TY - JOUR ID - 154079 TI - دلائل و زمینه های سیاسی- فرقه ای تاسیس و توسعه مدارس بهایی با تاکید بر تاریخ معاصر ایران JO - فصلنامه علمی پژوهش‌های انقلاب اسلامی JA - ROIR LA - fa SN - 2322-2573 AU - محمودی چراتی, مهدی AU - شعبانی, امامعلی AU - صیقل, رمضان AU - عباسپور, سیدعلی اکبر AD - دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه آزاد، واحد نور، ایران. AD - دانشیار تاریخ دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. AD - مدیر گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، ایران AD - استاد یار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 3 SP - 7 EP - 31 KW - بهائیت KW - مدارس KW - تاسیس KW - دلائل و زمینه‌ها DO - N2 - سرمایه گذاری برای ایجاد موسسات آموزشی و در راس آن تاسیس مدارس برای کودکان و نوجوانان از اهتمام ویژه ای در منظومه فکری رهبران فرقه بهایی برخوردار بوده است. حال پژوهش با طرح این پرسش اساسی که دلائل و زمینه‌های سیاسی-فرقه ای تاسیس و توسعه مدارس بهایی در تاریخ معاصر ایران کدام است؟ دریافته است که بهائیت به عنوان تشکیلات ‌سیاسی به دلائل مختلفی چون توصیه رهبران، تبلیغ آیین، همسوسازی فکری جامعه ایرانی، آموزش نسلی جامعه بهایی، حراست از تفکرات مذهبی و سیاسی فرقه، ایجاد و یا تقویت اتحاد و همبستگی بین بهاییان، جذب غیربهاییان از مدرس و معلم تا دانش آموز، تبلیغ سیاسی با برجسته انگاری نقش بهاییان در فرآیند اصلاحات به خصوص در آموزش و پرورش نوین ایران و در نهایت مقابله با بینش انتقادی نسبت به فرقه بهاییت، تاسیس و توسعه مدارس را در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر این تعاملات با حکومتها و برخورداری از حمایتهای خارجی در این مساله موثر بوده است. UR - https://www.roir.ir/article_154079.html L1 - https://www.roir.ir/article_154079_9634e9df053d81bc7d7617b3d743c3f5.pdf ER -