ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823Expediency Solutions in Imam Khomeini's Thought and the Iranian Constitutionراهکارهای تشخیص مصلحت در اندیشه امام خمینی(ره)و قانون اساسی ایران730104111dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.1.3FAیعقوب توکلیاستادیار دانشگاه معارف اسلامیفهیمه تختیپژوهشگر مطالعات حقوقیJournal Article20200302Since expediency extends far beyond the scope of the Shari'ah and within its scope, it is not limited to specific matters. In the Shari'ah there are provisions that are temporary and changeable due to their dependence on particular circumstances and requirements. The source of recognition for this type of expediency is the Prophet and the Imams of the Infallible and the Absolute, the Islamic Ruler or the Prophet, each taking into account Islam's materiality and its specific temporal and spatial conditions and by rejecting the principle of transgression, Issues Government Expediency Orders.از آنجا که مصلحت گسترهای فراخ به بلندای شریعت و در محدوده موازین آن دارد، به اموری خاص، محدود نگردیده است. در شرع احکامی هستند که به دلیل وابستگی آنها به اوضاع و احوال و مقتضیات خاص، از مصلحتی موقت و قابل تغییر برخوردارند. مرجع تشخیص این نوع مصلحت، پیامبر و ائمه معصومینb و در دوران غیبت، حاکم اسلامی یا ولی فقیه میباشد که هر یک با در نظر گرفتن مصالح اسلام و شرایط خاص زمانی و مکانی خویش و از طریق ردّ فروع بر اصول، احکامی موقت، تحت عنوان احکام حکومتیِ مبتنی بر مصلحت صادر مینماید.<br /> اما موضوع مصلحت و نهاد و سازو کارهای تشخیص آن پیش از بازنگری قانون اساسی در سال 1368 در هیچ یک از اصول قانون اساسی ذکر نگردیده بود و بیش از هر چیز در اثر سیر تحولات تاریخی و عدم کفایت راهکارهای قانونی در نظر گرفته شد و پس از آن که مدتی بر مبنای حکم حکومتی امام خمینیv نهادی تحت عنوان «مجمع تشخیص مصلحت نظام» اقدام به تشخیص مصالح نظام نمود؛ نهاد و شیوه تشخیص مصلحت به عنوان یکی از موضوعات بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. پس از آن اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی در ذیل فصل هشتم به سازو کارهای تشخیص مصلحت اختصاص یافت. نوشتهی زیردر پی دستیابی به این سوال است که راهکارهای تشخیص مصلحت در اندیشه امام خمینیv و قانون اساسی ایران چیست؟ از شاخصههای عینی در زمینه تشخیص مصلحت که با توجه به اندیشهی امام خمینیv ذیل دو عنوان اصلی قاعده اهم و مهم، حفظ اسلام و نظام اسلامی (عدالت، صلح، عزت مسلمانان و نفی سلطه کفار، حفظ جان و مال مسلمان، منافع عمومی) که شامل رعایت احکام شرعی میگردد، قابل مطالعه است. و روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی است.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823Different ways and constraints in Islamic democratic system from the perspective of Islamic Republic of Iran lawDifferent ways and constraints in Islamic democratic system from the perspective of Islamic Republic of Iran lawشیوههای نظارت و اعمال آنها در نظام مردم سالار اسلامی از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران315593937dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.2.4FAاحمدرضا شاه علیدانشگاه علم وصنعت ایرانJournal Article20190223The Islamic Republic of Iran is a religious democratic system whose legitimacy is governed by divine will. The nature of this system requires that its constitution be influenced by the foundations of Islamic rule and that its legislation, which expresses the rules of social management, should flow through the Qur'an and Sunnah, and that competent people should be in charge of governing and governing the country in such a way that Islamic rulings in all matters of society. And the interaction between the people and the government.