ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25739120200521The Status of Chastity and Hijab in the
Islamic Republic of Iranوضعیتشناسی عفاف وحجاب در جمهوری اسلامی ایران936120423FAنیره قویعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ ومعارف اسلامی، قم، ایرانمعصومه امیرلودانش آموخته حوزه علمیه کارشناسی ارشد رشته بیوتکنو لوژی پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.Journal Article20201214Adherence to chastity and hijab as the most prominent example of it and as an obligatory religious and moral value rule which have positive and effective consequences on the health, security, growth and excellence on any human society, has certainly been one of the first issues after the victory of the Islamic Revolution as a grand strategy in Imam Khomeini’s view and in policy-making, planning and passing laws. It is obvious that the very formation of a government based on the religion of Islam in Iran is a rational reason that would led to the requirement of chastity and hijab in the laws. This study seeks to examine the status of adherence to chastity in four decades after the Islamic Revolution by studying the enumerating a variety of policies, programs and actions in order to clarify the current situation and possible and desirable adherence to chastity. The necessity of the forthcoming research is that, despite the fact that the formation of the Islamic system caused the necessary grounds and many requirements for the implementation of Islamic laws, including chastity and hijab, but with a realistic view of the current situation and the challenges ahead, we see that breaking the norm and non-adherence of some females to chastity and hijab in society has been raised as a common norm and it is not unlikely that if no solution is found, it will be considered as an acceptable custom. Therefore, re-reading chastity in the principles and typology of the concept of chastity as a right or duty and analyzing the measures taken to be aware of the current state of society in adherence due to be awareness of the need for reform or completion in order to lead society to the possible situation according to capacity is necessary. The research method is the applied one and descriptive-analytical in its method.یقیناً پایبندی به عفاف و بارزترین مصداق آن حجاب بعنوان حکم واجب دینی و ارزشی اخلاقی واجد پیامدهای مثبت وتاثیر گذار در سلامت، امنیت ورشد وتعالی هر جامعه انسانی و ازجمله اولین موضوعاتی که، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بعنوان راهبرد ی کلان در دیدگاه امام خمینی(ره) و در سیاستگذاری، برنامهریزیها و تصویب قوانین مورد توجه قرار گرفت و بدیهی است که، نفس تشکیل حکومت بر مبنای دین اسلام، دلیلی عقلانی است که موجب گردیده الزام به عفاف وحجاب در قوانین جمهوری اسلامی ایران طرح ومقرراتی برای آن وضع شود. این پژوهش درصدد بررسی وضعیت پایبندی به عفاف درجهار دهه بعد از انقلاب اسلامی با احصاء اعم و انواع سیاستگذاریها، برنامهها و اقدامات است تا وضعیت موجود، مقدورو مطلوب پایبندی به عفاف روشن گردد. ضرورت تحقیق پیش رو این است که، علیرغم اینکه تشکیل نظام اسلامی موجب شد، زمینه و بسیاری ازملزومات مقتضی برای اجرای قوانین اسلام واز جمله عفاف وحجاب فراهم آید، اما با نگاهی واقع بینانه به وضعیت موجود و چالشهای پیش رو شاهدیم که هنجارشکنی وعدم پایبندی برخی به عفاف وحجاب در جامعه به شکل هنجار رایج مطرح شده است و بعید نیست اگر چارهجویی انجام نگیرد بعنوان یک عرف مقبول نگریسته شود. بنابراین بازخوانی عفاف در مبانی و سنخشناسی مفهوم عفاف بعنوان حق یا تکلیف و واکاوی اقدامات انجام گرفته برای آگاهی از وضعیت موجود جامعه در پایبندی به دلیل آگاهی از لزوم اصلاح ویا تکمیل در راستای سوق پیدا کردن جامعه به سوی وضعیت مقدور با توجه به ظرفیتها و در چشمانداز موسعتر به سوی وضعیت مطلوب و راهکارها ضروری مینماید. روش پژوهش از نوع کاربردی واز جهت روش توصیفی ـ تحلیلی است.https://www.roir.ir/article_120423_c710bed4f03ce3864150a8dd14df0978.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25739120200521Analytical framework of the Islamic Revolution;
