per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
7
28
63281
Original Article
برایند جایگزینی مبانی دینی در نظریه «قدرت رادیکال» (با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی+)
The Resultant of the Replacement of Religious Foundations in the Theory of “Radical Power”
(With an emphasis on Imam Khomeini's political thought)
عبدالحسین خسروپناه
1
محمدتقی کریمی
2
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشجوی دکتری فلسفه سیاسی اسلامی
از آنجا که دستیابی استیون لوکس به نظریه قدرت رادیکال در پرتو پیروی از مبانی معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی است، با یافتن این مبانی و جایگزینی آنها با مبانی دینی، اصل نظریه نیز تغییر یافته و نظریه جدیدی مبتنی بر مبانی دینی تولید خواهد شد. بر اساس مبانی دینی و به خصوص، اندیشههای حضرت امام خمینی+، اجبار و زور و اینکه شخص یا گروهی تلاش کند شهروندان را مجبور به پذیرش سیاستهایی کنند پذیرفتنی نیست. بلکه از آنجا که قدرت واقعی متعلق به خداوند است، اعمال قدرت توسط حکومت نیز با این عنوان صورت میگیرد.
Since Steven Luke's achievement of the theory of "radical power" has been possible through adopting the foundations of epistemology, ontology and human studies, therefore by finding these foundations and replacing them with religious foundations, this theory will be transformed into a new theory based on religious foundations. Based on religious foundations especially Imam Khomeini's thought, applying coercion and force to make citizens accept a policy is unacceptable. Rather since the real power belongs to God, enforcement of the power is also by divine will.
https://www.roir.ir/article_63281_2144bc10020de2097a0883728c324feb.pdf
سیاست
قدرت
منافع عینی
منافع ذهنی
ستیز
Politics
Power
objective profits
subjective profits
Fight
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
29
48
63282
Original Article
رونمایی از چهره خصوصی دولت در اندیشه سیاسی ـ اخلاقی امام خمینی+
Unveiling the Private Face of Government in Imam
Khomeini's (PBUH) Political-Ethical Thought
محمدجواد نوروزی
1
سید محمد معصومی
2
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشجوی دکترای مدرسی انقلاب اسلامی ایران
چهره خصوصی دولت و حاکمیت از آن جهت که مبتنی بر اصول و مبانی سیاست به معنای مدرن، غیر الهی و شیطانی است و در تعارض شدید با اخلاق سیاسی مبتنی بر اندیشههای دینی می باشد در آراء و اندیشه سیاسی امام نفی شده و مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. در عرصه عمل سیاسی نیز رفتار امام، مؤید طرد و نفی این چهره از حاکمیت است. از طریق مراجعه مستقیم به آثار اندیشهای امام در کنار توجه به نظرات تفسیری صاحبنظران، آنچه که در این تقریر قابل ذکر است اعتقاد ایشان به عینیت دین و سیاست به واسطه جامعیت دین اسلام و یکسان بودن هدف دین و سیاست و رد هرگونه پارادایم سیاسی عاری از ملاحظات اخلاقی و دینی مانند چهره خصوصی حاکمیت است. همچنین دغدغه دینی کردن امر سیاست در همه شئون از جانب ایشان، قابل فهم و استتاج است.
Since the private face of government and state, based on principles and foundations of politics in its modern sense,is non-divine and satanic and is seriously against political ethics based on religious thought, it has been rejected andrebuked in Imam Khomeini's ideas and thoughts. In practical politics Imam's behavior also confirms the rejection of this face of state. Directly referring to Imam Khomeini's thoughts as well as considering experts' interpretive ideas, what can be said in this article is his belief in that religion and politics are the same. He believes so due to the comprehensiveness of religion of Islam and similar goals of religion and politics rejecting any political paradigm lacking ethical and religiousconsiderations such as the private face of state. His concern to make politics religious in every aspect is also understandable and extractable this way.
