ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222Investigating on the Role of Shia Jurisprudents in the Formation and Conquest of the Constitutional Revolutionبررسی نقش فقیهان شیعه در شکلگیری و پیروزی انقلاب مشروطه72663419FAعظیم ایزدی اودلودانشجوی دکتری تخصصی علوم سیاسی،گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.علیرضا ازغندیاستادگروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.مجید توسّلی رکن آبادیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.سید مصطفی ابطحیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.Journal Article20180605Purpose: The present article seeks to answer “from the intellectual and practical point of view, what role scholars and Shiite jurisprudents played in the conception and victory of the Constitutional Revolution?” <br />Method: This research counts on a sociological approach. This discussion has been explained analytically and descriptively from the point of view of political sociology, relying on the role of influential social forces in revolutions. <br />Findings: The findings show that the scholars and Shi'a jurisprudents were of influential social forces and have had a significant intellectual and practical role in the constitutional revolution. <br />Conclusion: The study reveals that Shiite scholars have played a leading role in creating revolutionary motivations and awareness among the masses in the struggle against domestic tyranny and the domination of aliens, and had showed the most enduring and remarkable experience from the intervention of the political affairs of that day.<strong>هدف:</strong> مقاله حاضر درصدد پاسخگویی به این سوال است که علما و مراجع شیعه از نظر فکری و عملی چه نقشی در پیدایی و پیروزی انقلاب مشروطه داشتند.<br /> <strong>روش:</strong> این تحقیق متکی بر روش جامعه شناختی است. این بحث از نقطه نظر جامعه شناسی سیاسی با تکیه بر نقش نیروهای اجتماعی تأثیرگذار در انقلابها به صورت تحلیلی و توصیفی تبیین گردیده است.<br /> <strong>یافته:</strong> بررسیها نشان میدهد که علما و مراجعه شیعه از نیروهای اجتماعی صاحب نفوذ از نقش فکری و عملی تأثیر گذار در انقلاب مشروطه برخوردار بوده است.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> از این تحقیق روشن میشود ک علمای شیعه در ایجاد انگیزشهای انقلابی و آگاهی بخشی به تودههای مردم در مبارزه با استبداد داخلی و سلطه بیگانگان نقش رهبری را برعهده داشتهاند و ماندگارترین و قابل توجهترین تجربه از مداخله در امور سیاسی آن روز از خود به نمایش گذاشتند.<br /> <br /> https://www.roir.ir/article_63419_9596c5c953d57ebf258641cbf919807b.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222The Components of the Islamic Revolution As a Model for other Countries of the World based on the Views of the Supreme Leader of the Revolutionمؤلفههای الگوبخشی انقلاب اسلامی نسبت به کشورهای جهان مبتنی بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب275263420FAمصطفی آقاجانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران0009-0006-5959-1441Journal Article20180605This paper is going to focus on the topic of the issuance of revolution and its modeling role of the Islamic Revolution, so answer to the question: “which are the most important components in the modeling of the Islamic Revolution for the countries of the world?” To answer this question, first of all, it is necessary to explain, base on the perspectives of Ayatollah Khamenei, some concept such as the anti-Islamic Revolution concepts (arrogance), the strategic depth of the Islamic Revolution, the anti-imperialism, the oppressed (the audience of the Islamic Revolution). After explaining these basic concepts, we will focus on three areas of modeling that should be studied as issuing of the Islamic Revolution, with the focus on them, the fields of issuing and increasing the influence of the revolution would be clear. The Islamic Revolution, with its components such as the Islamic identity model, the model of imperialism denying and a powerful Iran, can be