Multi-causal conceptual modelچارچوب تحلیلی انقلاب اسلامی؛ الگوی مفهومی چندعلیتی3754120427FAمحمد شفیعیفراستادیار علو م سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانshafieef@ut.ac.ir,احسان خضریدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20201214In the last four decades, domestic and foreign writers have published various studies on why the Islamic Revolution of Iran took place. Now, in the fortieth anniversary of the revolution, this issue still has research appeal. Scholars and analysts in the field of the Islamic Revolution have each emphasized an aspect of it and presented a different narrative according to their intellectual and political perspectives. The present study seeks to review the existing literature on the causes of the Islamic Revolution, to provide an analytical framework based on a multi-causal approach, and based on it, to draw a conceptual model of revolutionary change in Iran in 1978. Accordingly, the three elements of tyranny, dependence, and corruption and discrimination are considered as fundamental weaknesses of the Pahlavi regime, which became unresolved crises due to the inefficiency of the regime and the strength of the rival discourses. In the meantime, religious ideology, due to its historical advantages and social advantages, was able to present itself in a position of hegemonic superiority by presenting an alternative model, and to offer freedom and republic, independence and justice as the elements of its desired model.در چهار دهه اخیر تحقیقات مختلفی توسط نویسندگان داخلی و خارجی درباب چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران منتشر شده است. اکنون و در چهل سالگی انقلاب، همچنان این موضوع جاذبه پژوهشی دارد. محققان و تحلیلگران حوزه انقلاب اسلامی، هر یک بر وجهی از آن تأکید کرده و متناسب با موقعیت فکری و سیاسی خود، روایت متفاوتی از آن ارائه کردهاند. پژوهش حاضر در پی آن است تا ضمن بررسی ادبیات موجود پیرامون علل وقوع انقلاب اسلامی، چارچوبی تحلیلی مبتنی بر رویکرد چندعلیتی ارائه نماید و با تکیه بر آن، به ترسیم یک الگوی مفهومی از تحول انقلابی در ایران 1357 بپردازد. بر این اساس، سه عنصر استبداد، وابستگی، و فساد و تبعیض به عنوان ضعفهای بنیادین رژیم پهلوی تلقی شده که به علت ناکارآمدی رژیم و قوت گفتمانهای رقیب، تبدیل به بحرانهای لاینحل شدند. در این بین ایدئولوژی مذهبی به واسطه امتیازات تاریخی و مزیتهای اجتماعیاش قادر بود تا با ارائه الگوی بدیل در موقعیت برتری هژمونیک قرار گیرد و آزادی و جمهوریت، استقلال و عدالت را به مثابه عناصر الگوی مطلوب خود عرضه کند.https://www.roir.ir/article_120427_e80a610d891a5818e685001c9a64f074.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25739120200521The Sequels and Role of Elitism in the Political and Economic Development of the Country
in the Second Pahlavi eraآثار و نقش الیتیسم در توسعه سیاسی و اقتصادی در کشور در عصر پهلوی دوم93114111629FAسعید جهانگیریدکتری، علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانناصر گروسیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، البرز، ایرانJournal Article20200808The purpose of this study is to investigate the understanding of elites and top talents of their position in the Iranian social system; the present study, which is conducted in the library method, consists of two parts. It deals with theoretical foundations of elitism, pluralism, social classes from Marx point of view and the critique of democracy, as well as the explanation of power relations in Iranian society during the Qajar and Pahlavi eras, which discuss the Qajar period, the reign of Reza Shah and the reign of Mohammad Reza Shah separately. The results of the research show that the formulation of the concept of democracy in the West in the form of "elitist pluralism" arises from the evolution of the capitalist structure. Because the basic features of twentieth-century capitalism must undoubtedly be sought in the economic domination of large enterprises and the decline of competitive capitalism. The Shah, who was at the center of the orbit of the elitism, could also bring the non-ruling elites from the lower classes into the orbit of the elitism. The structure of elitism in the Pahlavi period also had characteristics such as monarchy, aristocracy instead of meritocracy, control of political participation and balance of power among the elites.هدف پژوهش حاضر، بررسی فهم نخبگان و استعدادهای برتر از جایگاه خود در نظام اجتماعی ایران است؛.