ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421همگرایی منطقهای از چشم انداز رهبران انقلاب اسلامی و ارائه مدلی برای منطقهشدنهمگرایی منطقهای از چشم انداز رهبران انقلاب اسلامی و ارائه مدلی برای منطقهشدن734148777FAغلامعلی سلیمانیعضو هیات علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران0000-0002-7459-3799Journal Article20220217با وجود اهمیت مناطق در ساختار قدرت جهانی، مطالعات مربوط به منطقه در ایران هنوز همپای اهمیت مناطق پیشرفت نکرده و منطقه و کشورهای منطقه نتوانسته جذابیت چندانی برای محافل علمی و پژوهشی و همینطور نهادهای تصمیمگیری ایجاد کند، این در حالی است که بررسی بیانات رهبران انقلاب اسلامی و همینطور قانون اساسی نشاندهنده اولویت منطقه و همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پرسش پیش روی مقاله این است که اهمیت منطقه در ذهنیت رهبران انقلاب اسلامی و قانون اساسی را از چه منظری میتوان تحلیل کرد و چگونه میتوان در قالب یک مدل نظری فرایند شکل گیری منطقه را توضیح داد؟ پژوهش حاضر با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی بیانات رهبران انقلاب- حضرت امام و ایت الله خامنهای - و همینطور اصول مرتبط در قانون اساسی از مفاهیم همسایگی، برادری و امت در تحلیل اهمیت منطقه بهره برده و فرایند منطقهشدن را در چهار مرحله توضیح داده است.با وجود اهمیت مناطق در ساختار قدرت جهانی، مطالعات مربوط به منطقه در ایران هنوز همپای اهمیت مناطق پیشرفت نکرده و منطقه و کشورهای منطقه نتوانسته جذابیت چندانی برای محافل علمی و پژوهشی و همینطور نهادهای تصمیمگیری ایجاد کند، این در حالی است که بررسی بیانات رهبران انقلاب اسلامی و همینطور قانون اساسی نشاندهنده اولویت منطقه و همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پرسش پیش روی مقاله این است که اهمیت منطقه در ذهنیت رهبران انقلاب اسلامی و قانون اساسی را از چه منظری میتوان تحلیل کرد و چگونه میتوان در قالب یک مدل نظری فرایند شکل گیری منطقه را توضیح داد؟ پژوهش حاضر با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی بیانات رهبران انقلاب- حضرت امام و ایت الله خامنهای - و همینطور اصول مرتبط در قانون اساسی از مفاهیم همسایگی، برادری و امت در تحلیل اهمیت منطقه بهره برده و فرایند منطقهشدن را در چهار مرحله توضیح داده است.https://www.roir.ir/article_148777_877c024584d189cc346b426943a8526e.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421Modernization of political competition based on the principles of political competition in Imam Khomeini's monotheistic visionنوسازی رقابت سیاسی بر اساس مبانی و اصول رقابت سیاسی در بینش توحیدی امام خمینی(ره)3555148778FAعلی کربلایی پازوکیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران.محمد سجادی فردانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایرانJournal Article20220116Political competition, which is called the struggle of political rivals for political power, has always been discussed by experts because of its role in strengthening and efficiency or swaying and weakening the political system.<br />The purpose of this study is to obtain the answer to the question "What is the nature, principles and principles of political competition in Imam Khomeini's (as) thought", so that political competition at the level of the Islamic Revolution can be drawn and engineered.<br />Method: This study collected its data using the documentary-library method and focused on the content of books, lectures, messages and orders and socio-political positions of Imam Khomeini (ra), described and explained. And put analysis.<br />Findings: According to Imam Khomeini's political thought, political power is competitive in nature. That is, both in its origin and in its mechanism of action, it arises from the will and participation of individuals in society, and in the fundamental rights formed on the basis of Imam Khomeini's thought, the necessary infrastructures and practical frameworks for a comprehensive political competition are embedded. Has been.<br />Conclusion: Imam Khomeini (ra) by denying any tyranny of political power and accepting a decisive role for the people, defines political competition as task-oriented and in the interests of society, and it as a comprehensive religious and sharia worship and adaptation in Charity has been explained to the deserving of politics.رقابت سیاسی که به جدال و پیکار رقبای سیاسی جهت دستیابی به قدرت سیاسی گفته می شود، به جهت نقشی که در تقویت و کارآمدی و یا تزلزل و تضعیف نظام سیاسی دارد، همواره مورد بحث و بررسی صاحب نظران بوده.<br />هدف این پژوهش، دستیابی به پاسخ این مسئله است که «رقابت سیاسی، در اندیشه امام خمینی(ره) دارای چه ماهیت، مبانی و اصولی می باشد»، تا در پی آن، رقابت سیاسی تراز انقلاب اسلامی، ترسیم و مهندسی گردد.<br />روش: این تحقیق داده های خود را با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه ای گردآوری نموده و با تمرکز بر محتوای کتب، سخنرانی ها، پیامها و دستورات و موضع گیری های سیاسی-اجتماعی امام خمینی(ره)، آنها را مورد توصیف، تبیین و تحلیل قرار داده است.