TY - JOUR ID - 62876 TI - شواهد تاریخی ـ معرفتی نظریه امام خمینی در هویتِ تعلیمْ بنیادِ تشیع در ایران JO - فصلنامه علمی پژوهش‌های انقلاب اسلامی JA - ROIR LA - fa SN - 2322-2573 AU - زارعی, مجتبی AU - فتحعلی بیک, رویا AD - استادیار اندیشه سیاسی اسلام گروه علوم سیاسی تربیت مدرس AD - فوق لیسانس تاریخ تشیع. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 4 SP - 103 EP - 128 KW - تشیع KW - هویت ملی KW - صفویه KW - سیاست تعلیمی ـ ارشادی (تعلیم بنیاد) KW - سیاست فرایندی KW - سیاستِ پروژه‌ای DO - N2 - دوگانه تشیع و هوّیتِ ملی در ایران با نسبت‌های مختلفی مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است. پژوهش حاضر مطابق نظر امام خمینی بر آن است که تشیع در ایران از سوی سلطنت صفوی با مؤلفه‌های زور یا اجبار، «اتفاق» نیفتاده، بلکه در فرایند زمان براساس تعلیم و ارشاد علما «ساخته» شده است؛ اگرچه نهاد سلطانی پس از رسمیت مذهب تشیع و هوّیت ملی شیعی در سرحدات ایرانی به سیاست‌گذاری‌های حاکمیتی مبادرت کرد، اما هویت ملی شیعی و بسط آن از ما قبل سلطنت صفوی و از طریق «سیاست‌های تعلیمی ـ ارشادی» عالمان و متفکران دینی آغاز و پس از آن با تأییدات و تعلیمات علما، سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کارگزاران صفوی نیز بسط و تعمیق یافت. نتیجه اینکه صفویه نه‌تنها علّت تکوین فکر و هویت شیعی نیست، بلکه خود صفویه و ملیت شیعی محصول تکاپوی تشیعِ تعلیمْ بنیاد و ارشادْ محور است که در مؤلفه‌های گوناگون و متعددی عینیت معرفتی، اجتماعی و سیاسی پیدا کرد.     UR - https://www.roir.ir/article_62876.html L1 - https://www.roir.ir/article_62876_46e420975d69c1a1f92321df741dd8af.pdf ER -