<br />Based on this necessity, in this research, using descriptive-analytical method and referring to available library resources and documents and in accordance with the Islamic Republic of Iran Constitution inspired by Islam, to study the methods of monitoring and its application in the democratic system. Iran's religion<br />At the same time, these practices monitor four types of practices, such as: intelligence monitoring, audit supervision, deductive supervision, and disciplinary supervision.نظام جمهوری اسلامی ایران، یک نظام مردمسالار دینی است که مشروعیت حاکمیت آن به اراده الهی است. ماهیت این نظام اقتضا میکند که قانون اساسی آن متأثر از پایههای حکومت اسلامی باشد و قانونگذاری آن که بیانگر ضابطههای مدیریت اجتماعی است بر مدار قرآن و سنت جریان یابد و افراد صالح عهدهدار حکومت و اداره کشور شوند؛ به صورتی که احکام اسلامی در همه امور جامعه و رفتار متقابل مردم و دولت اجرا گردد.<br /> حال به منظور رعایت احکام شریعت اسلامی و تحقق آن در چارچوب حاکمیت الهی، نظارت در جامعه از ماهیت ویژهای برخوردار است، چراکه نظارت در صورتی که کارشناسانه و همه جانبه باشد نه تنها حسن اجرای قوانین و مقررات را تضمین میکند؛ بلکه نقاط قوت و ضعف آنها را آشکار کرده و در جهت تصحیح و بهبود آن ارائه طریق مینماید.<br /> بر اساس این ضرورت، در این پژوهش سعیشده با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانهای و اسناد موجود و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که الهامگرفته از اسلام است، به بررسی شیوههای نظارت و اعمال آن در نظام مردم سالاری دینی ایران بپردازیم.<br /> یافتههای پژوهش نشان میدهد که شیوههای نظارت در قانون اساسی به سه شکل (مردم- رهبری- دولت) و به صورتهای مختلف یعنی نظارت مردم شامل (مردم بر مردم/ مردم بر دولت/ مردم بر رهبری) و نظارت رهبری شامل (رهبری بر قوای سهگانه/ رهبری بر نیروهای مسلح/ رهبری بر نهادها و سازمانهای خاص حکومتی) و نظارت دولت بر دولت شامل (نظارت قوای سهگانه بر همدیگر) انجام میگیرد.<br /> ضمناً این شیوه ها به چهار نوع اعمال نظارت میکنند که عبارتند از: نظارت استطلاعی- نظارت استصوابی- نظارت استرجاعی و نظارت انضباطی.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823A Study on the Obstacles to Forming a Parliamentary System in the Islamic Republic of Iranبررسی موانع شکل گیری نظام پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران5769104112dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.3.5FAعلی شیاریاستادیار دانشگاه تبریز، دکترای مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلابمحمد حسین فرهنگیحقوق، الهیات و حقوق، آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20200302Presidential, parliamentary, and semi-presidential political systems are rooted in the sovereignty of the nation and the general will of the community and seek to prevent the concentration of power through the balance of power and the containment of power by the power. Although all of these systems are based on the will of the nation through elections, they differ in method and means. This descriptive-analytical study seeks to answer the question whether there is a possibility of a parliamentary system in the Islamic Republic of Iran. The findings of the study suggest that its realization is subject to obstacles of both nature and form. The essential difference is that the political system of Iran is based on religious teachings and the western political systems are based on humanistic attitudes. نظام های سیاسی ریاستی و پارلمانی و نیمه ریاستی ریشه در حق حاکمیت ملت و اراده عمومی جامعه داشته و از طریق تعادل قوا و مهار قدرت توسط قدرت بدنبال جلوگیری از تمرکز قدرت می باشد. هرچند تمام این نظام ها مبتنی بر اراده ملت از طریق انتخابات میباشند اما در روش و ابزار تفاوت هایی با هم دارند. این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخ به این سئوال می باشد که آیا امکان تحقق نظام پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. یافته های تحقیق بر آن است که تحقق آن با موانع ماهیتی و شکلی مواجه است. تفاوت ماهیتی آن به نظام سیاسی ایران که مبتنی بر آموزه های دینی است با نظام های سیاسی غرب که مبتنی بر نگرش اومانیستی است برمی گردد و از طرف دیگر مشکل شکلی آن به مواردی چون فرهنگ سیاسی لازم، احزاب سیاسی قدرتمند، نظام انتخابات متناسب و موانع ساختاری در قانون اساسی برمیگردد فلذا امکان تحقق نظام پارلمانی در ایران وجود ندارد.