<br />یافته ها: بر اساس اندیشه سیاسی امام خمینی، قدرت سیاسی ماهیتی رقابت پذیر دارد. یعنی هم در پیدایش و هم در ساز و کار إعمال، از اراده و مشارکت آحاد جامعه پدید می آید و در حقوق اساسی که بر اساس اندیشه امام خمینی(ره) شکل گرفته، زیر ساختهای لازم و چارچوبهای عملی برای یک رقابت سیاسی فراگیر، تعبیه گردیده است.<br />نتیجه: امام خمینی(ره) با نفی هرگونه استبداد از قدرت سیاسی و پذیرش نقش تعیین کننده برای مردم، رقابت سیاسی را تکلیف محور و در جهت منافع و مصالح جامعه تعریف نموده و آن را به مثابه یک عبادت فراگیر دینی و شرعی و إستباق در خیرات برای شایستگان سیاست تبیین کرده اند.https://www.roir.ir/article_148778_30026b2025a59e8c252c780a1dc853a2.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421The role of avoiding division and cooperation of Islamic countries in establishing a single Islamic nation by emphasizing the views of Imam Khomeini and Imam Khameneiنقش پرهیز از تفرقه و همکاری کشورهای اسلامی در تأسیس امت واحده اسلامی با تأکید بر نظرات امام خمینی و امام خامنهای5771148783FAحمید شهریاریاستادیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، تهران، ایران0000-0001-8265-9172Journal Article20211120This article intends to explain the role of avoiding division and cooperation of Islamic countries in establishing a single Islamic nation. The first axis of the article emphasizes the role of avoiding separatism and aggression against each other in the Islamic world, and the second axis is the cooperation that must be achieved in the Islamic world in order to achieve a single Islamic nation. These two axes are the first steps that must be taken to achieve a single Islamic nation. Avoiding division includes avoiding the five main causes of division in the Islamic Ummah, namely war, terror, Takfir (excommunication from Islamic Ummah), conflict and controversy. Cooperation between Islamic countries includes two topics of confronting the common enemy, and benevolence and friendship with Muslims. Each of these two axes has components that are described in this article. In each case, after the description, the textual evidence of each of them is discussed. In addition, an attempt has been made to present the evidence of the promise obtained in the words of Imam Khomeini and Imam Khamenei.این مقاله بر آنست تا نقش پرهیز از تفرقه و همکاری کشورهای اسلامی در تأسیس امت واحده اسلامی را تبیین کند. محور اول مقاله بر نقش پرهیز از تفرقه گرایی و تعرض به یکدیگر در جهان اسلام تأکید دارد و محور دوم همکاریهایی است که در جهان اسلام باید محقق گردد تا بتوانیم به امت واحده اسلامی دست یابیم. این دو محور اولین گامهایی است که برای تحقق امت واحده اسلامی باید پیمود. پرهیز از تفرقه شامل پرهیز از پنج عامل اصلی تفرق در امت اسلامی یعنی جنگ، ترور، تکفیر، تعارض و مشاجره است. همکاری کشورهای اسلامی نیز شامل دو عنوان مقابله با دشمن مشترکو احسان و دوستی با مسلمانان است. در هر مورد پس از توصیف به ادله متنی هر یک از آنها پرداخته شده است. علاوهبرآن تلاش شده تا شواهد قولی که در کلام امام خمینی –قدسسره- و رهبر معظم انقلاب –دام ظلّه - بهدستآمده نیز ارائه گردد.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421Explaining the relationship between legitimacy governing the sphere of authority and responsibilities of the Guardian with emphasis on the rule of the Prophet (PBUH)تبیین رابطه مشروعیت حاکم برحوزه اختیارات ومسولیت های ولی امربا تاکید بر حکومت پیامبر(ص)7390148784FAفهیمه فرهمند پوراستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران ،تهران، ایرانمحمد نصیریاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران ،تهران، ایرانعلی اصغر شاهسون مارکدهدانشجوی دکتری مدرسی تاریخ فرهنگ وتمدن اسلامی دانشکده معارف واندیشه اسلامی دانشگاه تهران ،تهران، ایرانJournal Article20220201اساسی ترین انتظار از حکومت معصوم، اجرای دقیق و کامل حکم الله در جامعه است. اما پیچیدگی های اداره جامعه در ساحت واقع، موجب شده که اجرای برخی از احکام شریعت حتی درحیات سیاسی پیامبر نیز میسر نباشد. مطابق این چالش، پیامبر درفرآیند اداره مطلوب جامعه از یک سو موظف بود جامعه را برمدار شریعت اداره کند و ازسویی دیگر، در برخی موارد، اداره مطلوب، مستلزم تعطیل موقت برخی از احکام شریعت می شد. این چالش با نگاه به ضرورت توجه پیامبر(ص) به شرایط اجتماعی و سیاسی و مسئولیت ایشان به عنوان ولیّ امر در صدور احکام موردی برای تدبیر امور حکومت، مردم و جامعه قابل حل است اما به نظر می رسد؛ چنین گستردگی در اختیارات حاکم تنها برای حاکمان مشروع قابل پذیرش است. البته مشروعیت در اندیشه شیعه دارای مختصات و ویژگی هایی است که آن را از سایر فرقه ها ونحله های اسلامی وغیر اسلامی متمایز می سازد. چه؛ قدرت حاکم مشروع در اندیشه شیعی متکی بر نص ومتصل به منبع لایزال الهی است. این پژوهش با واکاوی مستندات وشواهد تاریخی حکومت پیامبر، در صدد اثبات این نکته