ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823Exploring the Revolutions in Islamic Countries
(with an Emphasis on the Islamic Revolution and Arab Revolutions)بررسی انقلابهای کشورهای اسلامی با تأکید بر انقلاب اسلامی وانقلابهای عربی82881268FAسروش امیریاستادیار علوم سیاسی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانJournal Article20180613<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Revolution is one of the most rare, attractive and complex phenomena in societies, whose explanation involves taking into account the various and diverse aspects involved in its emergence. For the moment, and with regard to the subject, we will only point to the cultural aspects of the Islamic Revolution. Basically, revolutions are occurred in a particular context and situation. Some forces have always acted as engines of revolution: awakening, political mobilization of the masses, social mobilization, delegitimizing of the former political order and designing of a legitimate and desirable order, establishment of a popular and revolutionary system, and revolutionary ideologies.</span></span> <br /><span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">In this research, we will study the importance of the Iranian revolution and compare it with the Arab countries with regard to the characteristics of the revolution, and ultimately the impact that the Iranian revolution has on the Islamic awakening and the importance of Shi'ism and leadership in the victory of the revolution. This paper, by using a descriptive-analytical method, seeks to answer these questions: What has been the main factor and characteristic of the Iranian Revolution, which has had a significant impact on the Arab revolution? And what are the similarities and differences between the Islamic Revolution of Iran and the Arab Revolution?</span></span> <br /><span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The type of this research is a descriptive and analytic study and will analyze the discussion based on the characteristics of the revolution and the significance of the concept of the Iranian revolution and its effect on Islamic awakening. According to the nature and type of subject matter of the study, data collection has been carried out using various methods based on the library and the Internet method and the analysis of the findings has been done mainly by a qualitative analysis method.</span></span><span><span lang="FA">انقلاب یکی از پدیده</span></span><span><span dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">های نادر، جذاب و پیچیده اجتماعی می</span></span><span><span dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">باشد که تبیین آن متضمن در نظر گرفتن وجوه متعدد و متنوع دخیل در ظهور آنست. در اینجا و با توجه به موضوع، صرفاً بر وجوه فرهنگی انقلاب اسلامی اشاره خواهد شد. اصولاً انقلابها در بستر و موقعیت خاصی حادث می</span></span><span><span dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">شوند. در وقوع وضعیت انقلابی، بیداری، بسیج سیاسی توده</span></span><span><span dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">ها، تحرک اجتماعی، مشروعیت</span></span><span><span lang="FA">زدایی از نظم سیاسی پیشین و طراحی نظم مشروع و مطلوب و استقرار نظام مردمی و انقلابی، ایدئولوژیهای انقلابی به عنوان موتور حرکت انقلاب عمل کرده است.</span></span><br /> <span><span lang="FA">هدف این تحقیق ضمن بررسی اهمیت انقلاب ایران به مقایسه آن و کشورهای عربی با توجه به ویژگی</span></span><span><span dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">های انقلاب پرداخته و در نهایت به تأثیری که انقلاب ایران بر جریان بیداری اسلامی و اهمیتی که تشیع و رهبری در پیروزی انقلاب دارد،پرداخته شده است.این مقاله با روش توصیفی</span></span><span><span lang="FA">-</span></span><span><span lang="FA">تحلیلی در صدد پاسخ به این سوالات است که عامل و ویژگی اصلی انقلاب ایران کدام بوده است که تأثیر مهمی را بر انقلاب عربی به جا گذاشته است؟ و وجه تشابه و تفاوت انقلاب اسلامی ایران و با انقلاب کشورهای عربی در چه مواردی می</span></span><span><span dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">باشد؟</span></span><br /> <span><span lang="FA">نوع تحقیق حاضر توصیفی و تحلیلی است که بر اساس ویژگی</span></span><span><span dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">های انقلاب به اهمیت مفهوم انقلاب ایران و تأثیری که بر بیداری اسلامی دارد به تحلیل بحث پرداخته شده است. با توجه به ماهیت و نوع موضوع مورد مطالعه، گردآوری اطلاعات از روش</span></span><span><span lang="FA" dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">های گوناگون و بر مبنای روش کتابخانه</span></span><span><span dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">ای و اینترنتی صورت پذیرفته و تجزیه و تحلیل یافته</span></span><span><span lang="FA" dir="LTR"></span></span><span><span lang="FA">ها نیز عمدتاً با شیوه تحلیل کیفی انجام پذیرفته است</span></span><span><span dir="LTR">.</span></span>https://www.roir.ir/article_81268_835fd0d6b037add3893efe624eb6f871.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823Particularism in international law and the Islamic Republic