influential by the role of creating a political system of example for other countries in the world. By focusing on these three components, this article tries to focus on the particulars of these issues in detail. In this research, the data foundation's method has been used to refine and retrieve texts and lectures of the leader of the revolution; however, at the same time, we have tried by finding solutions and using strategies such as elite interviews and keyword searches, to overcome the disadvantages and shortcomings of this method. We have also tried to read the entire lectures and the great statement of his, to design a unshakable structure and conceptual design of the subject of the research.این مقاله بر آن است با تمرکز بر موضوع صدور انقلاب و الگوبخشی انقلاب اسلامی، به این سوال بپردازد که مؤلفههای مهم در الگوبخشی انقلاب اسلامی نسبت به کشورهای جهان کداماند؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا بایستی مفاهیمی مانند غیریت انقلاب اسلامی (استکبار)، عمق استراتژیک انقلاب اسلامی، استکبارستیزی، مستضعفین (مخاطبین انقلاب اسلامی)، بر اساس نگاه آیت الله خامنهای (مدظله) تبیین شود. پس از تبیین این مفاهیم اصلی، به سه حوزهی الگوبخشی پرداخته میشود که باید به عنوان مسائل انقلاب اسلامی با اهتمام به آنها، زمینههای صدور و افزایش نفوذ انقلاب مطالعه شود. انقلاب اسلامی با دارا بودن مؤلفههایی مانند الگوی هویت اسلامی، الگوی استکبارستیزی و الگوی ایران قدرتمند، میتواند با نقشآفرینی یک نظام سیاسی الگو و مثالی بر روی سایر کشورهای جهان اثرگذار باشد. این مقاله با تأکید بر این سه مؤلفه سعی دارد به طور دقیق به جزئیات و دقایق این محورها بپردازد. در این پژوهش از روش داده بنیاد برای پالایش و برداشت از متون و سخنرانیهای رهبر انقلاب استفاده شدهاست؛ اما سعی شده با راهکارهایی مانند مصاحبهی نخبگانی و جستجوهای کلیدواژهای و پژوهشهای مرتبط، معایب و کاستیهای این روش جبران شده و پژوهش متقنی تهیه شود. همچنین سعی شده با مطالعهی تمام آثار و بیانات معظم له، ساختار و چینش مفهومی متقنی، درباب موضوع پژوهش استخراج شود.<br /> https://www.roir.ir/article_63420_5f8370929b3ee8824cdf046fb9d630f5.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222Elucidation Critical Views of Imam Khomeini on Pahlavi lections and Parliaments Based on "Critical Theory"تبیین آراء انتقادی امام خمینی در باره انتخابات و مجالس دوره پهلوی بر مبنای «نظریه انتقادی»537163421FAمحسن بهشتی سرشتدانشیار گروه تاریخ تاریخ انقلاب اسلامی در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانمظفر شاهدیدانشجوی دوره دکتری تاریخ انقلاب اسلامی؛ پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180605During the 72-year-old life of the Constitutionalist system of Iran (1907-1979), 24 sessions of the National Assembly was formed. Beside the fifth parliament, which endorsed the Qajar dynasty’s downfall and the transfer of the Iranian monarchy to the Pahlavi dynasty, the election of the last 20 parliamentary period was held during the reign of Reza Shah and Mohammad Reza Shah. In the present article, critical views of Imam Khomeini on the issue of holding elections and the position of the National Assembly in the period of Reza Shah and Mohammad Reza Shah have been studied. The purpose of the research is to explain the legal reasons of Imam Khomeini's objections and criticisms of the electoral mechanism and the position of the National Assembly of that time. <br />The present study is based on the historical method and critical theory test, whose fundamental approach is "the process of revealing the gap and the difference between the inner goal and the external reality of a phenomenon". It will analyze and evaluate the views of Imam Khomeini on the position of the elections and the National Assembly on the Constitution and its position in the field of political action. The findings of the research confirm the usefulness of the critical theory for explaining the critical views of Imam Khomeini on the issue of the elections and the National Assembly. Because of the influence of the