است که تصرفات گسترده پیامبر با اتکا به جایگاه ولیّ امر رخ می داد که البته این این اختیارات، تنها در فرض مشروعیت حاکم قابل تبیین خواهد بوداساسی ترین انتظار از حکومت معصوم، اجرای دقیق و کامل حکم الله در جامعه است. اما پیچیدگی های اداره جامعه در ساحت واقع، موجب شده که اجرای برخی از احکام شریعت حتی درحیات سیاسی پیامبر نیز میسر نباشد. مطابق این چالش، پیامبر درفرآیند اداره مطلوب جامعه از یک سو موظف بود جامعه را برمدار شریعت اداره کند و ازسویی دیگر، در برخی موارد، اداره مطلوب، مستلزم تعطیل موقت برخی از احکام شریعت می شد. این چالش با نگاه به ضرورت توجه پیامبر(ص) به شرایط اجتماعی و سیاسی و مسئولیت ایشان به عنوان ولیّ امر در صدور احکام موردی برای تدبیر امور حکومت، مردم و جامعه قابل حل است اما به نظر می رسد؛ چنین گستردگی در اختیارات حاکم تنها برای حاکمان مشروع قابل پذیرش است. البته مشروعیت در اندیشه شیعه دارای مختصات و ویژگی هایی است که آن را از سایر فرقه ها ونحله های اسلامی وغیر اسلامی متمایز می سازد. چه؛ قدرت حاکم مشروع در اندیشه شیعی متکی بر نص ومتصل به منبع لایزال الهی است. این پژوهش با واکاوی مستندات وشواهد تاریخی حکومت پیامبر، در صدد اثبات این نکته است که تصرفات گسترده پیامبر با اتکا به جایگاه ولیّ امر رخ می داد که البته این این اختیارات، تنها در فرض مشروعیت حاکم قابل تبیین خواهد بودhttps://www.roir.ir/article_148784_1cc6ff3e87b30c9a416e2797eafeb2ac.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421Theory of political progress in the thought of Ayatollah Khameneiنظریه پیشرفت سیاسی در اندیشه آیتالله خامنهای117145148781FAمنصور میراحمدیپژوهشگر پست دکتری دانشگاه شهید بهشتی – مدرس دانشگاه کاشان، ایرانمحمد علی نظریخیابان معلم غربی، ک 12، جامعه مدرسیJournal Article20210828One of the main concerns of the agents of any government is the development and improvement of governance in the field of society and politics. Over the past few centuries, various schools have tried to respond to it according to their ideological foundations and political and social conditions and determine strategies to achieve it. . Iran has been on the path of progress over the past two centuries and has had successful and unsuccessful experiences in this field. After the Islamic Revolution of Iran, it was tried to formulate development plans, unlike in the past, which were not prescribed and came out of the needs, ideals of the Islamic Revolution and national interests. This research, based on the data theory of foundation and the method of interrogation, tries to answer the question of how the theory of political progress can be explained in the thought of Ayatollah Khamenei?<br />The research findings show that the theory of political progress is based on epistemological foundations and political and social contexts during the realization of a long-term process based on discourse, school management, culture, identity and rationality that results in an efficient political system and a transformed society. An efficient political system based on justice, meritocracy, accountability and oversight, and a transformational society based on freedom and political and social equality, belief, and the existence of parties, and non-governmental organizations, spirituality and ethics; Obstacles to political progress are divided into two categories: structural and behavioral. The goal of political progress is to achieve a new Islamic civilization.یکی از دلمشغولیهای عمده کارگزاران هر حکومتی پیشرفت و بهبود حکمرانی در حوزه اجتماع و سیاست است، در طول چند قرن گذشته مکاتب گوناگون سعی کردهاند با توجه به مبانی اندیشهای و شرایط سیاسی و اجتماعی خود به آن پاسخ داده و راهبردهایی برای رسیدن به آن تعیین نمایند. ایران در طول دو سده گذشته که در مسیر پیشرفت قرارگرفته و دارای تجربیاتی موفق و ناموفق در این عرصه بوده است. بعد از انقلاب اسلامی ایران سعی شد که برنامههای پیشرفت برخلاف گذشته غیر تجویزی و برآمده از نیازها، آرمانهای انقلاب اسلامی و منافع ملی تدوین گردد. این پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که نظریه پیشرفت سیاسی در اندیشه آیتالله خامنهای چگونه قابل تبیین است؟ <br />یافتههای تحقیق نشان میدهد که نظریه پیشرفت سیاسی بر اساس مبانی معرفت شناختانه و زمینههای سیاسی و اجتماعی در طول تحقق یک فرایند بلندمدت مبتنی بر گفتمان سازی، مدیریت مکتب، فرهنگ و هویت و عقلانیت است که منتج بهنظام سیاسی کارآمد و ایجاد یک جامعه متحول میشود، نظام سیاسی کارآمد مبتنی بر عدالت محوری، شایستهسالاری، پاسخگویی و نظارت و جامعه تحولخواه مبتنی بر آزادی و برابری سیاسی و اجتماعی، اعتقادی، و جود احزاب، و سازمانهای غیردولتی، معنویت و اخلاق محوری است؛ موانع تحقق پیشرفت سیاسی به دودسته ساختاری و رفتاری تقسیم میشود، هدف پیشرفت سیاسی دستیابی به تمدن نوین اسلامی است.https://www.roir.ir/article_148781_bb2d20b498053f37ce3c91cc3e35caa0.