تحقیق حاضر که به روش کتابخانهای انجام گرفته، مشتمل بر دو بخش است این تحقیق به مبانی تئوریک نخبه گرایی، به جامعه شناسی طبقات اجتماعی از دیدگاه مارکس. همچنین الیتیسم، پلورالیسم و نقد دموکراسی و همچنین تبیین مناسبات قدرت در جامعه ایران در دوران قاجار و پهلوی می پردازد که به تفکیک در مورد دوران قاجار، سلطنت رضاشاه و سلطنت محمد رضا شاه بحث می گردد. نتایج تحقیق نشان می دهد که صورت بندی مفهوم دموکراسی در غرب در قالب "پلورالیسم الیتیستی" یا "پلورالیسم نخبگان" برخاسته از تحول ساختار کاپیتالیستی است. زیرا ویژگی های اساسی سرمایه داری قرن بیستم را بدون تردید باید در سلطه اقتصادی بنگاههای بزرگ و افول سرمایه داری رقابتی جستجو کرد. شاه که در مرکز مدار الیتیسم قرار داشت همچنین شاه می توانست نخبگان غیر حاکم از طبقات پایین را وارد مدار الیتیسم کند. ساختار نخبه گرایی در دوره پهلوی هم دارای ویژگی هایی چون شاه مداری، اشراف سالاری به جای شایسته سالاری، کنترل مشارکت سیاسی و موازنه قوا میان نخبگان بودhttps://www.roir.ir/article_111629_0dd157804b2d76dc59973aacea43a012.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25739120200521Necessities, Requirements and Needed Reforms to Increase The Efficiency of the Islamic Republic of Iranضرورتها، الزامات و اصلاحات لازم برای افزایش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران129150120435FAمحمدجواد یاریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایراناحمد آذیناستادیار گروه علوم سیاسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانعلیرضا گلشنیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایرانJournal Article20201214In order to increase the efficiency of the Islamic Republic of Iran and achieve the ideals of the Islamic Revolution, continuous pathology and structural reforms are an undeniable necessity. The pathology of four decades of state experience leads us to the datum that structural defects, weak political culture, lack of an efficient comprehensive electoral system, excessive weakness of party structure, and the influence of governments in forming an efficient and independent parliament are so politically costly. The purpose of this research is to examine the realities of the political system of the Islamic Republic of Iran and the structural barriers to its progress; and is an effort to provide practical solutions to increase the efficiency of the Islamic Republic of Iran. If the necessary reforms in the mentioned cases are performed, we will see an increase in the efficiency of the system and elimination of the current shortcomings and will become a model which the Supreme Leader is fond of. The type of investigation in this research is theoretical and the research method will be descriptive based on observations, interviews and theoretical library studies.به منظور افزایش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و نیل به آرمانهای انقلاب اسلامی، آسیب شناسی مستمر و اصلاحات ساختاری ضرورتی انکار ناپذیر است. آسیب شناسی چهاردهه تجربه کشورداری ما را به این واقعیت رهنمون میسازد که عیوب ساختاری، ضعف فرهنگ سیاسی، فقدان نظام جامع انتخاباتی کارآمد، ضعف مفرط ساختار حزبی و اعمال نفوذ دولتها در شکلگیری مجلس کارآمد و مستقل، هزینههای سیاسی زیادی برای کشور به همراه داشته است. هدف از تحقیق پیشرو بررسی واقعیات نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و موانع ساختاری مانع از پیش روندگی آن؛ و تلاش برای ارایه راهکارهای عملی جهتافزایش کار آمدی جمهوری اسلامی ایران میباشد. در صورت اصلاحات لازم در موارد مورد اشاره شاهد افزایش کارآمدی نظام و رفع معایب کنونی و تبدیل به نظام الگوی مورد نظر مقام معظم رهبری خواهیم بود. نوع تحقیق در این پژوهش نظری است و روش انجام تحقیق مبتنی بر مشاهدات، مصاحبه و مطالعات نظری کتابخانهای به صورت توصیفی خواهد بود.https://www.roir.ir/article_120435_8cf841c4dec8836bc4f00d5c0ae26e6f.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25739120200521Media Strategies for Making Credible