of Iran’s policy about itخاصگرایی در حقوق بین الملل و سیاست بایسته جمهوری اسلامی ایران درباره آن295381273FAمحمد صالح تسخیریدانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانرضا موسیزادهاستاد، دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه، تهران، ایرانمسعود علیزادهاستادیار دانشگاه پیام نور مرکز گرمسار، سمنان، ایرانJournal Article20170812<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Particularism is a condition under which a state or an active entity in international law, in order to implement its values and pursue its goals, repeatedly and purposefully takes actions contrary to the general rules of international law. In this paper, while explaining the reasons for the emergence of legal particularism, have been studied the features such as repeated and systematic violations of international law, the emphasis on duality and sovereignty as particularistic behavioral attributes. </span></span> <br /><span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The present paper, after addressing the above-mentioned methods, addresses the issue of the split of international law as a result of legal particularism and finally provides suggestions for policy makers of the Islamic Republic of Iran’s state regarding this issue. It is imperative that national legal and diplomatic institutions, while gaining a proper understanding of legal particularism, play a proactive role in leading and directing the presentation of expert literature and the production of legal literature in this field.</span></span><span lang="FA" dir="RTL">خاص</span><span lang="FA" dir="RTL">گرایی به وضعیتی اطلاق می</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">شود که در آن، یک دولت یا موجودیت فعّال در حقوق بین</span><span lang="FA" dir="RTL">الملل برای پیاده</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">سازی ارزش</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">ها و پیگیری اهداف خود، به</span><span lang="FA" dir="RTL">صورت مکرر و هدفمند، اقداماتی را بر خلاف قواعد عمومی حقوق بین</span><span lang="FA" dir="RTL">الملل انجام دهد. با توجه به گسترش این پدیده در حقوق بین</span><span lang="FA" dir="RTL">الملل، کسب تصویری درست از آن، نیازی روزافزون به</span><span lang="FA" dir="RTL">حساب می</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">آید. در این نوشتار ضمن تبیین دلایل بروز خاص</span><span lang="FA" dir="RTL">گرایی حقوقی، ویژگی</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">هایی همچون نقض مکرر و نظام</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">مند حقوق بین</span><span lang="FA" dir="RTL">الملل، تأکید بر دوگانگی و حاکمیت</span><span lang="FA" dir="RTL">گرایی به</span><span lang="FA" dir="RTL">عنوان شاخصه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">های رفتاری خاص</span><span lang="FA" dir="RTL">گرایان، مورد بررسی قرار گرفته</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">اند. دولت یا موجودیت خاص</span><span lang="FA" dir="RTL">گرا با استفاده از شیوه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">هایی همچون استفاده از تعبیر جایگزین، بهکار بستن معیارهای دوگانه و معافیت</span><span lang="FA" dir="RTL">گرایی، رویکردی خاص</span><span lang="FA" dir="RTL">گرایانه نسبت به حقوق بین</span><span lang="FA" dir="RTL">الملل اتخاذ می</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">کند. نوشتار پیش</span><span lang="FA" dir="RTL">رو پس از پرداختن به شیوه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">های یادشده، به مسئله چندپارگی حقوق بین الملل به عنوان نتیجه خاص گرایی حقوقی میپردازد و در پایان پیشنهاداتی را برای سیاست گذاران دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال این مسئله، ارائه میدهد</span><span>.</span><span lang="FA" dir="RTL"> به نظر میرسد با توجه به فراگیر شدن این پدیده در حقوق بین الملل، دولت ایران باید «نظریه خاص گرایی» مخصوص به خود را منطبق با وضعیت، منافع و آرمانهای ایران طراحی کند و منطبق با چارچوبهای حقوقی به آن سامان بخشد. این نظریه ضمن درنظر گرفتن شیوه ابتکار عمل ایران در استفاده از ظرفیتهای خاص گرایی، چگونگی اتخاذ موضع و تصمیمگیری در قبال خاص گرایی دیگر دولتها را نیز باید مورد توجه قرار دهد. ضروری است که نهادهای حقوقی و دیپلماتیک ملی، ضمن کسب شناخت مناسب از خاص گرایی حقوقی، با ارائه نظرات رسمی کارشناسی شده و تولید ادبیات حقوقی در این زمینه، نقش فعالانهای را در هدایت و راهبری آن، ایفا کنند.</span>https://www.roir.ir/article_81273_688fa161f3acc57b4a9649418409bdd6.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823The Reverberation of the Islamic Revolution
on Sa’id Haww's Political Thoughtبازتاب انقلاب اسلامی ایران بر اندیشهی سیاسی سعید حوّی557381274FAسید روح اله دهقان باغیدانشجوی دکتری، رشته علوم و قران و حدیث،همدان، ایرانکرم سیاوشیگروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمهدی احمدیگروه علوم قرآن و فقه، دانشکده الهیات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20170520<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The advent of the Islamic Revolution of Iran under the leadership of Imam Khomeini, led to some convergences and divergences all around the world, especially in the Islamic world. Convergence with the our revolution can be seen in influencing a significant part of the Ummah of Islam. Divergences are generally associated with the West and among Islamic countries with Wahhabi thinking. Sa’id Haww is a contemporary Syrian scientist and one of the leaders of the Muslim Brotherhood of Syria who met with Imam Khomeini in the early days of the Revolution as one of the Brotherhood leaders and for the sake of congratulating the victory of the revolution to Imam, but over time, he became an opposition and took hostility to the revolution and its leader and has showed and risen in various ways, his opposition