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421Loghmani training in the life of the Imams of the Islamic Revolution, in the approach of the Holy Quranتربیت لقمانی در سیره امامین انقلاب اسلامی، در رهیافت قرآن کریم147167148779FAمهدی افچنگیاستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.عباسعلی علی محمدیدانشجوی دکتری) گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.ارسطو میرانیاستادیار گروه الهیات ومعارف اسلامی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایرانسید رضا موسویاستادیار گروه الهیات ومعارف اسلامی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایرانJournal Article20211107The flourishing of human inner capabilities through cultivating and trimming the barriers of education is the main approach of the Qur'an in community building and individualization. By recognizing the angles of human existence, God has used different methods in teaching and cultivation with the aim of internalizing religious and educational teachings. The most important of these methods in the field of moral education of the individual and society is limited to four educational methods. The Loghmani rule is the conduit for telling the story of different ethnic groups and the basis of the moral education of the Islamic society in the verses of the Qur'an. The Imams of the Islamic Revolution of Iran, while fully aware of the educational methods of the Qur'an and its effective processes in the socialization and individual education of the Islamic Ummah, with the maximum benefit of this rule, play an effective role in strengthening the beliefs of individuals and victory over enemies. Have played. The purpose of this study; Explaining the autonomous method of the Imams of the Islamic Revolution with a new perspective is in the context of Loghmani's training in the Qur'anic approach, which is considered as a very effective method in educating human beings.<br />Keywords: Loghmani training, warning and evangelism, lesson, Imams of the revolution, approach.شکوفا سازی قابلیت های درونی انسان از طریق تزکیه و پیرایش موانع تربیت، اصلی ترین رویکرد قرآن در جامعه سازی و فردسازی است. خداوند با شناخت زوایای وجودی انسان، با هدف درونی ساختن آموزه های دینی و تربیتی، از روش های متفاوتی در تعلیم و تزکیه بهره برده است. اهم این روش ها در حوزه تربیت اخلاقی فرد و اجتماع، منحصر در چهار روش تربیتی است، که قرآن کریم به جهت ضریب نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر، از روش انذار معطوف به فاعل(تربیت لقمانی) به نحو شایسته ای استفاده نموده است. قاعده لقمانی مجرای بیان سرگذشت اقوام مختلف و مبنای تربیت اخلاقی جامعه اسلامی در آیات قرآن است. امامین انقلاب اسلامی ایران ضمن آگاهی کامل از روش های تربیتی قرآن و فرآیندهای مؤثر آن در جامعه سازی و تربیت فردی امت اسلامی، با بهره مندی حدأکثری از این قاعده، نقش موثری در تقویت درون مایه های اعتقادی و ایمانی آحاد جامعه و پیروزی بر دشمنان، ایفا نموده اند. هدف از پژوهش حاضر؛ تبیین روش مختار امامین انقلاب اسلامی با نگاهی نو، در بستر تربیت لقمانی در رهیافت قرآنی است که به عنوان روش بسیار تأثیر گذار، در تربیت انسان بشمار می آید. <br />واژگان کلیدی: تربیت لقمانی، انذار و تبشیر، عبرت، امامین انقلاب، رهیافت.https://www.roir.ir/article_148779_af4950521331890f435e912434390c05.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421The evolution of Hezbollah in the context of the verse of Velayat; A picture of the future facing the Islamic Revolutionسیر تطوّر «حزب الله» در سیاق آیۀ ولایت؛ تصویری از آیندۀ پیش روی انقلاب اسلامی169188148776FAفرهاد احمدی آشتیانیپژوهشگر دانشگاه دفاع ملیماهد آب روشندانشگاه کمبریجJournal Article20210110Despite the efforts of thinkers to obtain a Qur'anic explanation of the nature of the Islamic Revolution and the future ahead, there is still a comprehensive explanatory gap and the Qur'an-builders of this great phenomenon. The present study is based on the re-examination of the category of "Hezbollah" in the context of the verse of Velayat and has tried to provide a continuous reading of this context, which faces challenges in the Shiite interpretation. Contemplation in these verses illuminates the evolutionary process during which God develops a nation on a path, strengthens Shiite culture and civilization in it, and forms a government following a change in values. At some point in this evolution, God benefits this people from special gifts with wide-ranging effects, and then, with the transnational expansion of these gifts, he forms "Hezbollah" in the circle of Tula towards the saints introduced in the verse of Wilayah. On this basis, the apocalyptic society of the Shiites is a structured and organized society that continues to move with authority, benefiting from the special gifts of God, is constantly victorious, and escapes from all the events and seditions of the apocalypse. In the position of a speculation, by adapting the characteristics mentioned in this context to the history of Iranian developments, according to the narrative discourse, Iranians can be considered as examples of this people. On this basis, a Qur'anic explanation of the nature and future of the Islamic Revolution can be provided, according to which the Islamic Revolution is on the verge of benefiting from God's special gifts and transition to a powerful, structured Shiite world community called Hezbollah.