the Efficiency of the Islamic Revolutionراهکارهای رسانه ای باورپذیری کارآمدی انقلاب اسلامی ایران151176113633FAمریم حایکدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20191224Since the beginning of the fourth decade of the revolution, the efficiency of the "Islamic Republic" has been one of the main issues which have been seriously considered. The appearance of some mismanagement along with the focus of the hostile policies of the enemies on the implementation of the strategy of "inefficiency of the Islamic Republic" has strengthened the suspicion of the inefficiency of the Islamic Republic in society. In the face of these measures, the attempt to strengthen the people's belief in the efficiency of the Islamic Republic is a strategic issue for the system, because any doubts and skepticism, causes the crisis of secondary legitimacy and ultimately leads to shake in the pillars of its acceptance in public opinion. In this regard, the media is the most important platform for awareness and influence to strengthen people's belief in the efficiency of the system. The purpose of this study is to provide credible media solutions for showing the efficiency of the Islamic Revolution. The research is a qualitative research and has been done by interview method. Some of the results of this research are included: "Pathology of wrong government policies and highlighting the results of these policies in people's lives", " Rational and realistic critique of the activities of different parts of the system", "Raising the level of awareness and analysis of people on society's issues in different areas", "Promoting public demands to achieve the goals of the Islamic Revolution", "Strengthening the culture of demanding efficient management at the community level and not being indifferent to the performance of officials", "Creating a culture of the need for accountability of officials and institutions to the people ”.کارآمدی «نظام جمهوری اسلامی» از عمدهترین مباحثی است که از آغاز دهه چهارم انقلاب مورد توجه جدی قرار گرفته است. بروز برخی سوء مدیریتها همراه با تمرکز سیاستهای خصمانه دشمنان بر اجرای استراتژی «ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی» سبب گردیده تا شبهه ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی در جامعه قوت گیرد. در برابر این اقدامات، تلاش برای تقویت باور مردم به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، مسالهای استراتژیک برای نظام به شمار میرود که تردید و تشکیک در آن، نخست موجب بحران مشروعیت ثانویه و در نهایت منجر به تزلزل در ستونهای مقبولیت نظام در بین افکار عمومی میشود. در این راستا رسانهها مهمترین بستر آگاهی بخشی و تاثیرگذاری برای تقویت باور مردم به کارآمدی نظام هستند. هدف این پژوهش ارائه راهکارهای رسانهای باورپذیری کارآمدی انقلاب اسلامی است. تحقیق در زمره تحقیقات کیفی است و با روش مصاحبه انجام شده است. «آسیب شناسی سیاستهای نادرست دولتی و برجستهسازی نتایج این سیاستها در زندگی مردم»، «نقد منطقی و واقع بینانه از فعالیتهای بخشهای مختلف نظام»، «ارتقای سطح آگاهی و تحلیل مردم از مسائل جامعه در حوزههای مختلف»، «ارتقای مطالبات عمومی نسبت به تحقق اهداف انقلاب اسلامی»، «تقویت فرهنگ مطالبهگری مدیریت کارآمد در سطح جامعه و عدم بیتفاوتی نسبت به چگونگی عملکرد مسئولان»، «فرهنگسازی در زمینه ضرورت پاسخگویی مسئولان و نهادها به مردم» برخی از نتایج این پژوهش است.https://www.roir.ir/article_113633_4763c1cb3444a7db9607e4ff023fa85b.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25739120200521Revolutionary Discourse in Ayatollah Khamenei's
Political Thoughtگفتمان انقلابی گری در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای177199111276FAسید مهدی موسوی نیادانشجوی دکترای اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانناصر جمال زادهدانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانJournal Article20200802Revolutionism is one of the most important and studiable issues in the field of political thought in the Islamic Republic of Iran and it is necessary to speak about it from the perspective of indigenous and Islamic values. Therefore, in this article, we examine this issue in the political thought of the Supreme Leader, Ayatollah Khamenei. We have addressed and answered the question: What are the components of revolutionism discourse in the political thought of Ayatollah Khamenei? Given that in His statements, a range of topics can be seen - from the definition of this concept to its effects on the history of the Islamic Republic - the most appropriate methodological framework for analyzing the data of this study is Norman Fairclough's discourse analysis perspective. Therefore, the subject of revolutionism was pursued in three levels of description, interpretation and explanation; at the description level, value-orientedness, idealism, libertarianism, sensitivity to the enemy, and religious-political piety were articulated as discourse signs, and the conceptual signifier of value-orientation was introduced as the central signifier. At the level of revolutionary interpretation, the effective factors in the formation and evolution of revolutionary discourse were discussed, and issues such as the early Islamic revolution, the role of missionaries, word-building and institutionalization were identified. Finally, in explaining the revolutionary discourse, the alienation of the revolutionary discourse, the realized social functions of this discourse and how to improve it were discussed.