@article { author = {gohari moghadam, abuzar and kiani mojahed, hamed}, title = {The Discursive Effect of the United States on the Islamic Republic of Iran, based on the Ideas of the Supreme Leader}, journal = {Islamic Revolution Research}, volume = {7}, number = {1}, pages = {96-113}, year = {2018}, publisher = {Scientific Association of the Islamic Revolution of Iran}, issn = {2322-2573}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the context of current international politics that count on the power of soft and smart power, the international hegemonic powers have adopted effective policies in the domain of new influence, which will succeeded if can change the policies of non-dependent states and transforming their intellectual foundations. The basic manifestation of this process of influence is the political-social impact. Among the various influential areas, the purposeful use of public diplomacy is crucial for achieving political, social, economic and cultural influence. In light of this, the present article attempts to demonstrate, in the context of the political thought of the Supreme Leader, how the discursive influence of the United States public diplomacy and subsequent programs such as information activities, international and internet radio and television, the use of virtual space and social networks, the English language training program and the use of the Hollywood film industry, illustrate the extent of public diplomacy and interpenetrating influence. The present paper, in order to test the hypothesis that ‘public diplomacy is one of the most important strategies and tools for implementing the US discursive influence in the Islamic Republic of Iran,’ will use a descriptive-analytical method. }, keywords = {Influence,America,public diplomacy,Discursive Influence,Islamic Republic}, title_fa = {نفوذ گفتمانی ایالات متحده آمریکا در جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اندیشه‌های مقام معظم رهبری}, abstract_fa = {در سپهر سیاست بین ‌الملل دوران حاضر که متکی بر کارکرد قدرت نرم و هوشمند است، قدرت­‌های هژمونیک بین‌المللی سیاست‌­های کارآمدی در حوزه نفوذ گذاری جدید اتخاذ کرده­‌اند که موفقیت آن‌­ها درگرو کسب توفیق در تغییر خط‌­مشی حاکم بر حکومت­‌های غیر وابسته و استحاله­‌ی بنیان‌­های فکری آن‌­ها می­‌باشد و تجلی‌­گاه بنیادین آن ذیل فرایند نفوذ، به ‌ویژه نفوذ سیاسی - اجتماعی ارزیابی می‌­شود. در میان ساحات گوناگون مرتبط با نفوذ، استفاده هدفمند از دیپلماسی عمومی در راستای دستیابی به نفوذ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی واجد اهمیت بسزایی است. با عنایت به این مهم، مقاله حاضر می‌­کوشد در سپهر اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری، از مجرای تبیین دیپلماسی عمومی و اعمال ‌نفوذ میان واحدی، نشان دهد که نفوذ گفتمانی چگونه توسط دیپلماسی عمومی ایالات متحده و ذیل برنامه­هایی نظیر فعالیت­‌های اطلاع­‌رسانی، برنامه‌­های پخش رادیو و تلویزیونی بین ‌المللی و اینترنتی، بهره­گیری از فضای مجازی و شبکه­های اجتماعی، برنامه آموزش زبان انگلیسی و بهره ­گیری از صنعت فیلم­سازی هالیوود، طراحی و پیاده­سازی می­شوند. نگاشته حاضر، در راستای اثبات این فرضیه که: «دیپلماسی عمومی یکی از مهم­‌ترین راهبردها و ابزارهای پیاده‌­سازی نفوذ گفتمانی ایالات متحده در جمهوری اسلامی ایران می­‌باشد»، با اتخاذ  شیوه اسنادی و کتابخانه­‌ای، از روش توصیفی - تحلیلی بهره می­‌برد.  }, keywords_fa = {نفوذ,آمریکا,دیپلماسی عمومی,نفوذ گفتمانی,جمهوری اسلامی}, url = {https://www.roir.ir/article_76594.html}, eprint = {https://www.roir.ir/article_76594_c36d7ec6c13b341c54357c68e99fb378.pdf} }