علیرغم کوشش اندیشمندان در دست یافتن به تبیینی قرآنی از ماهیّت انقلاب اسلامی و آیندۀ پیش روی آن، هنوز خلاء تبیینی جامع و قرآنبنیان از این پدیدۀ عظیم محسوس است. پژوهش حاضر در این راستا بازکاوی مقولۀ «حزب الله» در سیاق آیۀ ولایت را دستمایه قرار داده است و کوشیده تا خوانشی پیوسته از این سیاق، که در تفسیر شیعی با چالشهایی روبرو است، ارائه دهد. تدبّر زمانی در این آیات سیر تطوّری را روشن میسازد که در خلال آن خداوند یک قوم را در مسیری رشد میدهد، فرهنگ و تمدّن شیعی را در آن تقویت میکند و به دنبال یک تحوّل ارزشی، حکومتی در آن تشکیل میدهد. خداوند در مقطعی از این سیر تکامل، این قوم را از عطاهای خاصّ با تأثیرات گسترده بهرهمند میکند و بعد از آن با گسترش فراقومیّتی این عطاها «حزب الله» را بر مدار تولّا نسبت به اولیاء معرّفی شده در آیۀ ولایت، تشکیل میدهد. بر این اساس جامعۀ آخرالزمانی شیعیان جامعهای ساختاریافته و سازماندهی شده است که با بهرهمندی از عطاهای خاصّ خداوندی، با اقتدار به حرکت خود ادامه میدهد، پیوسته پیروز است و از تمام حوادث و فتنههای آخرالزمان میرهد. در جایگاه یک گمانه، با انطباق مشخصّات ذکر شده در این سیاق بر تاریخ تحولات ایران، میتوان مطابق با گفتمان روایی، ایرانیان را مصداق این قوم دانست. بر این اساس میتوان تبیینی قرآنی از ماهیّت و آیندۀ پیش روی انقلاب اسلامی ارائه کرد که مطابق آن انقلاب اسلامی در آستانۀ بهرهمندی از عطاهای خاصّ خداوندی و گذار به جامعۀ جهانی، قدرتمند و ساختاریافتۀ شیعی تحت عنوان حزب الله است.https://www.roir.ir/article_148776_b2d1516c42f463967779088dfec2aedd.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421Thematic analysis of the factors of secularization of the political system in the thought of Shahid Motahariتحلیل مضمون عوامل عرفی شدن نظام سیاسی در اندیشه شهید مطهری170195149533FAسعید قربانیدانشجوی دکترای مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدسمانه کشوردوستاستادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20210529حکومت اسلامی براساس مبانی و ارزشهای اسلامی پایهگذاری شده است که هدایت کننده جامعه بر اساس اصول اسلامی است و دین در متن جامعه در ابعاد مختلف حکومتی نقش اصلی دارد. در مقابل این مفهوم، معنای دیگری نیز قابل تصور است و آن هم عرفیشدن حکومت است که در مبانی آن دین از متن جامعه به حاشیه رانده میشود و قانون صرف بشری بر جامعه حکمفرما میگردد. در این مقاله از میان متفکران مسلمان مخالف سکولاریسم به اندیشه آیتالله مطهری پرداخته می شود. سوال اصلی مطرح شده این است که از نگاه آیت الله مطهری عوامل عرفی شدن نظام سیاسی کدامند؟ روش به کارگرفته شده روش تحلیل مضمون است. یافتههای پژوهش نشان می دهد که در اندیشه شهید مطهری، عوامل ایجاد و گسترش عرفی شدن نظام سیاسی در ذات دین ریشه ندارد؛ بلکه ناشی از انحراف فکری و انحراف عملکرد مسلمین(تحجر- عدم شاخت صحیح مبانی دینی- تفسیر غلط- انزوای روحانیت و...) و نفوذ استعمار است.حکومت اسلامی براساس مبانی و ارزشهای اسلامی پایهگذاری شده است که هدایت کننده جامعه بر اساس اصول اسلامی است و دین در متن جامعه در ابعاد مختلف حکومتی نقش اصلی دارد. در مقابل این مفهوم، معنای دیگری نیز قابل تصور است و آن هم عرفیشدن حکومت است که در مبانی آن دین از متن جامعه به حاشیه رانده میشود و قانون صرف بشری بر جامعه حکمفرما میگردد. در این مقاله از میان متفکران مسلمان مخالف سکولاریسم به اندیشه آیتالله مطهری پرداخته می شود. سوال اصلی مطرح شده این است که از نگاه آیت الله مطهری عوامل عرفی شدن نظام سیاسی کدامند؟ روش به کارگرفته شده روش تحلیل مضمون است. یافتههای پژوهش نشان می دهد که در اندیشه شهید مطهری، عوامل ایجاد و گسترش عرفی شدن نظام سیاسی در ذات دین ریشه ندارد؛ بلکه ناشی از انحراف فکری و انحراف عملکرد مسلمین(تحجر- عدم شاخت صحیح مبانی دینی- تفسیر غلط- انزوای روحانیت و...) و نفوذ استعمار است.https://www.roir.ir/article_149533_702cdc8d9bdf970db392d06e19959bb4.