انقلابیگری از موضوعات بسیار مهم و قابل بررسی در حیطه اندیشه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران است و ضرورت دارد از دریچه ارزشهای بومی و اسلامی درباره آن سخن گفته شود، به همین سبب در مقاله حاضر به بررسی این موضوع در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب، آیتالله خامنهای پرداخته و به این سؤال پاسخ داده شده است که: اجزای گفتمان انقلابیگری در اندیشه سیاسی آیتالله خامنهای چیست؟ با توجه به اینکه در بیانات معظم له، طیفی از مطالب-از تعریف این مفهوم گرفته تا اثرات آن در تاریخ جمهوری اسلامی- دیده میشود، مناسبترین چارچوب روشی برای تحلیل دادههای این تحقیق، دیدگاه تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف تشخیص داده شد. بنابراین موضوع انقلابیگری، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین دنبال گردید؛ در سطح توصیف، ارزشمداری، آزمانگرایی، آزادیخواهی، حساسیت در برابر دشمن وتقوای دینی-سیاسی به عنوان دالهای گفتمانی بیان گردید و دال مفهومی ارزشمداری به عنوان دال مرکزی معرفی شد. در سطح تفسیر انقلابیگری نیز به عوامل مؤثر در تکوین و تطور گفتمان انقلابیگری پرداخته شد و مواردی همچون انقلاب صدر اسلام، نقش مبلغان، واژهسازی و نهادسازی احصا گردید. در نهایت، در تبیین گفتمان انقلابیگری، به غیریتسازی گفتمان انقلابیگری، کارکردهای اجتماعی محقق شده این گفتمان و نحوه بهبود آن پرداخته شد. https://www.roir.ir/article_111276_4ebc14aa574f6b4b672c54839ec6f0e0.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25739120200521Constructivist analysis of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran in relation to the political developments in Yemenتحلیل سازهانگارانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سیاسی یمن200219120927FAحمید درجدانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانرضا التیامی نیااستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20201224Undoubtedly, the Islamic Republic of Iran is one of the major and influential powers in the developments in the Middle East. After the victory of the Islamic Revolution, Yemen has been one of the most important spheres of influence and influence of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. Although the Islamic Revolution sparked a model of Islamic awakening among Yemeni Shiites, including the Zaydis and the Houthi movement, the awakening intensified after the Yemeni popular uprising escalated after 2011. The formation of a people's government, which is the main demand of the Yemeni revolutionaries, can strengthen Tehran's interests. Hence, Saudi Arabia, as Iran's main rival in the region, has always tried to maintain the balance of power in the region to the detriment of Iran and to its advantage, and its attack on Yemen and trying to establish an Arab alliance, as well as to establish Media propaganda against Iran is, in fact, rooted in the rise of Iranian power in the region. Based on this, the main question of the leading research is what approach has the Islamic Republic of Iran taken in its foreign policy towards the political developments in Yemen? The findings of the study indicate that the Islamic Republic of Iran, based on the discourse of the Islamic Revolution, by strengthening the revolutionary sense and spiritual and political support of the Shiite movement in Yemen, has tried to establish its regional sphere of influence and power by establishing a Shiite government and ally in this country. Expand Asia in the West and reduce Saudi Arabia's influence and influence in the region. The qualitative research method is explanatory-causal and the data analysis method is based on the use of library resources.