to the revolution and Shiite religion! </span></span> <br /><span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The present study analyzes the reasons for changing his position and for this end, uses a descriptive-analytical method and intersection of historical propositions to analyze how Sa’id Haww interacted with the Islamic Revolution and its leadership. This is for the first time that the interaction of the views of one Political-religious personality in the Islamic world in relation to the Islamic Revolution has been analyzed. In light of the results of this research, other differences and divergences among the Islamic Ummah are also getting known and traceable. By this research, it became clear that Sa’id Haww's contradictory personality - which stems from the Salafist thought, Sufi factor and his cost-benefit confrontation - is the source of his opposition to the Islamic Revolution of Iran.</span></span><span lang="AR-SA">ظهور انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام </span><span lang="AR-SA">خمینی</span><span> <span lang="AR-SA">همگراییها</span></span><span lang="AR-SA"> و واگراییهایی را با خود در سراسر جهان و خصوصاً در عالم اسلام به دنبال داشت. همگرایی با انقلاب را میتوان در اثرگذاری بر بخش قابل توجهی از امت اسلام مشاهده نمود. واگراییها نیز عموماً در ارتباط با غرب و در میان کشورهای اسلامی با تفکر وهابی صورت گرفته است. سعید حوّی دانشمند معاصر سوری و از رهبران اخوان المسلمین سوریه است که در اوایل انقلاب در زمره رهبران اخوانی و برای عرض تبریک پیروزی انقلاب، با امام </span><span lang="AR-SA">خمینی</span><span> <span lang="AR-SA">ملاقات</span></span><span lang="AR-SA"> نموده؛ لکن در گذر زمان به موضع تقابل و دشمنی با انقلاب و رهبر آن رسیده و به طرق گوناگون ضدّیت خود را با انقلاب و مذهب تشیع به اوج رسانده است! پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با شرح و استنطاق گزارههای تاریخی، ضمن واکاوی نحوه تعامل سعید حوّی با انقلاب اسلامی و رهبری آن، دلایل تغییر موضع وی را تحلیل نموده و برای نخستین بار تعامل پر فراز و فرود یکی از شخصیتهای سیاسی - دینی جهان اسلام در ارتباط با انقلاب اسلامی را مورد طرح و تحلیل قرار داده است. در پرتو نتایج این پژوهش، دیگر اختلافات و واگراییها میان امت اسلامی نیز قابل شناخت و ردیابی است. این پژوهش، تضاد شخصیّتی سعید حوّی، که ناشی از اندیشه سَلَفی، مرام صوفیانه و مواجهه منفعت طلبانه او است را عامل تقابل و عناد وی با انقلاب اسلامی ایران معرفی میکند.</span>https://www.roir.ir/article_81274_5477492b95dc9502c2a104da0b7eceb6.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823Analyzing the American Confrontation with the Islamic Revolution in the Age of Globalization from a Hermeneutic Perspectiveتحلیل تقابل آمریکا با انقلاب اسلامی در عصر جهانی شدن از منظر هرمنوتیک روشی739681275FAمحسن رضائی جعفریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلیرضا آقاحسینیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلی علی حسینیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمحمدرضا دهشیریدانشیار علوم سیاسی دانشکده روابط بین الملل، تهران، ایرانJournal Article20180421<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The advent of the Islamic Revolution of Iran under the leadership of Imam Khomeini, led to some convergences and divergences all around the world, especially in the Islamic world. Convergence with the our revolution can be seen in influencing a significant part of the Ummah of Islam. Divergences are generally associated with the West and among Islamic countries with Wahhabi thinking. Sa’id Haww is a contemporary Syrian scientist and one of the leaders of the Muslim Brotherhood of Syria who met with Imam Khomeini in the early days of the Revolution as one of the Brotherhood leaders and for the sake of congratulating the victory of the revolution to Imam, but over time, he became an opposition and took hostility to the revolution and its leader and has showed and risen in various ways, his opposition to the revolution and Shiite religion! </span></span> <br /><span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The present study analyzes the reasons for changing his position and for this end, uses a descriptive-analytical method and intersection of historical propositions to analyze how Sa’id Haww interacted with the Islamic Revolution and its leadership. This is for the first time that the interaction of the views of one Political-religious personality in the Islamic world in relation to the Islamic Revolution has been analyzed. In light of the results of this research, other differences and divergences among the Islamic Ummah are also getting known and traceable. By this research, it became clear that Sa’id Haww's contradictory personality - which stems from the Salafist thought, Sufi factor and his cost-benefit confrontation - is the source of his opposition to the Islamic Revolution of Iran.</span></span><span lang="FA">جهانی شدن، مظهر دوره</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ای از دگرگونی و تحولات اساسی در زندگی انسان</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">هاست که بر همه عرصه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">های اجتماعی و با ابعاد متفاوت تاثیر گذاشته است. درباره مفهوم جهانی شدن، تفسیرهای متفاوتی وجود دارد که منبعث از روش</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ها و گفتمان</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">های خاصی است و نوع مواجهه کشورها و فرهنگ</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ها با یکدیگر را ترسیم می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">کند.