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421The attitude of the civilizational construction of the Islamic revolution and the software requirements of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran in interaction with Chinaنگرش تمدنساز انقلاب اسلامی و بایستههای نرمافزارانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال چین197213152985FAجواد حق گوعضو هیئت علمی گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران0000-0003-1259-2528Journal Article20220703The establishment of the Islamic Revolution of Iran based on the construction of a new Islamic civilization has drawn meaningful prescriptions for Iran's foreign policy. If the policy makers pay attention to this issue, Iran's foreign policy will have a clear framework towards different countries of the world, especially the powers of the East and West. In this framework, the type of relations between the Islamic Republic and the world powers will also be different. On this basis, the view of an emerging power like China is not the same as compared to countries like America. Although this difference of view does not change the principles and goals of Iran's foreign policy, logically, benefiting from the many capacities of an emerging power such as China, which, unlike the United States, does not have a history of dominating Iran, is prioritized. An important issue that is important considering the implementation of the 25-year program of joint cooperation between Iran and China. The basic issue in this regard is that considering the predominance of cultural attitudes in the political thought of the founder of the Islamic Republic in the realization of the civilizational goals of the Islamic Revolution, what software priorities should Iran's foreign policy towards China have? It is clear that neglecting this matter can be threatening. With this concern, this research will try to explain the software requirements of the Islamic Republic of Iran's foreign policy in facing China, while rereading and explaining the civilization-building frameworks considered by the founder of the Islamic Revolution of Iran. In order to achieve this goal, an attempt has been made to make use of soft power components, in addition to explaining the cultural-civilization capacities of Islamic Iran in China, to prescribe the priorities of the civilizational foreign policy of the Islamic Republicابتنای انقلاب اسلامی ایران بر نگرشی تمدنسازانه تجویزهای معناداری را برای سیاست خارجی ج.ا.ایران ترسیم نموده است. در صورت توجه سیاستگذاران به این موضوع سیاست خارجی ایران در قبال کشورهای مختلف جهان به ویژه قدرتهای شرق و غرب از چارچوبی مشخص برخوردار میشود. در این چارچوب نوع مناسبات جمهوری اسلامی با قدرتهای جهان نیز متفاوت خواهد بود. بر این مبنا نگاه به قدرت نوظهوری چون چین در قیاس با کشورهایی چون آمریکا یکسان نیست. اگرچه این تفاوت نگاه تغییری در اصول و اهداف سیاست خارجی ج.ا.ایران ایجاد نمیکند، اما منطقاً بهرهمندی از ظرفیتهای فراوان قدرت نوظهوری چون چین که برخلاف ایالات متحده سابقه سلطهگری خاصی در ایران ندارد، اولویت پیدا میکند. موضوع مهمی که با توجه به عملیاتی شدن برنامه ۲۵ ساله همکاریهای مشترک ایران و چین حائز اهمیت است. مسئله اساسی در این رابطه آن است که با توجه به غلبه نگرشهای فرهنگی در اندیشه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی در تحقق اهداف تمدنی انقلاب اسلامی، سیاست خارجی ج.ا.ایران در قبال چین از چه اولویتهای نرمافزارانهای باید برخوردار باشد؟ پُر واضح است که غفلت از این امر میتواند تهدیدآفرین باشد. این پژوهش با چنین دغدغهای تلاش خواهد کرد تا ضمن بازخوانی و تبیین چارچوبهای تمدنسازانه مدنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، بایستههای نرمافزارانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چین را تبیین نماید. برای تحقق این هدف تلاش شده تا با بهرهمندی از مولفههای قدرت نرم علاوه بر تبیین ظرفیتهای فرهنگی-تمدنی ایران اسلامی در کشور چین به تجویز اولویتهای سیاست خارجی تمدنگرایانه جمهوری اسلامی ایران اشاره شود. در این پژوهش گردآوری دادهها به شیوه کتابخانهای صورت پذیرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر ماهیت توصیفی –تحلیلی است.https://www.roir.ir/article_152985_43a8f1e0b1e851e2fb69d5aa7b9d7267.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421Imam Khomeini's Resistance idea :Socialogical studyبررسی ایده مقاومت در اندیشه امام خمینی(ره)215235148788FAبهرنگ قربانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاداسلامی، شیراز، ایرانحمیدرضا حقیقتاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران0000-0003-1467-2492سیدمحمدکاظم کاوه پیش قدماستادیار گروه علوم سیاسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانJournal Article20201029The obligation to defend Islamic lands and resist against the enemies of Muslims and Islamic lands is considered one of the most important jurisprudential and religious teachings. In such a way that Islamic jurists and thinkers have considered it in all eras and of course in different ways. Because according to religious and intellectual sources, the Islamic society is as a single body that Muslims cannot be indifferent to the invasion of foreigners to other Muslims; As the Almighty God explicitly commands in the Holy Qur'an to support and defend the oppressed people who have been oppressed and expelled from their homeland. Accordingly, the idea of resistance