوانۀ خود دارد. درواقع، جمهوری اسلامی پدیده‌ای کاملاً جدید و منحصر بفرد نیست و با توجه به عقبه و سابقۀ آن و براساس تجربۀ تاریخی، قواعدی قابل توضیح برای فهم تحولات سیاسی آن وجود دارد. ضمن اینکه به عنوان یک نظام سیاسی بشری، بخشی از قواعد ماهیتی حاکم بر هر نظام سیاسی دیگر را نیز یدک می‌کشد و قیام به ایفای وظایف ضروری، ضامن بقا و تعادل نظام است.کلمات کلیدی: الگوهای رأی‌دهی، قواعد فهم، تحولات سیاسی، جمهوری اسلامی، انتخابات}, keywords_fa = {لگوهای رأی‌دهی,قواعد فهم,تحولات سیاسی,جمهوری اسلامی,انتخابات}, url = {https://www.roir.ir/article_145518.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_145518_523c9acdc3ac65f14c10be0ac2968eb8.pdf} } @article { author = {ahmadisefidan, hosein and nasirzadeh, zahra}, title = {Investigating the situation of political participation in the Islamic Republic of Iran with emphasis on the first and second presidential elections}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {215-240}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.10.2}, abstract = {In the first years of the victory of the Islamic Revolution and during the presidencies of Abolhassan Bani Sadr and Mohammad Ali Rajaei, the political pulse of the country intensified and weakened, and events took place in the society that astonished and surprised everyone. The purpose of this article is to examine the situation of political participation in the first and second rounds of the presidential elections. The main question is, what factors have influenced the political participation in the first and second presidential elections? Norris' theoretical model has been used as a theoretical framework. Findings and results of the study indicate that among the influential factors studied in political participation, the unrest of the early revolution, Bani Sadr's views on various political, economic, cultural issues and stance against the United States and his good fortune in spontaneously eliminating the main competitors more effective had. Among the influential factors in the political participation of the second presidential election, Mohammad Ali Rajaee's campaign history before and his performance in post-revolutionary responsibilities, his views on various issues and his personal characteristics such as simplicity, legalism and justice have been central}, keywords = {political participation,Presidential elections,Islamic Revolution,Bani Sadr,Rajaei}, title_fa = {بررسی وضعیت مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر انتخابات ریاست جمهوری دوره اول و دوم}, abstract_fa = {در نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر و محمد علی رجایی، نبض سیاسی کشور دچار شدت و ضعف گردید و حوادثی در جامعه به وجود آمد که همگان را بهت زده و غافلگیر کرد. بررسی وضعیت مشارکت سیاسی در دوره اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری هدف این مقاله است. سؤال اصلی، چه عواملی بر مشارکت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری دوره اول و دوم اثرگذار بوده است؟ از الگوی نظری نوریس به مثابه چارچوب نظری استفاده شده است. یافته‌ها و نتایج تحقیق بیانگر آن است که از بین عوامل اثرگذار بررسی شده در مشارکت سیاسی، نابسامانی‌های اوایل انقلاب، دیدگاه‌های بنی‌صدر در مورد مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و موضع گیری در مقابل آمریکا و خوش اقبالی وی در حذف خودبه‌خودی رقبای اصلی اثرگذاری بیشتر داشته‌ است. از عوامل مؤثر در مشارکت سیاسی دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سابقه مبارزاتی محمدعلی رجایی در قبل و عملکرد ایشان در مسئولیت های بعد از انقلاب، دیدگاه های وی در زمینه مسایل گوناگون و خصوصیات فردی او همچون ساده زیستی، قانون گرایی و عدالت محوری بوده است}, keywords_fa = {مشارکت سیاسی,انتخابات ریاست جمهوری,انقلاب اسلامی,بنی‌صدر,رجایی}, url = {https://www.roir.ir/article_137576.