https://www.roir.ir/article_63282_968674bb3fa2c94fc39b762d649f88e4.pdf
اخلاق
سیاست
اخلاق سیاسی
چهره خصوصی
اندیشه سیاسی. امام خمینی
Ethics
Politics
political ethics
private face
Imam Khomeini's political thought
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
49
70
63283
Original Article
مرکزیت معنایی ولایت سیاسی فقیه در اندیشه سیاسی امام خمینی و جایگاه مردم در آن
Centrality of the Concept of Welayat-e Faqih in its
Political Sense in Imam Khomeini's Political Thought and
People's Position in this Theory
نجف لکزایی
1
علیاکبر باقری
2
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم
دانشجوی دکتری، مدرسی معارف انقلاب اسلامی مؤسسه امام خمینی
امام خمینی هم در عرصه نظر و هم در مقام عمل، پایه و اساس نظام سیاسی خود را بر «ولایت مطلقه فقیه» استوار کرده و الگوی حکومت اسلامی را با تولی و ولایت سیاسی فقیه جامع الشرائط ترسیم کرد و نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی نیز در اندیشه ایشان در همین چارچوب معنا و مفهوم مییابد. در اندیشه امام، نقش اصلی و کلیدی مردم در مرحله تحقق حکومت ولایی میباشد؛ چون بدون مردم و استقبال و خواست آنها و مشارکت همهجانبه مردم، حکومت تحقق نمییابد اگرچه حاکم، شخصی مانند علی بن ابیطالب باشد. در این پژوهش با بررسی مرکزیت معنایی اندیشه سیاسی امام راحل که همان ولایت سیاسی فقها در عصر غیبت می باشد به جایگاه مردم در اندیشههای وی پرداخته شده است.
Both in theory and in practice, Imam Khomeini established foundations of his political system on "welayate faqih" and drew the patterns of an Islamic state by political welayat of a comprehensive faqih. People's role and position also becomes meaningful within this framework. In Imam Khomeini's thought people's key and pivotal role is during the implementation of a state based on welayat; since without people and their request as well as their full participation, state will not be formed even if the ruler is someone such as Imam Ali (A). Analyzing the centrality of Imam Khomeini's political thought i.e. jurisprudents' political welayat during the age of 12th Imamís occultation (May Allah hasten his reappearance) the current article explains people'sposition in his thoughts.
https://www.roir.ir/article_63283_7af223979ef5fa1d6b0fef20ca0ad7c2.pdf
حکومت ولایی
مردم
امام خمینی
مشروعیت
مقبولیت
State based on welayat
People
Imam Khomeini
legitimacy
popularity
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
71
88
63284
Original Article
انقلاب اسلامی ایران از منظر استاد شهید مرتضی مطهری
Islamic Revolution of Iran from Martyr Murtadha
Mutahhari's Viewpoint
منوچهر محمدی
1
محمد قربانی گلشنآباد
2
استاد دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و دانشجوی دکتری دانشگاه معارف اسلامی.
این مقاله در ابتدا به مباحث «انقلاب»، «اقسام انقلاب»، «انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی؟» به طور اختصار از منظر شهید مطهری و با عنایت به کتاب پیرامون جمهوری اسلامی ایشان پرداخته و سپس به بحث اصلی یعنی «انقلاب اسلامی ایران» که بخش پایانی کتاب بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر است، میپردازد. استاد مطهری در بحث نهضت اسلامی ایران، چهار موضوع را مورد ارزیابی قرار میدهد که عبارتند از: ماهیت، هدف، رهبری و آفات نهضت. (انقلاب) شهید مطهری از بین فرضیههای مختلفی که پیرامون علل و عوامل شکلگیری انقلاب اسلامی مطرح است، عامل مذهب و اسلام را علت اصلی و مهم پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی معرفی میکند و اگر مجموع نظریات ایشان را در قالب علل اربعه (فاعلی، غایی، صوری و مادی) بیان کنیم، شهید مطهری همه این علل اربعه را در قالب اسلام و مذهب بیان میکنند.
At the beginning, this article briefly explains "revolution", "types of revolution", "Islamic revolution or revolutionary Islam?" from martyr Mutahhari's viewpoint considering his book "About Islamic Revolution". Later, it covers "Islamic revolution of Iran" as the main subject of the article which is the last part of his book "A Brief Study of Islamic Movements in Recent Century". About Islamic movement in Iran, martyr Mutahhari analyzes four topics; concept, goal, leadership and impediments of the movement (revolution) Out of different theories about causes and reasons behind the formation of Islamic revolution, martyr Mutahhari introduces religion and Islam as the main and important cause for the victory and continuation of Islamic revolution. If we put his theories within the framework of four causes (efficient cause, final cause, formal cause, material cause), martyr Mutahhari expresses all these four causes in the form of Islam and religion.