بیگمان جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتهای عمده و تأثیرگذار در تحولات منطقه خاورمیانه به شمار میرود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین حوزههای نفوذ و تاثیرگذاری سیاستخارجی جمهوری اسلامی ایران، کشور یمن بوده است. اگرچه انقلاب اسلامی، جرقه الگوگیری و بیداری اسلامی را در میان شیعیان یمن و از آن جمله زیدیها و جنبش حوثیهای این کشور ایجاد نمود، با این حال پس از اوجگیری خیزش مردمی یمن پس از سال 2011 میلادی این بیداری بیش از پیش تقویت گردید. شکلگیری یک حکومت مردمی که خواسته اصلی انقلابیون یمن است، میتواند منافع تهران را تقویت کند. از اینرو، عربستان سعودی به عنوان رقیب اصلی ایران در منطقه، همواره سعی نموده است تا موازنه قدرت را در منطقه به ضرر ایران و به سود خود حفظ نماید و حمله این کشور به یمن و سعی در ایجاد یک اتحاد عربی و همچنین به راه انداختن تبلیغات رسانهای علیه ایران، درواقع ریشه در اوجگیری قدرت ایران در منطقه دارد. بر این پایه، پرسش اصلی پژوهش پیشرو این است که جمهوری اسلامی ایراندر قبال تحولات سیاسی یمن چه رویکردی را در سیاستخارجی خود اتخاذ کرده است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران بر پایه گفتمان انقلاب اسلامی، با تقویت حس انقلابی و حمایت معنوی و سیاسی از جنبش شیعیان در یمن تلاش کرده است تا با استقرار حکومتی شیعی و همپیمان در این کشور، قلمروی نفوذ و قدرت منطقهای خود در غرب آسیا را وسعت بخشد و از گسترۀ نفوذ و بازیگری عربستان در سطح منطقه بکاهد. روش پژوهش کیفی از نوع تبیینی- علّی و روش تحلیل داده ها بر پایه بهرهگیری از منابع کتابخانهای صورت گرفته است.https://www.roir.ir/article_120927_7ed55b23aedc777a362b8e662ebe2179.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25739120200521Islamic Republic, Islamic Revolution, Architects of the Revolution, Religious Democracy, Constitutionجمهوری اسلامی در اندیشه معماران انقلاب اسلامی220239127991FAمحمدرضا مرندیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20210308The Islamic Revolution of Iran became the source of the emergence of a new theory in the contemporary world that was able to challenge several accepted bases; Contrary to the dominant discourse in the world, this revolution, firstly, believed in the presence of religion in the field of social life, and secondly, considered religion, democracy and democracy collectible but necessary, and accordingly, presented a new theory called religious democracy that the system The Islamic Republic is a researcher model of it.<br />In this article, we seek to explain the nature of the Islamic Republic from the perspective of the main architects of the Islamic Revolution, such as Imam Khomeini, Martyr Motahhari, Martyr Beheshti, Martyr Sadr and Ayatollah Khamenei. From the point of view of these great men, it seems that the basis of the legitimacy of the Islamic Republic is dual, that is, God and the people, and that is why, in their view, religious democracy is a simple and intra-religious concept, not a compound and extra-religious one; In other words, religion and democracy are two inseparable categories, and democracy is a part of the basis of religion, without which the Islamism of the system will be distorted. This fact can be clearly seen in the constitution of the Islamic Republic of Iran, in which the late Shahid Beheshti played a decisive role.انقلاب اسلامی ایران منشأ ظهور نظریه جدیدی در جهان معاصر گردید که توانست چندین مبنای پذیرفته شده آن را به چالش کشاند؛ این انقلاب، بر خلاف گفتمان مسلط بر جهان، اولاً معتقد به حضور دین در عرصه زندگی اجتماعی بود و ثانیاً دین و دموکراسی و مردمسالاری را قابل جمع بلکه لازم الجمع می دانست و بر همین اساس، نظریه جدیدی تحت عنوان مردمسالاری دینی ارائه کرد که نظام جمهوری اسلامی یک مدل محقق از آن می باشد. ما در این نوشتار در پی آن هستیم تا ماهیت نظام جمهوری اسلامی را از نگاه معماران اصلی انقلاب اسلامی، همانند امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و آیت الله خامنهای، تبیین کنیم. به نظر می رسد از منظر این بزرگان مبنای مشروعیت نظام جمهوری اسلامی، دوگانه یعنی خدا و مردم است و از همین روست که مردمسالاری دینی از نگاه آنان مفهومی بسیط و درون دینی است نه مرکب و برون دینی؛ به عبارت دیگر دین و مردمسالاری دو مقوله غیر قابل تفکیک از یکدیگر هستند و مردمسالاری جزئی مبنایی از دین محسوب می شود که در صورت فقدان آن، اسلامیت نظام نیز مخدوش خواهد شد. این حقیقت را می توان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مرحوم شهید بهشتی نقشی تعیین کننده در تدوین آن داشت نیز به وضوح مشاهده کرد.https://www.roir.ir/article_127991_acaf4a0f2a9dc75e8d7d5e55b042435a.pdf