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_137576_aded9e90acded3aee35989381da831f7.pdf} } @article { author = {babaei, hossein and golshani, ali and Jafarinejad, Masoud}, title = {How to institutionalize political policy of Imam Khomeini in foreign policy}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {241-261}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.11.3}, abstract = {The present article seeks to answer the question of how can the political policy of Imam Khomeini be institutionalized in the field of foreign policy? To answer this question, document analysis method, which is a variety of qualitative methods, has been used; In this way, existing documents, including books, articles, and so on so, have been investigated and discussed on how to institutionalize the political policy of Imam Khomeini in the field of foreign policy. The purpose of this article is to familiarize the new generation, the owners of power, governors, brokers and society with the method of applying the policy of Imam's foreign policy and stabilizing it in the political system. The findings of the research indicate that by comprehensive independence, the consolidation and development of national power, the divine duty, the implementation of the constitution, the supervision and control of the administrators, having foreign relations based on islamic basics and the use of the realistic idealist model, Imam's policy in the field of foreign policy can be institutionalized.}, keywords = {Imam Khomeini,Political policy,Foreign Policy,Institutionalization}, title_fa = {چگونگی نهادینه سازی خط‏ مشی سیاسی امام خمینی(س) در عرصه سیاست خارجی}, abstract_fa = {مقاله حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال است که چگونه می‏ توان خط‏ مشی سیاسی حضرت امام خمینی(س) را در عرصه سیاست خارجی نهادینه سازی کرد؟ برای پاسخگویی به این پرسش، از روش تحلیل اسنادی که از انواع روش‌های کیفی است، استفاده ‌شده‌ است؛ با این روش، اسناد و مدارک موجود، شامل کتب، مقالات و ... بررسی‌ گردیده و به چگونگی نهادینه سازی خط‎‏ مشی امام خمینی(س) در عرصه سیاست خارجی پرداخته شده است. آشنا ساختن نسل جدید، صاحبان قدرت، حاکمان، کارگزاران و جامعه با روش کاربردی کردن ‏مشی سیاست خارجی حضرت امام و تثبیت کردن آن در نظام سیاسی، از اهداف ما در این مقاله می باشد. یافته‎های تحقیق حکایت از آن دارد که به وسیله استقلال همه جانبه، تحکیم و توسعه قدرت ملی، احساس تکلیف الهی، اجرای قانون اساسی، نظارت و کنترل بر مجریان، داشتن روابط خارجی بر پایه مبانی اسلامی و استفاده از الگوی آرمانگرایی واقع‏‏ بینانه می‏ توان خط‏ مشی حضرت امام را در عرصه سیاست خارجی نهادینه ‏سازی کرد.}, keywords_fa = {امام خمینی‏(س),خط‏مشی سیاسی,سیاست خارجی,نهادینه سازی}, url = {https://www.roir.ir/article_138097.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_138097_b4c565df14f930ab2921462a6b506773.pdf} } @article { author = {Dibania, Sara and Kaveh Pishghadam, MohammadKazem and Masoud, Gholam Hossein}, title = {The Properties of The Contingent method of guardian Council in The Interpreting of The Constitution}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {263-294}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The constitution is the highest legal document of a country and a guide to other laws. The constitution defines the political principles, structure, hierarchy, position, and limits of the political power of a state, and determines and guarantees the rights of its citizens. No law should contradict the constitution. In other words, the constitution is the law that determines the ruling system, a law that determines where power is concentrated, what is the relationship of this ruling power with the freedoms and rights of the people of the nation, and what are these ruling powers including the executive, legislative and judiciary They have powers and responsibilities towards the nation. In fact, the constitution is the product of constitutionalism, and constitutionalism is nothing but the expression of the limited authority of the rulers. For this reason, the interpretation of the constitution itself is a very important issue that should be left to the appropriate institution and authority. According to the constitution, the interpretation of the constitution is left to the Guardian Council, which is done by a three-fourths majority of the council members. The review of the Guardian Council's methods in the form of analytical research indicates that the Guardian Council's interpretive procedure is based on jurisprudential teachings. And the Shari'a and the establishment of the system based on the precepts of Islam, relying on legal words and phrases with explicit reference to the original intention of the founding members, is a follow-up approach, but in cases where relying solely on the text of the law or the intention of the legislator, The necessity of providing public interests and the ideal goals of the country has also benefited from other methods of interpretation.