</span><span lang="FA">غرب و ایالات متحده آمریکا به مثابه بازیگران کلیدی</span><span lang="FA">در عصر جهانی شدن، برمبنای نگرش منحصر به فردی که به این مفهوم دارند، می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">کوشند تفسیر معین و مشخصی از جهانی شدن عرضه کنند که همه روایتهای دیگر را به حاشیه می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">برد و خود به مرجع راستی آزمایی در مواجهه با تفسیرهای متقابل و رقیب تبدیل می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">شود. این نگاه آمریکا که با امکانات هرمنوتیک روش شناختی قابلیت فهم و توضیح پیدا می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">کند، به مفهوم و معنای موردنظر مؤلف</span><span lang="FA">(غرب) باور دارد و وجود تفسیرهای متکثر را رد می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">کند.</span><span lang="FA">سوال<span> </span>اصلی مقاله این است که براساس<span> </span>امکانات هرمنوتیک روشی، مبانی تفسیر ایالات متحده آمریکا از جهانی شدن کدام است و</span><span lang="FA">این تفسیر چه تأثیری بر مواجهه این کشور با انقلاب اسلامی دارد؟ فرضیه مقاله باور دارد که «ایالات متحده آمریکا براساس سه اندیشه استثناگرایی، پایان تاریخ و جنگ تمدنها، حامل تفسیری تک بعدی و معین از جهانی شدن است که در نزد منتقدان به جهانی سازی معروف شده است. در مواجهه با این تفسیر تحمیلی و سلطه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">جو، انقلاب اسلامی با به چالش طلبیدن آموزههای لیبرال سرمایه داری و آمریکا، نگرشی چند بعدی و کثرت گرایانه به جهانی شدن دارد و به تعاملی عزتمندانه و سازنده با دیگر ملت</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ها و فرهنگ</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ها می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">اندیشد».</span>https://www.roir.ir/article_81275_dd52c270255fc67fcd66ba8cd03b2e68.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823Fulfillment of the Religious Democracy Discourse in the Islamic Republic of Iran and its Impact on Iran's Political Developmentچگونگی تحقق گفتمان مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن بر توسعه سیاسی ایران9711981276FAامیرعلی کتابیدانشجوی دکتری مدرس انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-9347-0201داود سبزیدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانعلیرضا شیخ محمدیدکتری علوم سیاسی، استادیار دانشگاه پیام نور، تهران،ایرانJournal Article20170904<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">With the dawn of the Islamic Revolution of Iran and in the light of the teachings of Shiism and under the guidance of Imam Khomeini, an attempt was made to achieve democracy, and on this basis, it became a necessity to propose the theory for a policy orientation and several attempts were made to examine what democracy was. But many aspects of this issue are still ambiguous and require research. In the interim, the most important aspect of the debate is determining the relationship between democracy and indigenization and environmental requirements. The purpose of this research is to assess the relationship between the realization of the indigenous discourse of religious democracy and its impact on political development in the Islamic Republic of Iran. On the basis of this, it will be discussed that what differences the religious discourse has had distinctively from republicanism in its classical sense, which has been able to dominate our political culture. Because of the substantial role of religion in the discourse of religious democracy from the perspective of Imam Khomeini, how can its role to the development and political development be analyzed? The method of this research is analytical-explanatory. Considering that Islamic development means development of mankind and the achievement of the full human capabilities and improvement of the material and cultural, social and political environment as a universal concept and incorporating ethical, spiritual and material dimensions, hence, in religious democracy discourse, development is considered to be a purpose-oriented, value-based, and religious-humanitarian activity whose purpose is to increase the comfort and tranquility of human beings in all aspects of existence, so such a discourse can be the basis for political development in all its dimensions.</span></span><span lang="AR-SA">مسئله: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سایه تعالیم تشیع و تحت رهنمودهای امام خمینی تلاش در جهت تحقق مردم سالاری آغاز گشت و بر همین اساس ضرورت طرح نظریه برای رهنمونی درکنش سیاسی مطرح گردید وتلاشهای متعددی در خصوص بررسی چیستی و چگونگی مردم<span> </span>سالاری دینی صورت گرفت. اما همچنان<span> </span>بسیاری از ابعاد این<span> </span>مسئله مبهم و نیازمند تحقیق و پژوهش است. در این میان مهمترین<span> </span>بعد بحث ارتباط مردم سالاری با بومی سازی و اقتضائات زیست محیطی است.<span> </span>هدف: هدف از این<span> </span>پژوهش نسبت سنجی میان تحقق گفتمان بومی مردم سالاری دینی و تاثیر آن بر توسعه سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران است. برهمین مبنا نیز اینکه گفتمان مردم سالاری دینی چه شاخصههای متمایزی از جمهوریت در مفهوم کلاسیک خود دارد که توانسته است در فرهنگ سیاسی ما استیلا یابد مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. سوال:<span> </span>با توجه<span> </span>به<span> </span>نقش محتوا</span><span lang="AR-SA">یی</span><span lang="AR-SA"> دین در گفتمان مردم<span> </span>سالار</span><span lang="AR-SA">ی</span><span lang="AR-SA"> دینی از منظر امام خم</span><span lang="AR-SA">ینی</span><span lang="AR-SA">، ارتباط آن با توسعه و رشد سیاسی چگونه میتواند مورد<span> </span>تب</span><span lang="AR-SA">یین </span><span lang="AR-SA">و بررسی قرار گ</span><span lang="AR-SA">یر</span><span lang="AR-SA">د؟ <span> </span>روش: روش این پژوهش از نوع تحلیلی - تبیینی است و در گروه پژوهشهای نظری راهنمای عمل قرار میگیرد. یافتهها: با توجه<span> </span>به<span> </span>اینکه توسعه اسلامی به معنای توسعه انسان و رسیدن به مقام و منزلت انسان کامل و بهبود محیط مادی و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به مثابه مفهومی فراگیر بوده و ابعاد اخلاقی، معنوی و مادی را در بر میگیرد. از این رو، در گفتمان مردم<span> </span>سالاری دینی، توسعه، فعالیتی هدفمند و ارزش محور و دینی -<span> </span>انسانی تلقی میشود که هدف از آن، افزایش آسا</span><span lang="AR-SA">یش</span><span lang="AR-SA"> و آرامش انسان در تمامی ابعاد وجودی است لذا چنین گفتمانی میتواند زمینهساز توسعه سیاسی در تمام ابعادش گردد. </span>https://www.roir.ir/article_81276_14800675eed92072c05b819de5de3446.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823Reviewing the Novelty-Thinking Methods in
Shi'a Political Philosophy
With an Emphasis on Shaykh Isma'il Mahallati's Viewsجریان شناسی نواندیشی در فقه سیاسی شیعه با تأکید بر آراء شیخ اسماعیل محلاتی12115281277FAحمید سعیدی جوادیدانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزعلی اکبر امینی• گروه علوم سیاسی،دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزمحمد رضا مایلیگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحدتهران مرکز، تهران، ایرانسید محمدناصر تقویگروه علوم سیاسی،دانشکده علوم سیاسی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران مرکز،تهران،ایرانJournal Article20170926<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">We can say that one of the most important issues in the field of political thought of Islam as well as the history of political thought in contemporary Iran is religious novelty-thinking and especially Shiite political jurisprudence in Iran. With the arrival of the new era in European history, a wave of modernism and freedom of thought in Iran, including the introduction of new political concepts and its effects on religious scholars was raised gradually. In such a situation, a range of scholars, especially the Shia jurisprudents in Iran, according to rationality laid in the new-emerging and Western ideas, reacted positively and sympathetically. The process can be mentioned as the beginning of religious novelty-thinking. The culmination of this process is the constitutional movement and the defense of some of the Shiite scholars such as Akhund Khorasani, Abdollah Mazandarani, Mirza Naeini and Sheikh Isma'il Mahalati. Their efforts to adapt Western thoughts with Islamic jurisprudence led to the presentation of a draft constitutional rule that was consistent with the principles of religious law. The present study, with a brief overview of the evolutionary process in the constitutional-seeking era, and the emphasis on the position of Sheikh Isma'il Mahallati, has sought to present an appropriate and, even though a limited, vision.</span></span><span lang="AR-SA">جریان شناسی نواندیشی دینی و به</span><span lang="AR-SA">ویژه فقه سیاسی شیعه در ایران یکی از مهم</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">ترین موضوعات در قلمرو اندیشه سیاسی اسلام و همچنین تاریخ اندیشه سیاسی در ایران معاصر است</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">. </span></span><span lang="AR-SA">با شروع عصر جدید در تاریخ اروپا تدریجاً امواجی از نوگرایی و آزاد اندیشی در ایران وزیدن گرفت که از آن جمله ورود مفاهیم جدید سیاسی و تأثیرات آن بر عالمان دینی بود در چنین اوضاع و احوالی طیفی از علماء بویژه فقیهان شیعه در ایران به حسب عقلانیت نهفته در اندیشه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">های نوظهور و وارداتی غربی واکنش</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">هایی مثبت و رویکردی همدلانه از خود بروز دادند که می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">توان با عنوان سرآغاز نواندیشی دینی از آن یاد نمود</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">. </span></span><span lang="AR-SA">نقطه اوج این فرایند جنبش مشروطه خواهی و دفاع برخی مراجع و علماء شیعی همچون آخوند خراسانی، عبدالله مازندرانی، میرزای نائینی و شیخ اسماعیل محلاتی از آن می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">باشد</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">. </span></span><span lang="AR-SA">تلاش این افراد در راستای سازگاری بخشیدن میان اندیشه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">های جدید غربی با فقه اسلامی، منجر به ارائه طرحی از حکومت مشروطیت گردید که تا حد بی</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">سابقه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">ای با اصول و مبانی شرعی منطبق بود</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">.</span></span> <span lang="AR-SA">بررسی حاضر با مرور اجمالی بر فرایند نواندیشی در عصر مشروطه خواهی و تأکید بر جایگاه شیخ اسماعیل محلاتی درصدد برآمده تا چشم</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">اندازی مناسب و هر چند محدود در این خصوص ارائه نماید.</span>https://www.roir.ir/article_81277_027194077d8f2b4dcca2371d8393bf76.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823A "discursive programming model" as a methodological model