as one of the most important pillars of Imam Khomeini's political thought is rooted in the life of the Holy Prophet (PBUH) and the uprising of Imam Hussein (AS) and with components such as; Anti-oppression, anti-arrogance, jihadist spirit and revival and strengthening of religious identity; From the beginning of the victory of the Islamic Revolution until now has helped us to face many difficult and aggressive conditions of the enemies. In the following article, the most important question is: What is the most important basis and characteristics of the idea of resistance in Imam Khomeini's thought? The hypothesis is that resistance in Imam Khomeini's thought includes precise, clear, irreconcilable demarcation, and an aggressive opposing to the enemy with a political approach. The research method in this article is descriptive-analytical.وجوب دفاع از سرزمینهای اسلامی و مقاومت در مقابل دشمنان مسلمانان و سرزمینهای اسلامی یکی از مهمترین آموزههای فقهی و دینی به شمار میرود. بگونه ای که فقها و اندیشمندان اسلامی در همه دوران و البته به انحای مختلف آن را مدنظر داشته اند. زیرا با توجه به منابع دینی و عقلی، جامعه اسلامی به مثابه پیکره واحدی می باشد که مسلمین نمی توانند در قبال تهاجم بیگانگان به سایر مسلمانان، بی تفاوت باشند؛ چنان که خداوند متعال در قرآن کریم با صراحت به حمایت و دفاع از ستمدیدگانی که مورد ظلم قرار گرفته و از وطن و سرزمین خویش اخراج و آواره شده اند، فرمان می دهد. بر همین اساس ایده مقاومت به مثابه یکی از مهمترین ارکان اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) ریشه در سیره پیامبر اکرم(ص) و قیام امام حسین(ع) دارد، با مولفه هایی هم چون؛ ظلم ستیزی، استکبار ستیزی، روحیه جهادی و احیا و تقویت هویت دینی؛ از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون یاری دهنده ما در مقابله با بسیاری از شرایط سخت و تهاجمی دشمنان ها بوده است. در مقاله پیش رو مهمترین پرسش عبارت است از اینکه: مهمترین مبنا و شاخصه های ایده مقاومت در اندیشه امام خمینی کدام است؟ فرضیه مطرح شده مدعی است: مقاومت در اندیشه امام خمینی شامل مرزبندی دقیق، شفاف، آشتیناپذیر و درافتادن تهاجمی با دشمن با رویکرد سیاسی است. روش تحقیق دراین مقاله توصیفی تحلیلی می باشد.https://www.roir.ir/article_148788_a7451e35ef025312a99052648e2826cb.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421olitical order, bureaucracy and development of Iran in the Pahlavi periodنظم سیاسی ، بوروکراسی و توسعه ایران دوره پهلوی237260149531FAابراهیم متقیاستاد دانشگده حقو و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمد حسن جباریعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20210221This article seeks to examine the relationship between political order and bureaucracy with the development of the Pahlavi period. The development of Iran in the Qajar period, due to the increase in international relations and the imposition of Western state contracts on Iran, was considered by the bureaucratic elites, and steps were taken in state-building, but did not lead to development. The Pahlavi government was established with increasing political irregularities throughout the country. Due to political irregularities in different parts of the country, the bureaucratic elites of the first Pahlavi state put state-building in their plans to increase government control throughout the country. In state-building, they sought to establish a centralized state with an efficient bureaucracy, an modern education system, and modern military forces. The second Pahlavi also made efforts in this direction, but their efforts did not lead to development, and finally Reza Shah fell with the attacks of the Allies and Mohammad Reza Shah fell with the victory of the Islamic Revolution. This article seeks to identify the reasons for the lack of development of the Pahlavi period in spite of the efforts made by the bureaucratic elites of the Pahlavi state using Fukuyama's theory of political order and decline.<br />Due to the political irregularities in the late Qajar period, the bureaucratic elites of the Pahlavi state planned state-building to increase government control throughout the country, but the Pahlavi state-building was not welcomed by social forces. The priority of the social forces was democratic accountability and the rule of law, which led to political irregularities and the lack of development of the Pahlavi period.