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823Providence of the Faqih in Sunni political jurisprudenceولایت فقیه در فقه سیاسی اهل سنت517393420dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.4.6FAمحمدرضا مرندیعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180711What are the views and opinions of religious scholars and scholars regarding the nature of the Islamic system, based on what basis they have recognized the legitimacy of the government, what are the characteristics and conditions for the ruling ruler of Islam, and what conditions and conditions should be fulfilled in accordance with the arguments of the Islamic ruler. Qualifications are different . One of the most widespread of these views is to emphasize jurisprudent and mujtahid as one of the characteristics of the ruling and ruling ruler of Islam, which is referred to as "Velayat-e faqih"From the study of the jurisprudential opinions of the Sunni elders and jurisprudents such as Ibn Khaldun Maliki, Mawardi Shafei, Judge Abu Ali Haibali, Mir Seyyed Sharif Jorjani Shafei, Azd al-Din Eid Shafei, Ibn Quddah Hanbali, Abdol Malik Javeni Shafei, Ghazali Ash'ari Shafei, Ibn Hazam and Ibn Taymiyyah Hanbali and ... we find The theory of velayat-e faqih (meaning the necessity of the jurisprudent and the mujtahid of the ruler and governor of the Islamic state) is accepted and even consensus (Sunni scholars). The point is worth considering دیدگاه ها و آرای صاحبنظران و عالمان دینی در خصوص ماهیت نظام اسلامی براساس اینکه چه مبنایی را برای مشروعیت حکومت به رسمیت شناخته باشند، چه صفات و شرایطی برای حاکم و زمامدار اسلامی ضروری است و وی مطابق با ادله شرعیه زمامدار اسلامی باید واجد چه شرایط و صلاحیتهایی باشد متفاوت است. یکی از فراگیرترین این دیدگاهها به فقیه و مجتهد بودن به عنوان یکی از ویژگی های حاکم و زمامدار اسلامی تأکید دارد؛ دیدگاهی که ازآن به «ولایت فقیه » تعبیر می شود. نکته قابل تأمل این است که عموما به هنگام نظریه پردازی در این خصوص و درخصوص برخی دیگر از موضوعات فقه سیاسی این گونه تلقی می شود که این مقوله ها صرفا شیعی هستند لذا نظریه های اهل سنت در خصوص آنها ، چندان مورد عنایت قرار نمی گیرد، از همین رو این سؤال ممکن است مطرح شود که آیا نظریه و مدل ولایت فقیه ، مختص عالم تشیع و دیدگاههای فقهی شیعه است یا اینکه در میان اهل سنت نیز طرفدارانی دارد؟ موضع علمی و فقهی اهل سنت در خصوص این مقوله چیست؟ چه نظرات و دیدگاههایی در میان آنها در این باره مطرح است؟ و این دیدگاه ها برچه مبنایی استوارند؟ و … از جمله سؤالاتی است که این پژوهش به آن می پردازد.<br /><br />واژگان کلیدی<br /> ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823The Gravity of the Islamic Revolution: From the Will of the Prophet to the Will of the Spiritثقلین انقلاب اسلامی: از وصایت رسول الله(ص) تا وصیت روح الله9711893014dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.5.7FAمحمد نصیریعضو هیات علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامیJournal Article20190319The Prophet Muhammad (peace be upon him) continued to invite the Muslims to his rightful invitation in the future, two exquisite gems which are quoted in the Fyrrhenian sources and referred to as the gracious tradition. In all his scientific, political and mystical lives, Imam Khomeini has also emphasized on these two essentials, and has recommended that he begin his will, which is the national guideline for the development, development and development of Iran. That is to say, now that the Islamic Revolution has passed the first forty years of its life as a wine, to be as smooth as wine to stay in Shi'ism. What is the significance of these two gems in Islam?