@article { author = {Malakutian, Mostafa and Farsi Jokar, Hasan}, title = {Social Media as Empowerment Agents for Citizens in the Changes of Islamic Awakening}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {151-166}, year = {2015}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Social media and social nets have been known as considerable phenomena in recent years; regarding their abilities, usages and affects, they have been centered on, particularly after revolutionary changes of Islamic awakening in The Middle East and north of Africa rising, as some believe, by them. The paper has studied the way in which social media affected Arabic revolutions; those viewed by some to be formed and progressed by social media and called as revolutions of facebook and twitter. Regardless of the measure, and acknowledging the very affection, the paper has intended to survey manners of this affection and concluded that social media have been of deep and considerable part in developing and deepening citizens` abilities and protest movements. And again, the paper tries to study the extent to which the role players of Islamic awakening have used social media such as facebook, twitter and youtube to increase awareness of people and to order political conditions.It should be state that in the paper, the changes in Arab countries have been regarded as Islamic awakening.    }, keywords = {Islamic Awakening Empowerment,Social Media,Social Nets}, title_fa = {رسانه‌های اجتماعی و توانمند‌سازی شهروندان در جریان تحولات بیداری اسلامی}, abstract_fa = {یکی از پدیده‌های قابل توجه سال‌های اخیر، رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند که با توجه به قابلیت‌ها،کاربردها و آثار، نگاه‌های مختلفی را به خود معطوف داشته‌اند، به ویژه پس از تحولات انقلابی بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که به زعم برخی اگر این نوع رسانه‌ها نبودند، انقلاب‌ها به وقوع نمی‌پیوستند. این مطالعه به دنبال بررسی چگونگی ایفای نقش رسانه‌های اجتماعی در انقلاب‌های عربی است؛ انقلاب‌هایی که برخی معتقدند توسط شبکه‌های اجتماعی پیش رفته‌اند و عناوینی چون انقلاب‌های «فیس بوکی» و «توئیتری» به آنها داده‌اند. لذا برخی مدعی‌اند که اینترنت و ابزارهای آن نقش تعیین‌کننده‌ای در حرکت‌های انقلابی بیداری اسلامی داشته‌اند. این مطالعه ضمن پذیرش اصل تأثیرات رسانه‌های اجتماعی در تحولات بیداری اسلامی، در خصوص میزان آن ادعایی ندارد، اما در نحوه ایفای نقش رسانه‌های اجتماعی بر این ادعاست که رسانه‌های اجتماعی در توانمندسازی شهروندان و تعمیق حرکت‌های اعتراضی نقش مؤثری داشته‌اند. این نوشتار همچنین تلاش می‌کند ذیل دیدگاه‌های ارتباطات توانمندساز و نظریه صدا با استفاده از اطلاعات و منابع در دسترس به این مسئله بپردازد که کنشگران تحولات بیداری اسلامی تا چه حد از رسانه‌های اجتماعی چون فیس بوک توئیتر و یوتیوب جهت افزایش آگاهی و سامان‌دهی شرایط سیاسی استفاده نموده‌اند. لازم به ذکر است در این نوشتار، تحولات کشورهای عربی به دلایل مختلف ـ که تبیین آن مجال خود را می‌طلبد ـ ذیل عنوان بیداری اسلامی توصیف شده‌اند.     }, keywords_fa = {بیداری اسلامی,توانمندسازی,رسانه‌های اجتماعی,شبکه‌های اجتماعی}, url = {https://www.roir.ir/article_62878.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_62878_d21f487f77042836492b28179b8e3efd.pdf} }