monarchy and the executive branch, there was a fundamental conflict between the position of the National Assembly in constitution and its position in the sphere of political action. <br /> <br /> در طول حیات 72 ساله نظام مشروطه ایران (1285 – 1357 ش)، 24 دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد. با احتساب مجلس دوره پنجم، که به انقراض قاجاریه و انتقال سلطنت ایران به سلسله پهلوی رأی مثبت داد، انتخابات 20 دوره اخیرِ مجلس در زمان سلطنت رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی برگزار شد. در مقاله پیشِ رو، آراء انتقادی امام خمینی در موضوع برگزاری انتخابات و جایگاه مجالس شورای ملی در دوره رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی، مورد بررسی قرار گرفته است.<br /> هدف پژوهش، تبیین فرایندی است که، دلایل حقوقی - قانونی مخالفتها و انتقادات امام خمینی با سازوکار انتخابات و موقعیت مجالس شورای ملی آن روزگار را توضیح میدهد.<br /> پژوهش حاضر به روش بررسی تاریخی و آزمون نظریه انتقادی، که رویکرد بنیادین آن <em>«فرایند آشکار کردن شکاف و اختلاف میان هدف درونی و واقعیت بیرونی یک پدیده» است، به تحلیل و ارزیابی دیدگاههای امام خمینی مبنی بر مقایسه جایگاه انتخابات و مجلس شورای ملی در قانون اساسی مشروطه و موقعیت آن در عرصه عمل سیاسی میپردازد.</em><br /> <em>یافتههای پژوهش سودمندی نظریه انتقادی برای تبیین آراء انتقادی امام خمینی در موضوع انتخابات و مجالس شورای ملی را تأیید میکند؛ به دلیل اعمال نفوذ مقام سلطنت و قوه مجریه، میان جایگاه انتخابات و مجالس شورای ملی در قانون اساسی با موقعیت آن در عرصه عمل سیاسی تعارضی بنیادین شکل گرفته بود. </em><br /> https://www.roir.ir/article_63421_07f73a94d1c0edbc1947f0c84c155ff2.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222Exploratory of the Implications of the Thoughts of the Islamic Revolution's Elites on the Turkish Islamist Elitesواکاوی تاثیرات اندیشهای نخبگان انقلاب اسلامی ایران بر نخبگان اسلامگرای ترکیه739663422FAمهدی پیروزفردکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق، تهران، ایرانسیدامیررضا فغانیکارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایرانرامین ولی زاده میدانیکارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایرانJournal Article20180605Due to the history of the civilization of the two countries of Iran and Turkey in the history of Islam, examining of the ideas of the elites of the Islamic Revolution of Iran and the Islamist elites of Turkey is very vital. Turkey is significant because of the six hundred-year-old caliphate of the Ottoman Empire and Iran because of the significant role of its scholars in expanding Islamic ideals in the world. Therefore, in this research, we tried to study the influence of the Islamic Revolution's elites on the Islamist elites of Turkey. This research uses a descriptive-analytical method and utilizes an adaptive approach to answer the main question of how the elites of the Islamic Revolution of Iran have had an impact on the Islamist elites of Turkey. Comparing the thinking of these scholars reflects the great influence of the Islamic revolutionary thinkers on the Islamist elites of the Turks, so that they got strongly influenced on the issues of the comprehensiveness of Islam and of universal political Islam, the efforts of convergence in the Islamic world, attention to the component of jihad. Also, the precision in the fields of acceptance of democracy and freedom in Islam is one of the other views of the elite of the Islamic Revolution of Iran which has influenced on the Islamist elites of Turkey. <br /> <br /> مطالعه اندیشه نخبگان انقلاب اسلامی ایران و نخبگان اسلامگرای ترکیه به دلیل پیشینه تمدنی دو کشور در تاریخ اسلام بسیار مهم و ارزنده است. کشور ترکیه به دلیل خلافت ششصدساله امپراتوری عثمانی و ایران زمین به خاطر نقش بارز اندیشمندان و ایرانیانیان در بسط آرمانهای اسلامی در انحا عالم مهم است؛ فلذا ما در این تحقیق تلاش کردیم تا تاثیرات نخبگان انقلاب اسلامی ایران بر نخبگان اسلامگرای ترکیه را مورد واکاوی قرار دهیم. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با بهرهگیری از رویکرد تطبیقی به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که نخبگان انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر نخبگان اسلامگرای ترکیه داشتهاند؟ مقایسه تفکر این اندیشمندان نشاندهنده تاثیرگذاری فراوان اندیشمندان انقلاب اسلامی ایران بر نخبگان اسلامگرای ترک است؛ به گونهای که آنها در مباحث مربوط به جامعیت دین اسلام و اسلام سیاسی فراگیر، تلاش برای همگرایی در جهان اسلام، توجه به مولفه جهاد به شدت از اندیشههای نخبگان ایرانی تاثیر پذیرفتهاند. همچنین دقت در زمینههای پذیرش دموکراسی و آزادی در اسلام از دیگر دیدگاههای نخبگان انقلاب اسلامی ایران است که بر نخبگان اسلامگرای ترکیه تاثیر گذاشته است.<br /> https://www.roir.ir/article_63422_000f094b11a6349fd06b5d644cdbee76.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222The Analysis of the Dominant Discourse of Imam Khomeini Leadership in Nation Mobilization built on the Religious Ideology in the Process of Victory of the Islamic Revolutionتحلیل گفتمان رهبری مسلط امامخمینی(ره) در بسیج مردمی بر مبنای ایدئولوژی مذهبی در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی9713263423FAضیا خزاییعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایرانامین نواختیمقدمعضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20180605The victory of the Islamic Revolution in Iran was the result of the imminent leadership of Imam Khomeini in mobilizing religious forces and, at the same time, influencing non-religious and national-religious groups in accepting strong his leadership and coherence-making. The ability of his popular mobilization was so powerful and timely that all political groups were forced to accept this leadership and his word influence in society and political groups made them all to coordinate themselves with he, and thus Imam played a unique role in the triumphant process of the Islamic Revolution. All the forces in the political-social context of Iran, which began to emerge at least from the era of constitutionalism and began to grow and were partly organized and coherent, had to comply with this revolutionary storm that the Imam had begun, and for this reason this revolution was not come to a conclusion without the imminent leadership of Imam Khomeini. This research is to examine and illustrate the widespread discourse of Imam Khomeini's leadership and supervision during the Islamic Revolution and its ability to overcome rival, liberal (national-religious) and leftist (Marxist-Leninist) discourses. Based on the research hypothesis, the method of communicating and the political and social discourse of Imam Khomeini was so successful that marginalized rival discourses that had been active for many years in Iran, along with this highlighting his discourse provides the highest level of accessibility and credibility and hegemonic for Imam’s readings of Islamist political discourse as the main discourse during the Islamic Revolution. Thus, the discourse of Imam Khomeini in the political mobilization and the realization of the revolution - due to the strong social dialogue and socialism, the conditions of the Islamic society of Iran and the ideological beliefs and beliefs of the people and the existence of powerful religious institutions - against the elitist discourse of nationalist groups and intellectuals, the national movement and secular and religious leftists which did not have these conditions, has played a more significant role. <br /> پیروزی انقلاباسلامی ایران نتیجهی توانمندی رهبری بینظیر امامخمینیv در بسیج نیروهای مذهبی و در همان زمان توان تاثیرگزاری بر گروههای غیر مذهبی و ملی - مذهبی در پذیرش رهبری مقتدرانه و انسجام بخش بود. توانمندی بسیج مردمی ایشان چنان مقتدرانه و مدبرانه بود که همه گروههای سیاسی ناچار به پذیرش این رهبری شدند و نفوذ کلام ایشان در جامعه و گروههای سیاسی سبب شد تا همگان خود را با ایشان هماهنگ سازند و از این رو امام نقش بینظیری در فرآیند پیروز انقلاب اسلامی ایفا کردند. تمامی نیروهای نهفته در بستر سیاسی - اجتماعی ایران که دست