https://www.roir.ir/article_63284_5c4d1507195bb96323240106def23d04.pdf
انقلاب
انقلاب اسلامی
اسلام انقلابی
نهضت اسلامی ایران
Revolution
types of revolution
Islamic revolution or revolutionary Islam
Islamic movement of Iran and Islam as the cause of Islamic revolution
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
89
110
63285
Original Article
تحلیل رابطه کارآمدی سیاسی و تکلیفگرایی در گفتمان امام خمینی
An Analysis of the Relation between Political
Viability and Dutifulness in Imam Khomeini's Discourse
محمد باغستانی کوزهگر
1
علیرضا محمدی
2
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
کارآمدی سیاسی و تلاش برای تحقق اهداف نظام سیاسی، مورد تأکید حضرت امام خمینی+ است. ایشان در کارآمدی سیاسی، همواره بر لزوم انجام وظایف و تکالیف الهی که بر عهده کارگزاران و دولتمردان و بخشهای مختلف جامعه است، تأکید داشتند. تکلیفگرایی بر کارآمدی سیاسی و مولفههای سنجش آن (اهداف، امکانات و موانع) تأثیر مستقیم داشته و ضمن استفاده این نظریه از نکات مثبت سایر نظریات، نمیتوان کارآمدی نظام اسلامی را بر اساس سایر الگوهای رقیب نظیر رضایت شهروندان، توفیق و تئوری سیستمی سنجید. میزان کارآمدی سیاسی، تابعی از میزان پایندی اعتقادی و عملی به تکالیف الهی است. ارتقاء سطح کارآمدی سیاسی نیز، اثبات صحت و اتقان ایدئولوژی اسلامی در پاسخگویی به نیازهای جامعه و استحکام اعتقادی و اهتمام بیشتر جامعه به رعایت تکالیف الهی را به دنبال خواهد داشت.
Political viability and the efforts to implement objectives of the political system are emphasized by Imam Khomeini (PBUH). About the political viability, he always emphasized the necessity to perform divine duties assigned to officials and different parts of the society. Dutifulness exerts a direct impact on political viability andcomponents of its evaluation (goals, facilities and barriers). Although this theory applies positive points of othertheories, the viability of Islamic system can't be assessed based on other competitive models such as citizens'satisfaction, success and system theory. The level of political viability directly depends on the level of faith inand loyalty toward divine duties. The increase in political viability will prove the correctness of Islamic ideology tomeet the needs of the society and strengthening beliefs and society's more effort to perform divine duties.
https://www.roir.ir/article_63285_e9cad0c49c8e7c7a92e6b46ec50f1cd0.pdf
کارآمدی سیاسی
تکلیفگرایی
دین و سیاست
نظام سیاسی اسلام
امام خمینی+
Political viability
dutifulness
religion and politics
Islam's political system
Imam Khomeini (PBUH)
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
111
124
63286
Original Article
بیداری اسلامی و تغییر در هندسه قدرت در منطقه
Islamic Awakening and the Change
in the Geometry of Power in the Region
مصطفی ملکوتیان
mmalakootian@ut.ac.ir
1
استاد دانشگاه تهران
انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازی بر بیداری اسلامی در میان مسلمانان در جهان به ویژه منطقه خاورمیانه گردید که انقلابهای کنونی در جهان عرب از نمودهای آن است. نتایج ناشی از این انقلابها تاکنون تغییراتی مهم در هندسه قدرت در منطقه به نفع یک خاورمیانه اسلامی پدید آورده و از پتانسیل لازم برای تداوم این تغییرات برخوردار است. در این پژوهش به دنبال بازشناسی انقلاب اسلامی و نتایج کنونی و احتمالی آینده آن بر جغرافیای سیاسی منطقه هستیم.