}, keywords = {interpretation,Constitution,Guardian Council,Contingent Methods}, title_fa = {ویژگی روشهای اقتضایی شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی}, abstract_fa = {قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریف کننده ی اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه، و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور، و تعیین و تضمین کنندهی حقوق شهروندان کشور است. هیچ قانونی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد. به عبارت دیگر، قانون اساسی قانون تعیین کنندهی نظام حاکم است، قانونی که مشخص می‌کند قدرت در کجا متمرکز است، روابط این قدرت حاکم با آزادی‌ها و حقوق افراد ملت چگونه است و این قوای حاکمه اعم از قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه چه اقتدارات و مسئولیت‌هایی در برابر ملت دارند. در حقیقت قانون اساسی محصول مشروطه خواهی است و مشروطه خواهی چیزی جز بیان صلاحیتِ محدود شده حاکمان نیست قانون اساسی ، در راس سلسله مراتب قوانین کشور قرار دارد و شامل قواعد بنیادین راجع به ساختار حکومت و حقوق و آزادی های شهروندان است . به همین دلیل ، تفسیر قانون اساسی خود موضوع بسیار مهمی است که باید به نهاد و مرجع مناسب آن سپرده شود . مطابق قانون اساسی ، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان گذاشته شده است که با اکثریت آراء سه چهارم اعضای شورا انجام می شود بررسی روشهای اتخاذی شورای نگهبان در قالب تحقیق تحلیلی ، توصیفی بر این مسئله دلالت دارد که رویه تفسیری شورای نگهبان تأسی از آموزه‌های فقهی و شرعی و ابتنای نظام بر پایه دستورات دین مبین اسلام، اتکا به الفاظ و عبارات قانونی همراه با اشاره آشکار به قصد اولیه اعضای موسس ، پیروی از رویکرد منشا گرایی است لکن در مواردی که اتکاء صرف به متن قانون یا قصد قانونگذار راهگشا نباشد ، به اقتضای تامین مصالح عمومی و اهداف آرمانی کشور از شیوه‌های دیگر تفسیر نیز بهره جسته است.}, keywords_fa = {تفسیر,قانون اساسی,شورای نگهبان,روش های اقتضایی}, url = {https://www.roir.ir/article_185138.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_185138_b7ad4e5f0c381b9479823bd46d8238e3.pdf} } @article { author = {Ansari bardeh, Reza and Mohammadisirat, Hossein}, title = {Content analysis of the relationship between national identity and national interests in Ayatollah Khamenei's thought}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {295-322}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.2.13.5}, abstract = {The concept of national interests is one of the key concepts in designing the foreign policy of countries. In the constructivist perspective, national interests are influenced by norms, ideals, and national identity and, unlike the traditional realist approach, do not break with the value system of political actors. This study examines the relationship between national identity and national interests in Ayatollah Khamenei's intellectual system in the framework of constructivism and considering the position of leadership in the macro policy of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. The method of this research is to analyze the content of Ayatollah Khamenei's statements regarding the relationship between national identity and national interests. Ayatollah Khamenei considers the identity of the Iranian nation to consist of Islamic identity, revolutionary identity and Iranian identity. In this study, based on the comparison of the aforementioned identities, the three identities were examined in three dimensions: cultural interests, political interests and economic interests, and it was concluded that the national interests of the Islamic Republic of Iran derive from the national identity of the Iranian nation. And in all three levels, it has a real relationship with three levels of interests, and in Ayatollah Khamenei's intellectual system, national interests come from the Iranian, Islamic and revolutionary layers. In Ayatollah Khamenei's view, the three national identities provide cultural independence, increased political deterrence, security, and increased national wealth.