رسول خدا حضرت محمد (ص) برای استمرار درست دعوتش در آینده دو گوهر نفیس که در منابع فریقین به نحو تواتر نقل شده و به حدیث ثقلین نام بردار است، نزد مسلمانان به ودیعت نهاده و همگان را به پیروی از آن دو فرا خوانده است.امام خمینی(ره) نیز در تمام حیات علمی، سیاسی و عرفانی اش بر این دو گوهر تاکید وبدانها توصیه کرده است بطوری که وصیت نامه اش را که دستورالعمل ملی برای پیشرفت، توسعه و سر افرازی ایران است به این حدیث آغاز کرده است. سخن در این است ؛ حال که انقلاب اسلامی بحمد الله اولین چهل سال حیاتش را پشت سر نهاده است بمثابه شراب آنگه شود صاف که در شیشیه بماند اربعینی اولا این دو گوهر چه اهمیتی در اسلام دارند وراز سنگینی آندو چیست و ثانیا آیا برای انقلاب اسلامی که امام بنیان گذار و نظریه پرداز اصلی آن بود بعد از قرآن و عترت می توان یا باید دو ثقل معرفی و نشان داد؟ آن دو کدام اند و چرا؟ برخی آسیب های مهمی که ممکن است از ناحیه محجوری این دو ثقل یا مواجهه غیر صحیح با آندو، دامن گیر انقلاب اسلامی شود چیست.در پژوهش پیش رو به نحو تحلیلی و تمرکز بر اندیشه های امام خمینی به دغدغه های فوق پرداخته شده است. ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823Consequences of the Iran-US confrontationپیامدهای تقابل ایران و آمریکا11913696182dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.6.8FAیدالله سپهریعضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمصیب عباسیعضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلستانسید حسن حسینی آهنگریکارشناس ارشد تاریخ انقلاب اسلامیJournal Article20191110The most important impact of the Islamic Revolution on the revolutionary and militant people of the world was Islamization and its centralization in the struggle. Given America's view of Iran's empowerment in the Middle East, Iran's role in the region is seen as a major threat to US-Iran relations. The United States seeks to reduce Iran's power, resistance and political forces, while the Islamic Republic of Iran calls for any empowerment to achieve goals such as security, regional balance and stability. Exporting the Islamic Revolution outside of Iran's geographical territory did not match. After the victory of the Islamic Revolution, US presidents used various strategies to contain the revolution.مهمترین تأثیر انقلاب اسلامی بر مردم انقلابی و مبارز جهان، اسلام گرایی و محوری کردن آن در مبارزه بود. با توجه به نگرش آمریکا از قدرتسازی ایران در منطقه خاورمیانه، نقشیابی ایران در این منطقه بهعنوان اصلیترین انگاره تهدید در روابط ایران و آمریکا محسوب میشود. ایالات متحده درصدد کاهش قدرت ایران، جبهه مقاومت و نیروهای سیاسی بود و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هرگونه قدرتسازی را برای تحقق اهدافی از جمله امنیت، موازنه و ثبات منطقهای میخواهد. استکبار آمریکا همواره کوشید تا چهره منفی از صدور انقلاب نشان بدهد و این راهبرد با واقعیت ماهیت صدور انقلاب اسلامی در خارج از قلمرو جغرافیایی ایران مطابقت نداشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روسای جمهور آمریکا برای مهار انقلاب، از راهبردهای مختلفی بهره بردند. آنها بعد از انقلاب اسلامی همواره از تمام امکانات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی خود در راستای تضعیف این انقلاب و ارزشهای آن استفاده نموده و تنها زوال روز افزون دولت آمریکا در جهان و تثبیت جایگاه انقلاب اسلامی در عرصه بینالمللی را شاهد بودند. در واقع با پیروزی انقلاب اسلامی، دوران حقارت بار خودباختگی فرهنگی پایان یافت و ملت ایران به این شور و آگاهی رسیدند که با تکیه بر فرهنگ خودی و اسلامی میتوانند به وابستگیها پایان دهند. در پژوهش حاضر، نگارنده به بررسی پیامدهای تقابل ایران و آمریکا در حوزههای اقتصادی، فرهنگی وسیاسی و همچنین ناکارآمدی و افول قدرت آمریکا پرداخته است. ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823The Role of Political Life in Imam Khomeini's Leadership and Political Knowledgeنقش زندگی سیاسی در رهبری و شناخت سیاسی امام خمینی13716494188dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.7.9FAسید محمدوهاب نازاریاندانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی0000-0001-9169-0681غلامرضا خواجه سرویدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییمهدی شاهیندانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی در دانشگاه لرستانJournal Article20191008Politics has a reciprocal relationship with social life. One of the most important parties in this relationship are political elites and leaders who grow and operate not in a vacuum but in a real socio-political environment. Basically, social-political life as a concrete phenomenon shapes leaders' understanding of themselves and their surroundings. Here, politics is not an idealistic phenomenon, but a matter of concrete and empirical value. In this study, we examine this issue in relation to one of the most important political leaders of the twentieth century who founded an unprecedented religious system. In this context, we must examine how the social and political life of Imam Khomeini, as he really existed, had an impact on the formation of his political ideas and his political struggles and activities, both before and after the victory of the Islamic Revolution. We must also consider the importance of this issue in the political leadership of Imam Khomeini in contemporary Iranian history. Accordingly, the central question of this study is how has political life and political cognition shaped the political leadership of Imam Khomeini in contemporary Iran? Our main hypothetical answer to this question is that the political life of Imam Khomeini, through his position in his social and political existence, has shaped the main idea of Islamic State in the form of a supreme leader, whose only features and details are as a result of the shift in political power and establishment. The Islamic Republic's regime and its leadership have changed. <br /> <br /> <br /> <br /> رابطۀ سیاست با زندگی اجتماعی دوسویه و متقابل است. یکی از طرفهای مهم در این ارتباط، نخبگان و رهبران سیاسی هستند که نه در خلأ بلکه در یک محیط واقعیِ اجتماعیسیاسی پرورش یافته و فعالیت میکنند. اصولاً زندگی اجتماعیسیاسی بهمثابۀ پدیدهای انضمامی، شناخت رهبران از خودشان و محیط پیرامونشان را شکل میدهد. در اینجا، سیاست نه پدیدهای ایدئالیستی، بلکه موضوعی است که وجه انضمامی و تجربی آن مقدم است. در این پژوهش، این موضوع را در ارتباط با یکی از مهمترین رهبران سیاسی قرن بیستم میلادی بررسی میکنیم که نظام دینی بیسابقهای را پایهگذاری کرد. در این چارچوب باید بررسی کنیم که زندگی اجتماعیسیاسی امام خمینی، آنگونه که واقعا موجود بوده است، چه تأثیری بر شکلگیری ایدههای سیاسی و نیز مبارزات و فعالیتهای سیاسی ایشان، چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، داشته است. همچنین باید اهمیت این قضیه را در رهبری سیاسی امام خمینی در تاریخ معاصر ایران در نظر بگیریم. بر این اساس، پرسش مرکزی این پژوهش این است که چگونه زندگی سیاسی و شناختِ سیاسی به رهبری سیاسی امام خمینی در ایران معاصر شکل داده است؟ عمدهترین پاسخ فرضی ما به این پرسش این است که زندگی سیاسی امام خمینی از طریقِ موقعیت او در هستی اجتماعی و سیاسیاش به ایده اصلی حکومت اسلامی به شکل ولایت فقیه شکل داده است که تنها نمودها و جزئیات آن در اثر جابجایی در سلسلهمراتب قدرت سیاسی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی و رهبری این نظام تغییر کرده است.