چکیده<br />این مقاله به دنبال بررسی رابطه نظم سیاسی و بوروکراسی با توسعه دوره پهلوی می باشد. توسعه ایران در دوره قاجاریه با توجه به افزایش ارتباطات بین المللی و تحمیل قراردادهای دول غربی به ایران مورد توجه نخبگان دیوان سالار قرار گرفت و در امر دولت سازی اقداماتی صورت گرفت ولی منجر به توسعه نشد. دولت پهلوی با افزایش بی نظمی های سیاسی در سراسر کشور تاسیس شد. با توجه به بی نظمی های سیاسی در مناطق مختلف کشور نخبگان دیوان سالار پهلوی اول دولت سازی را برای افزایش کنترل دولت در سراسر کشور در برنامه های خود قرار دادند. آنها در امر دولت سازی در دنبال تاسیس دولت متمرکز با بورکراسی کارآمد، نظام آموزشی و نیروهای نظامی مدرن برآمدند. پهلوی دوم نیز در این مسیر تلاشهای انجام داد لیکن تلاشهای آنها منجر به توسعه نشد و در نهایت رضاشاه با حملات متفقین و محمدرضا شاه با پیروزی انقلاب اسلامی سقوط کردند. این مقاله با روش تاریخی به دنبال شناخت علیت های عدم توسعه دوره پهلوی با وجود تلاشهای صورت گرفته توسط نخبگان دیوان سالار دولت پهلوی با استفاده از نظریه نظم و زوال سیاسی فوکویاما می باشد.<br />نخبگان دیوان سالار دولت پهلوی با توجه به بی نظمی های سیاسی در اواخر دوره قاجاریه دولت سازی را برای افزایش کنترل دولت در سراسر کشور در برنامه خود قرار دادند لیکن دولت سازی مورد نظر پهلوی با استقبال نیروهای اجتماعی قرار نگرفت. اولویت نیروهای اجتماعی پاسخگویی دمکراتیک و حاکمیت قانون بود که منجر به بی نظمی های سیاسی و عدم موفقیت دولت پهلوی در امر توسعه شد.https://www.roir.ir/article_149531_f39be3d3a322de04926e7de922f16081.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-257311120220421Shahid Qasem Soleimani; National Myth affecting National Accordشهید سلیمانی؛ اسطوره ی ملی مؤثر بر وفاق ملی261289150505FAمرتضی عزیزیکارشناس ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران0000-0002-4811-1442شهره پیرانیاستادیار گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران0000-0001-8287-2600Journal Article20211203In the Age of Enlightenment, theories moved in the direction that scientific replaced myths. If mythology has been the result of the ideas of man in each of the past periods. Some twentieth-century theories have also suggested that human discoveries are one of the reasons for redefining new myths according to the structure of today's world. also, creating national harmony is always one of the issues for the advancement of governments, including the political system of our country. Myths are instructions through which they react to their political and social world and in most societies evoke a single identity. Therefore, the Islamic Republic of Iran, in an effort to achieve its Islamic and Iranian goals, can achieve the national unity by using the character of Shahid Soleimani as a national myth. The purpose of this article is to investigate the effect of national myths on national harmony with the case study of Shahid Qassem Soleimani. In this regard, for qualitative research and documentary analysis method, the use of relevant sources to collect information has been used. According to the findings of the article, one of the other national capacities and capitals of Iran is Shahid Soleimani, and by examining the reaction of different groups after the martyrdom of Soleimani, we will find their empathy and solidarity. Shahid Soleimani is the connecting point of social and political groups that can play a role as a national myth in political and social goals and programs. The emergence of this national solidarity has reasons that will be revealed in the study of the personality and behavioral manifestations of Shahid Soleimani.در عصر روشنگری، دیدگاه ها به سمتی سوق یافت که آرای علمی جایگزین اسطورهها گردید. در صورتی که اسطوره شناسی حاصل دستاوردها و اندیشه های حاکم بر انسان در هر یک از دوره های گذشته بوده است. برخی نظریات قرن بیستم، اسطوره ها را قابل انعطاف پذیر با اشکال جدید فرهنگی و اکتشافات بشری را نیز یکی از دلایل بازتعریف اسطوره های جدید مطابق با ساختار دنیای امروزی مطرح کرده اند. از سویی دیگر ایجاد وفاق ملی همواره یکی از مسائل پیشروی حکومت ها از جمله نظام سیاسی کشور ماست. اسطوره ها دستورالعمل ها و توجیهی منطقی که از طریق آن ها نسبت به دنیای سیاسی و اجتماعی خود واکنش نشان داده و تداعیکننده هویت واحد هستند. از این رو نظام سیاسی ج.ا.ایران در تلاش برای تحقق آرمان های اسلامی و ایرانی خود می تواند با بهره گیری از شخصیت شهید سلیمانی به عنوان اسطوره ملی به حفظ و تقویت یکپارچگی ملی نائل آید. هدف از این مقاله بررسی تأثیر اسطوره های ملی بر وفاق ملی با مطالعه موردی شهید قاسم سلیمانی می باشد. در این راستا، برای انجام تحقیق از نوع کیفی و روش تحلیل اسنادی، از فیش برداری منابع مرتبط برای گردآوری اطلاعات بهره جسته است. بر اساس یافته های مقاله، از دیگر ظرفیت ها و سرمایه های ملی ایران، شهید سلیمانی است که با بررسی واکنش گروه های مختلف پس از شهادت شهید سلیمانی متوجه همدلی و همبستگی آن ها خواهیم شد. شهید سلیمانی نقطه اتصال گروه های اجتماعی و سیاسی که می تواند به عنوان اسطوره ای ملی در اهداف و برنامه های سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی کند. نمایان شدن این همبستگی ملی دلایلی دارد که در مطالعه شخصیت و نمودهای رفتاری شهید سلیمانی هویدا خواهد شد.https://www.roir.ir/article_150505_0b22fcb7897c492367a9ea491ce7e34b.pdf