کم از دوران مشروطیت انباشت و رشدشان آغاز شده بود و از این نظر تا حدودی به سازماندهی و انسجام رسیده بودند ناچار شدند از این طوفان انقلابی که امام آغاز کرده بودند تبعیت کنند و به همین دلیل، این انقلاب بدون رهبری بیبدیل و فرهمند امام خمینیv به نتیجه نمیرسید. پژوهش پیشرو در پی واکاوی و بازنمایی گفتمان بسیچگرای رهبری و مدیریت امام خمینیv در جریان انقلاب اسلامی و توان غلبه آن بر گفتمانهای رقیب، لیبرال (ملی - مذهبی) و چپ (مارکسیستی - لنینیستی) است. بر اساس فرضیهی پژوهش، شیوهی مفصلبندی گفتمان سیاسی، اجتماعی و پرکتیس گفتمانی امام خمینی چنان بود که موفق شد ضمن به حاشیهرانی گفتمانهای رقیب که سالها در جامعهی ایران فعال بودند و در کنار آن برجستهسازی گفتمان خودی، بیشترین حد از قابلیت دسترسی و اعتبار را برای آن فراهم آورده و خوانش ایشان از گفتمان سیاسی اسلامگرا را به عنوان گفتمان اصلی در جریان انقلاب اسلامی هژمونیک سازد. بدین ترتیب، گفتمان امامخمینیv در بسیج سیاسی مردم و تحقق انقلاب از گفتمان نخبهگرای گروهها و روشنفکران ملیگرا، نهضت ملی و چپهای غیرمذهبی و مذهبی، به دلیل استحکام مفصلبندی گفتمانی و پرکتیس اجتماعی یعنی تطابق با شرایط جامعه اسلامی ایران و اندیشههای عقیدتی و ایمانی مردم و وجود نهادهای قدرتمند مذهبی و در مقابل عدم وجود این شرایط در گروههای رقیب، نقش بارزتری ایفا کرده است.<br /> https://www.roir.ir/article_63423_a29aea401a603d23f9f298aebb2bc306.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222Connection between Religion and Politics in the Thinking and Run-through of Akhund Khorasani with
Emphasize on the Doubts’ Critiquingمناسبات دین و سیاست در تفکر و سیره عملی آخوند خراسانی باتاکید بر نقد شبهات13315463424FAروح الله شاکری زواردهیاستادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانعلیرضا استادیان خانیدانشجوی دکتری انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایرانJournal Article20180605The main question of this research is whether the allegations of Big fixity attributed to Akhund Khorasani are accurate and capable of citing? Accordingly, this research examines narrative of the material, the relation between these types of material, the kind of documented texts and the relation to the type of behavior and political actions attributed to Akhund Khorasani and at the same time, examine the quality of the material with the social and political background of the Akhund. It will use an analytical descriptive approach and the library data is reviewed. <br />The result of this study is the inaccuracy of the allegations made about Big Fixing to Akhund Khorasani and that he is one of the characters who tend towards the idea of Velayat-e faqih in thought and action.سوالی اصلی این پژوهش این است که آیا شبهات ادعایی اکبر ثبوت به آخوند خراسانی صحت داشته و قابلیت استناد دارد؟ بر این اساس، این پژوهش چگونگی روایت مطالب، ارتباط این نوع مطالب با نوع متون متقن مستند و ارتباط با نوع رفتار و کنش سیاسی صادره از آخوند خراسانی و کیفیت مطالب ایراد شده با زمینه و زمانه زیستی و اجتماعی آخوند با رویکرد توصیفی تحلیلی و از میان دادههای کتابخانهای بررسی میشود.<br /> نتیجه این پژوهش عدم صحت استناد مطالب ادعایی اکبر ثبوت به آخوند خراسانی بوده و اینکه وی یکی از شخصیتهایی است که در حوزه فکر و عمل به اندیشه ولایت فقیه گرایش دارد.<br /> https://www.roir.ir/article_63424_18d1478ed46fd149d7693741a9497924.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222The Developments of Political Language in Iran from Constitutionalism to Islamic Revolutionتحول زبان سیاسی در ایران از مشروطیت تا انقلاب اسلامی15517963425FAعلیرضا صدرااستاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمریم طاهریدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180605This article deals with the contemporary history of Iran and describes the social and political conditions in Iran from the Qajar period to the victory of the Islamic Revolution, and explains how the language used in politics has undergone fundamental and ultimate changes and has had a profound impact on the individual and social life of Iranians. By changing the political language, the profound changes happened in people's view of life, their way of life, the way of thinking and as a matter of fact in their nature and their destiny, led to a great revolution under the leadership of a powerful personality and a high-ranking jurisprudent. It also examines the influence of history, tradition and language on the thoughts and existence of humans, and explains how the religious culture of the society evolved by highlighting some symbols by intellectuals and priests and reviving some aspects of tradition has transformed people life.