Islamic revolution of Iran has become a starting point for Islamic awakening among Muslims throughout the world especially middle east region which has been expressed in the current revolutions in the Arab world. These revolutions have resulted in important transformations in the geometry of power in the region in favor of an Islamic middle east and it has necessary potential to continue these changes. This article tries to restudy the Islamic revolution and its current as well as probable future results on political geography of the region.
https://www.roir.ir/article_63286_caafa1da7958e65894075a852e8402d0.pdf
بیداری اسلای
جغرافیای سیاسی
خاورمیانه
انقلاب اسلامی
هندسه قدرت
Islamic awakening
Political Geography
Middle East
Islamic Revolution
geometry of power
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
125
146
63287
Original Article
انقلاب اسلامی ایران و گفتمان سیاسی شیعه در لبنان
Islamic Revolution of Iran and Shiite Political
Discourse in Lebanon
غلامرضا خواجه سروی
1
مریم رحمنی
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه خوارزمی
دغدغه اصلی پژوهش حاضر پاسخگویی به این سؤال بوده که انقلاب اسلامی ایران چه بازتابی بر گفتمان سیاسی شیعه در لبنان داشته است؟ به همین منظور تلاش شد با کاربست دو روش گفتمان لاکلا و موف و نظریه پخش، مدلی تحلیلی ارائه شود که در سنجه آن به ارزیابی فرضیه اصلی مقاله، یعنی اینکه انقلاب اسلامی ایران با تأثیرگذاری خود موجب پویایی، فعال و انقلابی شدن اندیشه سیاسی تشیع در کشور لبنان شده است، پرداخته شود. به منظور اثبات فرضیه، سعی شد هژمونیک شدن دال استکبارستیزی و ایجاد گفتمان مقاومت که نمود عینی آن حزبالله لبنان است، مورد بررسی قرار گیرد.
The primary concern of this article is to explore the reflections of Islamic revolution of Iran on Shiite political discourse in Lebanon. Therefore, applying Ernesto Laclau and Chantal Mouffeís discourse methods as well as broadcast theory, we have tried to present an analytical model through the examination of which the main hypothesis of this article, that the Islamic revolution of Iran with its influence has made Lebanese Shiite more dynamic, more active and more revolutionary, can be covered. In order to prove the hypothesis, it was tried tostudy the pivot of the fight against global arrogancebecoming hegemonic and the formation of the discourse of defense whose objective symbol is Hezbollah in Lebanon.
https://www.roir.ir/article_63287_209f120528c6d643f4f178a5eb9ce4ca.pdf
انقلاب اسلامی ایران
گفتمان سیاسی شیعه
لبنان
گفتمان مقاومت
Islamic Revolution of Iran
Shiite political discourse
Lebanon
discourse of defense
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
147
168
63288
Original Article
بررسی تأثیر روابط فرهنگی بر روابط سیاسی ایران و عراق (با تأکید بر انقلاب اسلامی)
A Study on the Impacts of Cultural Relations on Iran-Iraq Political Relations (with an Emphasis on Islamic Revolution)
محمدجعفر جوادی ارجمند
1
محمدرضا امیرزاده
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد علوم سیاسی.
در این مقاله با نگاه مختصر به گذشته روابط ایران و عراق و با توجه به این پیشفرض که در بررسی روابط ایران و عراق باید بین روابط سیاسی از یکسو و روابط فرهنگی از سوی دیگر تمایز قائل شد، به بررسی این فرضیه پرداختهایم که هر چه روابط فرهنگی و متأثر از آن، ارتباطات اجتماعی میان ملتهای دو کشور بیشتر باشد، امکان همگرایی سیاسی میان آن دولتها بیشتر می شود. برای انجام این تحقیق که از روش کتابخانهای و فرضیهآزما استفاده شده است با الهام از نظریه دویچ به دنبال بررسی تأثیر روابط فرهنگی بر روابط سیاسی (مطالعه موردی ایران و عراق) هستیم.
With a brief look at the history of Iran-Iraq relations and considering this fact that cultural relations and politicalrelations should be differentiated, this article studies a theory that says the more cultural relations and as a resultmore social relations between two nations, the more political convergence among the states. Applying librarymethod and hypothesis testing and inspired by Karl Deutschís theory, this article tries to find the impacts of cultural relations on political relations (case study of Iran and Iraq).