for the theorizing of Islamic-Iranian progress in the thought of Ayatollah Khameneiمدل برنامهریزی گفتمانی» به مثابه مدل روش شناختی جهت نظریه پردازی پیشـرفت اسـلامی ایـرانی در اندیشه آیت الله خامنهای15218181278FAناصر فخاریدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایرانهادی همتیاناستادیار مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایرانلطف الله فروزنده دهکردیدانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20180417<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The essential precondition for designing the "Islamic and Iranian Model of Progress" is the recognition of the Supreme Leader's intellectual system about it. However, previous studies have failed to provide a framework for understanding this intellectual system based on a comprehensive research program. This article, after examining different methods, has proposed a syncretic model of the "Lakatos strategic plan" and "Discourse theory" as a methodological model for studying and organizing Ayatollah Khamenei's thought as a documentary for the design of Islamic Iranian model of progress. Then, based on the model presented and by examining all the statements and prescriptions of the leader of the revolution from 1989 to 2017, has categorized the indices and major discourses of Islamic Iranian progress in with the appropriateness and interrelations between the three concepts of progress, Islam and Iran.</span></span><span lang="FA">شرط لازم برای طراحی «الگوی اسلامی</span><span lang="FA">ایرانی پیشرفت»، شناخت منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در این زمینه است. لیکن مطالعات پیشین نتوانسته</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">اند مبتنی بر یک برنامه پژوهشی جامع، چارچوبی برای شناخت این منظومه فکری عرضه نمایند. این مقاله با بررسی روش</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">های مختلف، مدل تلفیقی «برنامه راهبردی لاکاتوش» و «نظریه گفتمان» را به</span><span lang="FA">مثابه مدلی روش</span><span lang="FA">شناختی برای مطالعه و سازمان</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">د</span><span lang="FA">هی اندیشه آیت الله خامنهای به عنوان سند فرادستی طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه نموده است. سپس مبتنی بر مدل ارائه شده و با بررسی تمامی بیانات و مکتوبات رهبر انقلاب از سال 1368 تا 1396 به روش تحلیل گفتمان، شاخصها و گفتمانهای کلان پیشرفت اسلامی ایرانی در تناسب و ترابط سه مفهوم پیشرفت، اسلامیت و ایرانیت، احصاء و طبقهبندیشده است.</span>https://www.roir.ir/article_81278_098e943ed2dba5be0367b3c6db6d040b.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823Nationalist and Islamist movements’ Foreign policy discourse
Case Study: Comparative Study of Negotiation with the US Embassyگفتمان سیاست خارجی جریانهای ملیگرا و اسلامگرا مطالعه موردی: مقایسه تطبیقی مذاکره با سفارت آمریکا18320581281FAاحسان کیانیفارغالتحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد جعفر جوادی ارجمنددانشیار علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهرانJournal Article20180406<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">In this study, we plan based on the documents of the American Embassy - as one of the most important documents in the contemporary Iranian history - to study the negotiations between the outstanding members of the of Iran Freedom Movement, on the one hand, and Dr. Seyed Mohammad Beheshti, a member of the Tehran’s Combatant Clergy Association and the secretary-general of the Islamic Republic of Iran Party, on the other hand, with the officials and staff of the US Embassy in Tehran in 1979 and 1980. </span></span> <br /><span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">By analyzing the contents of this section of the documents and comparing of these two with foreign policy discourses; it is obvious that the first group had an ideological approach and had focused on the axis of liberalism, democracy and human rights, which were derived from the nationalism and liberalism discourse in foreign policy – the discourse which had a upper hand in the reign of interim government. </span></span> <br /><span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">In a series of negotiations with the US embassy, they are seeking to win this government's support for Iran's domestic politics to defeat ideological rivals such as Marxism. However, Dr. Beheshti considers from a practical point of view the interests of the Islamic Revolution, national interests and realizes that the international environment on the fundamental principles of the revolution, namely, independence from the West and the East, reliance on internal forces and the lack of external affiliation, and at the same time, he emphasizes on a critical approach to the former US relations with Iran and the relative and gradual effort to address the potential tensions based on expediency and realization, which are placed in the framework of the sub-centric and expediential approach to revolutionized Islamic discourses.