این مقاله به تاریخ معاصر ایران میپردازد و با توصیف شرایط اجتماعی و سیاسی ایران از دوران قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی، توضیح میدهد چگونه زبانی که در سیاست به کار میرفت دچار تغییرات اساسی و تحولات بنیادی شد و این تغییرات چه تأثیر عمیقی بر زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان بر جای گذاشت. به طوری که با تغییر زبان سیاسی، تحولات ژرفی در نگاه مردم به زندگی، شیوه زیست آنها، الگوی اندیشیدن آنها و در یک کلام در سرشت و سرنوشت آنها ایجاد و به انقلابی عظیم تحت رهبری شخصیتی مقتدر و زعیمی عالیقدر منجر شد. همچنین تأثیر تاریخ و سنت و زبان را بر اندیشه و وجود انسانها مورد بررسی قرار داده، توضیح میدهد چگونه با برجسته کردن برخی نمادها توسط روشنفکران و روحانیان و احیای برخی جنبههای سنت، فرهنگ دینی جامعه دچار تحول شد و زندگی مردم را متحول ساخت.<br /> <br /> https://www.roir.ir/article_63425_7c703e38745a46ed0963fa1822954f0f.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222Process of Systematizing Islamic Republic and the Roles of the Revolutionary Council during the Transfer of Powerکار ویژههای شورای انقلاب در دوره انتقال قدرت در فرایند نظام سازی جمهوری اسلامی18120363426FAزهرابیگم علیبیگیدانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمرتضی دهقاننژاداستاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلیاکبر جعفریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20180605Imam Khomeini, on the eve of the victory of the revolution, thought to establish a coalition council of revolutionary forces that controlled the situation with speed and revolutionary contraption. The practical form of this thought was the formation of the Revolutionary Council. The council had various activities in the legislative, executive, and judicial spheres, so that, at some critical points, was the most important pillar of the country's executive, along with its other duties. Therefore, the main question is: “what role did the Revolutionary Council take during the transfer of power in the process of Islamic Republic systemization?” The council, in order to put an end to the uncertainty and chaos during the transition period, the legislature, with the proposed option appointing the prime minister and establishing the interim government and subsequent developments, established the basis of the executive branch and by establishment of the Revolutionary Courts and the Supreme Judicial Courts, made the revolutionary judicial system structure. <br />Due to the importance of the subject, this research is an attempt to recognize the philosophy of formation, history, acts, and functions of the Revolutionary Council. In its seventeen-month lifetime, the council did like the think tank of religious revolutionaries, the decision-making center and the decision-making authority. It was fundamental to the containment of crises and made critical measures in the direction of systematization. The research data were analyzed using descriptive - analytical method and with respect to the chronic of the events. <br /> <br /> امام خمینی در آستانه پیروزی انقلاب، به فکر راهاندازی شورایی ائتلافی از نیروهای مبارز برآمد که با سرعت عمل و تدبیر انقلابی، اوضاع را کنترل نماید. تشکیل شورای انقلاب، صورت عملی این فکر بود. این شورا در حوزه تقنینی، اجرایی و قضایی فعالیتهای مختلفی داشت به گونهای که در مقاطعی بحرانی، مهمترین رکن اجرایی کشور در کنار دیگر وظایفش شناخته میشد. لذا این پرسش اصلی وجود دارد که: شورای انقلاب در دوره انتقال قدرت در فرایند نظامسازی جمهوری اسلامی، چه کار ویژههایی را عهدهدار بوده؟ شورا، برای عقیم گذاردن بینظمی و هرج و مرج طلبی در دوره انتقال قدرت، قانونگذاری، باگزینه پیشنهادی نخست وزیری دولت موقت و تحولات بعدی، بسترشکلگیری قوه مجریه و با تاسیس دادگاه-های انقلاب و دیوان عالی قضایی، سیستم قضایی انقلابی را ساختار بخشید.<br /> بنا بر اهمیت موضوع، این پژوهش، کوششی است در جهت بازشناخت فلسفه شکلگیری، تاریخچه، کارویژه وکارکردهای شورای انقلاب.این شورا، در عمر هفده ماهه خود، هم چون اتاق فکر انقلابیون مذهبی، کانون تصمیمسازی و مرجع تصمیمگیری اساسی در مهار بحرانها بود و اقدامات سرنوشتسازی در راستای نظامسازی انجام داد. دادههای پژوهش با روش کتابخانهای و به شیوه توصیفی – تحلیلی و با رعایت سیر تاریخی وقایع، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.<br /> https://www.roir.ir/article_63426_4887f0cc3b6df99f4ceef52a932b19d3.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222Political-Cultural Insecurities in front of the Islamic Revolution
with an emphasis on the thoughts of Imam Khomeini and Ayatollah Motahhariناامنیهای فرهنگی - سیاسی پیش روی انقلاب اسلامی با رویکردی بر اندیشهی امام خمینی و آیت الله مطهری20522963427FAسعید قربانیدانشجوی دکترای مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد، تهران، ایراناکبر اشرفیاستادیارعلوم سیاسی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20180605The Islamic Revolution of Iran has experienced many problems during its 37-year-old's life and needs to reconsider its problems and obstacles and identify the dangers and impending events in the future in order that its problems do not prevent its survival and continuity. The insecurities of each era have their own characteristics and are different from other periods, the greater the goal, the less the feasibility of corruption of the revolution. In the meantime, in the course of the movement, the fight against the pests of the revolution is one of the important issues that the revolutionary forces must identify and fix. Undoubtedly, every country faces challenges and insecurities after their revolution and Iran is no exception to this rule. Inner and Outer problems threatens the Islamic Revolution security that leads to its decline. The author intends to examine the cultural-political insecurities facing the Islamic Revolution of Iran based on the ideas of Imam Khomeini and Ayatollah Motahhari by using an analytical-descriptive approach and the documentary methodology. The research question is: which cultural-political insecurities threaten the future of the Islamic Revolution of Iran? And what do Imam Khomeini and Ayatollah Motahhari think regard these insecurities? The findings of the research show that insecurity in the Islamic Revolution is culturally and politically widespread. The Islamic Revolution of Iran, if seeking power and stability, should identify these insecurities, and the next step is to protect itself against them. <br /> <br /> انقلاب اسلامی ایران در طول عمر37سالهی خود مشکلات و مسائل گستردهای را تجربه کرده است و برای ادامهی خود نیازمند آن است که به بازبینی مشکلات و موانع پرداخته و خطرات و صدمات فرا روی آن در آینده بازشناسی شود تا ناامنیهای فراروی آن نتوانند مانع خط و بقاء و استمرار آن شوند البته ناامنیهای هر دوره ویژگیهای خاص خود را دارد و با دورههای دیگر متفاوت است، بنابراین هراندازه که هدف عالیتر و از دسترس دورتر باشد امکان و فساد انقلاب کمتر خواهد بود، در این میان و درمسیرحرکت، مبارزه با آفات انقلاب از مسائل مهمی است که نیروهای انقلاب باید آن را شناسایی و رفع کنند، بدون تردید هر کشوری پس از انقلابی که در آن شکل میگیرد، با چالشها و ناامنیهایی مواجه میشود و کشور ایران هم از این امر مستثنی نیست. انقلاب اسلامی را ناامنیهایی از درون و بیرون تهدید میکنند که منجر به افول آن گردد. نگارنده درصدد است با توجه به رویکرد تحلیلی – توصیفی و با استفاده از روش اسنادی، ناامنیهای فرهنگی - سیاسی پیش روی انقلاب اسلامی ایران را بر اساس اندیشههای امام خمینیv و آیت الله مطهری، موردبررسی قرار دهد و سؤال پژوهشی اینکه ناامنیهای فرهنگی - سیاسی که آیندهی انقلاب اسلامی ایران را تهدید میکنند کدامند؟ و امام خمینیv و آیت الله مطهری در رابطه با این ناامنیها چه دیدگاهی دارند؟ یافتههای پژوهش این که ناامنیهای پیش روی انقلاب اسلامی ازلحاظ فرهنگی و سیاسی موارد گستردهای را در برمیگیرد و انقلاب اسلامی ایران اگر به دنبال اقتدار و پایداری است باید این ناامنیها را شناسایی کند و در مرحلهی بعدی درصدد صیانت از آنها برآید.<br /> https://www.roir.ir/article_63427_ba685a04f379d1c7753a5a22f2aae173.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736420171222The Internal Political Challenges of the Islamic Revolution in the Understood of Imam Khomeiniچالشهای سیاسی داخلی فراروی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی23125263428FAعلی مرشدی زاددانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانعباس نوریدانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20180605The main question of this research is that “what are the internal political challenges of the Islamic Revolution in the thought of Imam Khomeini?” To answer this question, the Imam's political thought was studied in the framework of the Springer Crisis Theory, which has four stages: observing of incidence and crisis, the identification of causes, the image of the ideal society, and the provision of solutions and curing. According to the research findings, the main problems and crises of the Islamic Revolution in the internal dimension that could injury the revolution and the Islamic system from inside are the tripartite forces that are considered to be the pillars of the system: weaken and destroy each other, lack of independence and assertiveness in practice, law-braking and not paying attention to the law. Non-compliance with Islam and its rulings (non-compliance with Islamic laws), ineffectiveness of the political system, lack of legitimacy and acceptance of the political system, are forces that create these crises and can be the most important and the main causes and factors of this crisis and challenges. The ideal of Imam Khomeini to eliminate these problems is to build an ideal society in which the establishment of social justice, the acquisition of independence and assertiveness, the establishment of law and the maintenance of Islamic rules are formed. Finally, Imam Khomeini outlines these solutions for the resolution of crises and problems: the practice of Islam and Islamic rulings, the rule of law, and people-devotion. This research has used the document analysis method to collect relevant documents. <br /> <br /> سؤال اصلی این پژوهش آن است که چالشهای سیاسی داخلی فراروی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمنیی v کدامند؟ برای پاسخ به این سؤال اندیشه سیاسی امام در چارچوب نظریه بحران اسپریگنز مورد بررسی قرار گرفت که دارای چهار مرحله میباشد : مشاهده بینظمی و بحران، تشخیص علل، تصویر جامعه آرمانی و ارائه راهحل و درمان درد. بر اساس یافتههای پژوهش، ازمشکلات و بحرانهای اصلی انقلاب اسلامی در بعد داخلی که میتواند انقلاب و نظام اسلامی را از جانب قوای سهگانه که از ارکان نظام محسوب میشوند مورد آسیب و صدمه قرار دهد میتوان به تضعیف و تخریب یکدیگر، عدم استقلال و قاطعیت در عمل، عدم قانونگرایی و توجه به قانون اشاره نمود. عمل نکردن به اسلام و احکام آن (منطبق نبودن عملکردها با احکام اسلامی، ناکارآمدی نظام سیاسی، عدم مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی، در به وجود آمدن این بحرانها را میتوان مهمترین و اصلیترین علل و عوامل این بحرانها و چالش-ها دانست. آرمان مطلوب امام خمینی برای از بین بردن این مشکلات، یک جامعهی آرمانی است که در آن برقراری عدالت اجتماعی، کسب استقلال و قاطعیت، برقراری قانون و حفظ مقررات اسلامی شکل گیرد. در آخر نیز امام خمینیe این راهحلها را برای رفع بحرانها و مشکلات بیان مینمایند: عمل به اسلام و احکام اسلامی، قانونگرایی، مردمگرایی. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل اسنادی، اسناد و مدارک مربوط را گردآوری کرده است.<br /> https://www.roir.ir/article_63428_c91663b698ca67ed4f1776f5a8b75c6c.pdf