https://www.roir.ir/article_63288_76716b4793a88aff7af1e356b42f08e7.pdf
روابط فرهنگی
روابط رسمی
ایران
انقلاب اسلامی
عراق
cultural relations
official relations
Iran
Islamic Revolution
Iraq
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
169
194
63289
Original Article
اعتبارسنجی اهداف مطلوب انقلاب اسلامی در برنامه درسی دروس معارف اسلامی (صاحبنظران، اساتید، دانشجویان)
Evaluation of Desired Objectives of Islamic Revolution in the Curriculum of Islamic Ma'aref Courses (Professors, University Students)
ابوالفضل خوشی
1
استادیار و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله
در بخش اول پژوهش با مطالعه اسناد و مدارک بالا دستی، اهداف مطلوب شناسایی گردید و دادهها موضوعبندی و به 385 کد اولیه تقسیم گردید و از طریق مقوله بندی و موضوعات اساسی (Theme) اهداف مطلوب بر اساس منابع پژوهش در هشت محور کلی جمعآوری و ارائه گردید. در بخش دوم پژوهش که اعتبارسنجی اهداف مطلوب می باشد از روش کیفی و کمی استفاده گردید. روش فن دلفی انفرادی و جمعی (کنفرانس) برای دریافت نظریات صاحبنظران و اساتید مورد استفاده قرار گرفت و پس از اعتبارسنجی اهداف مطلوب توسط صاحب نظران، اهداف در 9 محور کلی و در قالب 19 سؤال پرسشنامه بیش از 400 نفر دانشجویان دانشگاههای شهر تهران انجام گرفت و برای اولین مرتبه پس از سه دهه از انقلاب اسلامی اهداف مطلوب دروس معارف اسلامی با مطالعه اسناد و مدارک بالادستی و اعتبارسنجی صاحب نظران و اساتید و دانشجویان در طول 2 سال پژوهش کیفی و کمی از یافتههای ارزشمند این پژوهش می باشد.
In the first section of the article, higher documents were studied and the desired objectives were identified and data were categorized and divided into 385 early codes. Desired objectives were collected and presented applying main theme categorization. The desired objectives are collected and presented in eight general fields. In thesecond section in which the evaluation of the desired objectives, qualitative and quantitative methods wereapplied. Fan Delphi, individual and collective (conference) were used to receive the comments by the authors. Afterthe evaluation of the desired objectives by experts, these objectives were studied in 9 general fields through a questionnaire with 19 questions among more than 400 students of Tehran's universities. For the first time threedecades after revolution, the desired objectives of Islamic ma'aref were extracted studying higher documentsevaluated by experts and university students in two years of qualitative and quantitative research which is among the valuable findings of this article.
https://www.roir.ir/article_63289_41c1bfd2e493c7735f0428450c9d5eab.pdf
اعتبارسنجی
اهداف مطلوب
دروس معارف اسلامی
برنامه درسی
evaluation
desired objectives
Islamic Ma'aref courses
educational curriculum
per
ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی
2322-2573
2013-09-23
2
3
195
213
63290
Original Article
نقش انقلاب اسلامی در هویتبخشی به جوانان ایرانی
The Role of Islamic Revolution of Iran
in Giving Identity to Iranian Youth
سید محمد موسوی
1
سید محمدرضا موسوی
2
حسینعلی توتی
3
دانشیار علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقهای دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقهای دانشگاه تهران
این مقاله در پی تبیین نقش دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی ایران در شکلگیری هویت جوان ایرانی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ملت ایران ملتی مستقل، آزاد و هوشمند و به شدت به هویت ملی و اسلامی خود علاقهمند هستند. برای اینکه این هویت اسلامی دچار مشکل نشود میبایست شعائر اسلامی احیا شود، دین و معارف دینی به خوبی تبلیغ شود و به مردم و جوانان ایرانی در مسائل دینی، فرهنگی و سیاسی و به ویژه نسبت به دنیای غرب در هویتزدایی دینی اطلاعات لازم داده شود.
This article tries to explain the role of the religion of Islam and Islamic revolution in the formation of Iranian youth's identity. The results of this article suggest that Iranian people are independent, free and intelligent and are very interested in their national and Islamic identity. To protect this identity against problems, Islamic rites should be revived, religion and religious teachings should be propagated in a good manner and youth should be provided with enough information about religious, cultural and political issues especially about the westís efforts to distance people from their religious identity.
https://www.roir.ir/article_63290_051a407946737e37e69e8b2901861698.pdf
انقلاب اسلامی
هویت دینی
هویتبخشی
جوانان ایرانی
Islamic Revolution
Religious identity
giving identity
Iranian youth