</span></span><span lang="AR-SA">در این پژوهش قصد داریم با بررسی بخشی از اسناد سفارت آمریکا که یکی از مهم</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">ترین منابع اسنادی و کتابخانه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">ای تاریخ معاصر ایران می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">باشند، مذاکرات اعضای شاخص گروه نهضت آزادی ایران از یک</span><span lang="AR-SA">سو و دکتر سید محمد بهشتی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران و دبیر کل حزب جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، با مسئولان و کارکنان سفارت آمریکا در تهران طی سال</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">های 1357 و 1358 را مورد تحلیل قرار دهیم. آن</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">چه در تحلیل محتوای این بخش از اسناد و مقایسه تطبیقی این دو با گفتمان</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">های سیاست خارجی دریافت می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">شود؛ آن است که گروه اول با رویکردی ایدئولوژیک بر محورهای لیبرالیسم، دموکراسی و حقوق بشر تأکید دارند که برآمده از گفتمان ملی</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">گرایی لیبرال در سیاست خارجی است که در دوران تسلط دولت موقت حاکمیت یافت. آن</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">ها در مذاکرات پیاپی با سفارت آمریکا به دنبال جلب حمایت این دولت در عرصه سیاست داخلی ایران هستند تا رقیبان ایدئولوژیک مانند مارکسیسم را شکست دهند. ولی دکتر بهشتی از منظری عمل</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">گرایانه، مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی را لحاظ می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">کند و با واقع</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">بینی نسبت به محیط بین</span><span lang="AR-SA">الملل بر اصول اساسی انقلاب یعنی استقلال از غرب و شرق، اتکا به نیروهای درونی و فقدان وابستگی خارجی و در عین حال رویکرد انتقادآمیز نسبت به روابط سابق آمریکا در ایران و تلاش نسبی و تدریجی برای رفع تنش</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">های احتمالی مبتنی بر مصلحت</span><span lang="AR-SA">اندیشی و واقع</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">نگری، تأکید دارد که در چارچوب رهیافت مصلحت</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">گرایی مرکزمحور از خرده</span><span lang="AR-SA">گفتمان</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">های اسلام</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">گرایی انقلابی جای می</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="AR-SA">گیرد.</span>https://www.roir.ir/article_81281_009ac17d256dbc35dd19e4a31629a014.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823Sociological Construing of the Role of the Ulama in the Social and Political Changes of Contemporary Iranian Societyواکاوی جامعه شناختی نقش علما در تحولات اجتماعی و سیاسی جامعهی20722481283FAسید سیاوش موسوی رکعتیدانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایرانمهرداد جواهری پوراستادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایرانJournal Article20180101<span>In this qualitative study, which was prepared by the hermeneutic method, we tried to answer this question, “what is the role of ulama in contemporary developments in Iranian society?” The result was that; during the wars of Iran and Russia, the Qajars demanded the participation of ulama in war due to the despair of internal and external factors. The Ulema issued a fatwa for Jihad for eliminating the risk of foreigners dominating the Muslim community. People responded enthusiastically to the request and sincerely to their fatwa. But with the belief that these victories were to be recorded in the name of the ulama, the Qajar leaders retreated and signed the shameful treaties. However, the Ulema backed the people against the privileges of the Naseri age and by issuing the Fatwa, started the first contemporary social movement of Iran against domestic tyranny and foreign colonialism. This movements provided the basis for the Constitutional Revolution. The Ulema in the Constitutional Revolution, through a new reading and a new interpretation of religion, formalized constitutionalism to reduce the powers of the Shah. During the Pahlavi era, the Ulema stood against the making of a non-religious community by the Pahlavi kings, so some of them were killed, imprisoned and exiled. Finally, Imam Khomeini, was inspired by the tobacco movement, the Constitutional Revolution, forty-two revolt, and the elimination of the weakness of the political thought of the Ulema, by intruducing the Velayat-e Faqih thought, leading the ulama to the great revolution of Iran. In sum, ulama played a corrective role during the Qajar period. In a sociological reduction, they called the kings deputies of the imams, which meant that Shah's authority was reduced in the people's spiritual and intellectual status. But during the Pahlavi period, the Ulema assumed the role of the opposition of power by a theory of choosing the Shah, by a group of prominent scholars. This role ultimately culminated in the ulama political rule and leadership.</span><span lang="FA">در این پژوهش کیفی که با روش هرمنوتیکی تهیه شده، سعی شده است تا به<span> </span>این سوال پاسخ داده شود که، نقش علما در تحولات معاصر جامعه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ی ایران چیست؟ که برایند آن بدین قرار شد؛ در جریان جنگ</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">های ایران و روس،</span><span lang="FA">قاجارها به علت ناامیدی از عوامل داخلی و خارجی،</span><span lang="FA">خواستار مشارکت علما در جنگ شدند.</span><span lang="FA">علما هم به خاطر دفع خطر تسلط بیگانگان بر جامعه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ی مسلمین، فتوای جهاد صادر کردند.