}, keywords = {Ayatollah Khamenei,Iran,Structuralism,National Interests,National Identity}, title_fa = {تحلیل محتوایی نسبت هویت ملی و منافع ملی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای (مدظله)}, abstract_fa = {مفهوم منافع ملی یکی از کلیدی ترین مفاهیم در طراحی سیاست خارجی کشورهاست. در منظر سازه‌ انگارانه منافع‌ ملی متاثر از هنجارها، آرمان‌ها و هویت‌ ملی است و بر خلاف رویکرد رئالیسم سنتی، برکنده از نظام ارزشی بازیگران سیاسی نیست. این پژوهش در چارچوب سازه‌ انگاری و با توجه به جایگاه رهبری در سیاستگذاری کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به بررسی نسبت هویت ملی و منافع ملی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای می ‌پردازد. روش انجام این پژوهش تحلیل محتوایی بیانات آیت الله خامنه ای در خصوص نسبت هویت ملی و منافع ملی است. آیت الله خامنه ای هویت ملت ایران را متشکل از هویت اسلامی، هویت انقلابی و هویت ایرانی می دانند. در این پژوهش بر اساس نسبت سنجی هویت های پیش گفته، هویت های سه گانه را در سه بعد منافع فرهنگی، منافع سیاسی و منافع اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل گردید که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران که برآمده از هویت ملی ملت ایران است و در هر سه سطح نسبتی حقیقی با سه سطح منافع دارد و در منظومه فکری آیت الله خامنه ای منافع ملی برآمده از لایه‌های ایرانی، اسلامی و انقلابی است. در اندیشه آیت الله خامنه ای هویت های سه گانه ملی رسیدن به استقلال فرهنگی، افزایش توان بازدارندگی سیاسی، امنیتی و افزایش ثروت ملی را تامین می‌ کند.}, keywords_fa = {آیت الله خامنه‌ای,ایران,سازه ‌انگاری,منافع ملی,هویت ملی}, url = {https://www.roir.ir/article_141348.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_141348_60d3e08065aecfe3f2891c2e63bc34ba.pdf} } @article { author = {naseri jazar, ali and nazafzadeh, mahdi}, title = {A look at how the principle of Velayat-e-Faqih emerged in the Assembly of Constitutional Experts}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2021}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.23222573.1400.10.3.11.5}, abstract = {Given that the inclusion of the theory of Velayat-e-Faqih in the constitution in 1979 has led to the formation of a new political system in the contemporary era, the present article seeks to outline how the idea of Velayat-e-Faqih was formed in the constitution and the history of developments. What is this principle to the constitution? Therefore, in this regard, a brief reading of the thought of Velayat-e-Faqih in the view of the great architect of the Islamic Revolution and the political thought of Martyr Mohammad Baqir Sadr as one of the first official reactions to the draft constitution is necessary. In the present article, the historical developments of the entry of this principle into the constitution have been treated with a different perspective. The method of the present article is descriptive-analytical and the method of data collection is also a library. The role of certain individuals in including the principle of Velayat-e-Faqih does not correspond to the existing reality}, keywords = {Draft Constitution,Velayat-e faqih,Constitution,Sadr,Imam Khomeini. Constitutional Experts}, title_fa = {سیری در چگونگی برآمدن اصل ولایت‌فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی}, abstract_fa = {با توجه به اینکه گنجاندن نظریه ولایت‌فقیه در قانون اساسی در سال 1358 منجر به شکل‌گیری یک نظام سیاسی جدیدی در دوران معاصر گردیده است، مقاله پیش رو در پی ترسیم این مسئله است که چگونه اندیشه ولایت‌فقیه در قانون اساسی شکل‌گرفته است و تاریخچه تحولات ورود این اصل به قانون اساسی چیست. لذا در این باب خوانش اجمالی اندیشه ولایت‌فقیه در نگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی شهید محمدباقر صدر به‌عنوان یکی از اولین واکنش‌های رسمی به پیش‌نویس قانون اساسی ضروری می‌نماید. در مقاله پیش رو به تحولات تاریخی ورود این اصل به قانون اساسی نیز با نگاهی متفاوت پرداخته‌شده است. روش مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری داده‌ها نیز کتابخانه‌ای است و در چهارچوب رویکرد تاریخ‌گرایی نوین به بررسی و آشکارسازی روابط قدرت و برساخت‌های اجتماعی و ایدئولوژیکی در این دوره تاریخی می‌پردازد و در تحلیل نهایی این ادعا را مطرح می‌سازد که اهمیت دادن به نقش افراد خاص در گنجاندن اصل ولایت‌فقیه با واقعیت موجود همخوانی ندارد.}, keywords_fa = {پیش نویس قانون اساسی,ولایت فقیه,قانون اساسی,صدر,امام خمینی.خبرگان قانون اساسی}, url = {https://www.roir.ir/article_152927.html}, eprint = {} }