</span><span lang="FA">که مردم مشتاقانه و صمیمانه به فتوای آن</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ها پاسخ مثبت دادند.</span><span lang="FA">اما با این نگرش که مبادا، این پیروزی</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ها به نام علما ثبت شود، فرماندهان قاجار، عقب نشستند و عهدنامه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">های ننگینی را منعقد نمودند.</span><span lang="FA">اما، علما در برابر امتیازات عصر ناصری، در کنار مردم قرار گرفتند و با صدور فتوا، نخستین جنبش اجتماعی معاصر ایران را علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی رقم زدند.</span><span lang="FA">که زمینه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ساز انقلاب مشروطه شد.</span><span lang="FA">علما در انقلاب مشروطه با قرائت جدید و تفسیر نو از دین،</span><span lang="FA">به مشروطه رسمیت بخشیدند تا اختیارات بی</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">پایان شاه، اندکی در جامعه تقلیل یابد.</span><span lang="FA">در دوران پهلوی، علما در برابر سیاست غیر دینی کردن جامعه، توسط پادشاهان پهلوی ایستادند، بنابراین کشته، زندانی و تبعید شدند. سرانجام امام خمینی،</span><span lang="FA">توانست با الهام از جنبش تنباکو،</span><span lang="FA">انقلاب مشروطه،</span><span lang="FA">قیام چهل و دو، و برطرف نمودن ضعف اندیشه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ی سیاسی علما، به مثابه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ی ولایت فقیه، انقلاب بزرگ ایرانیان را به رهبری علما رقم بزند.</span><span lang="FA">در مجموع، علما در دوره</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ی قاجار، نقش اصلاحی را ایفاء کردند.</span><span lang="FA">آن</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ها در یک تقلیل جامعه شناختی، پادشاهان را به جای نایب امام، خواندند که این امر به مثابه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ی کاهش اختیارت شاه در اموردنیوی و معنوی مردم بود. اما در دوره پهلوی،</span><span lang="FA">علما با نظریه</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">پردازی مبنی برانتخاب شاه، توسط گروهی از علمای برجسته، نقش اپوزیسیون قدرت را بر عهده گرفتند. که این نقش، سرانجام به حاکمیت سیاسی علما و رهبری آن</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">ها ختم شد. </span>https://www.roir.ir/article_81283_de625258ebd1a0f9ff58bf902cedf250.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25737220180823Political Justice in the Thoughts of Ayatullah Javadi Amoli
and John Rawlsعدالتسیاسی در اندیشه آیت الله جوادی آملی و جان راولز22524281284FAامین نوروزی مصیرعلوم سیاسی، علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایرانشریف لک زاییدانشیار علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانعلیرضا گلشنیدانشیارگروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایرانJournal Article20180526<span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Justice is a strategic element that has always been of interest to scholars. It can be said that the inference of this concept and attention to the root of justice in all its parts have been the distinguishing feature of intellectual schools of scholars in different fields of science. These divisions are due to the type of worldview and anthropology. The purpose of this paper is to investigate political justice in the political thought of Ayatullah Javadi Amoli’s political thought and John Rawls'. The findings of the research indicate that justice in the thought of Ayatullah Javadi Amoli is due to the multi-layered methodology, absolutism, and attention to the divine human being as the fact that whatever is otherwise is null and void and bringing with it a transcendental political justice, which declares of human progress in perfection. While political justice in the early and late John Rawls’ thought, due to the unilateralism of the methodology, relativism and mere attention to matter and the uniqueness of mankind see justice as fairness. Political justice in both Rawls is an instrument for approaching to profit and power.</span></span><span lang="FA">عدالت عنصری راهبردی است که همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است، میتوان گفت که برداشت از این مفهوم و توجه به ریشه عدالت در همه بخشهای خود وجه تمایز مکاتب فکری اندیشمندان در حوزه علوم مختلف بوده است. این تمایزات به دلیل نوع جهان</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">بینی و انسان</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">شناسی است. ازاین</span><span lang="FA">رو هدف مقاله حاضر بررسی عدالتسیاسی در اندیشه سیاسی آیت</span><span lang="FA">الله جوادی آملی و اندیشه سیاسی جان راولز میباشد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که عدالسیاسی در اندیشه آیت</span><span lang="FA">الله جوادی آملی به دلیل روششناسی چند لایهای، مطلقگرایی و توجه به انسان الهی دو بعدی، به مثابه حقیقت است که هرچه غیر از آن باشد باطل است و عدالتسیاسی متعالیه را به همراه دارد که از شدن انسان در مسیر کمال سخن میگوید. در حالی</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">که عدالتسیاسی در اندیشه جان راولز متقدم و متأخر به دلیل تک لایهای بودن روش</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span></span><span lang="FA">شناسی،نسبیگرا و توجه صرف به ماده و تک بعدی بودن انسان و به مثابه انصاف است. عدالتسیاسی در هر دو شخصیت راولز ابزاری برای رسیدن به سود و قدرت است،به طورکلی برآیند عدالتسیاسی در اندیشه جان راولز، متدانیه میباشد.</span>https://www.roir.ir/article_81284_d572773d6c2d238c7936b15bbd01b07b.pdf