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823Analyzing the Exposure to Loyalty and National Interests in International Relationsتحلیل و بررسی مواجهه وفای به عهد و منافع ملی در روابط بینالملل165186104114dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.8.0FAعیسی مولوی وردنجانیدانشجوی دکتری انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایرانداود فیض افراعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شهر قدسJournal Article20200302Among the issues and challenges of international relations are the foreign policy requirements of ethical principles; it is clear that the longest and longest relations in the time span are the relations of governments and the contracts between them, in fact, the commitment of governments to their obligations as ethical subjects. In the field of relations between countries is disputed. The main question in this research is based on the question whether it is possible to derogate from the ethics of foreign policy and, in other words, adhere to the commitments made in the treaties in order to safeguard and advance national interests. The findings of the research indicate that the policies implemented in this field are based on the thinking of the thinkers in applying the terms 'commitment' and 'benefit' in international relations.از جمله مسائل و چالشهای روابط بینالملل، الزام حوزه سیاست خارجی در مبانی اخلاقی است؛ مسلم است که جدیترین و طولانیترین روابط در گستره زمان، روابط دولتها و قراردادهایی است که بین آنها منعقد گردیده است در واقع، پایبندی دولتها به تعهداتشان به عنوان موضوع اخلاقی در عرصه روابط کشورها با یکدیگر مورد مناقشه میباشد. مسئله اصلی در این تحقیق، مبتنی بر این سوال است که آیا میشود جهت حفظ و پیشبرد منافع ملی از اصول اخلاقی سیاست خارجی و به عبارتی از پایبندی به تعهداتی که در قراردادها صورت گرفته است، عدول کرد؟ یافتههای تحقیق، حاکی از آن است که سیاستهای اعمال شده در این حوزه، مبتنی بر تفکر اندیشمندان در کاربست مفاهیم واژههای «تعهد» و «منفعت» در روابط بینالملل است. به طور کلی دو رویکرد در این حوزه وجود دارد؛ سیاستی که منافع ملی را اولویت قرار میدهد و رویکردی که معیار را در رفتار میان دولتها ارزشهای اخلاقی میداند. روش تحقیق حاضر که استنتاج در نظرات و رفتار دولتمردان در نظام بینالملل است به صورت توصیفی- تحلیلی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823The revival of important identity paradigms in the light of the Islamic Revolution in Iranاحیای انگارههای مهم هویتی در پرتو انقلاب اسلامی ایران187206104115dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.9.1FAمریم زیبایی نژادعضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی شیرازJournal Article20200302With the formation of the Islamic system and during the eight years of sacred defense, new identity paradigms were blown into the soul of the Iranian nation that these new identity paradigms could be passed on to future generations and guarantee the dynamics and progress of the Islamic system; Based on historical records and ancient texts it can be shown that some of these ideas of identity are rooted in the Iranian past, due to the remains and emphasis of Greek and Armenian and Assyrian historians, Aryans, hard-working, hard-working, disciplined people, They were honest and honest.با تشکیل نظام اسلامی و در دوران هشت سال دفاع مقدس، انگارههای هویتی جدیدی در روح ملت ایران دمیده شد که این انگارههای هویتی جدید میتواند به نسلهای آینده منتقل گردد و پویایی و پیشرفت نظام اسلامی را تضمین نماید؛ با استناد به سوابق تاریخی و متون کهن میتوان نشان داد که برخی از این انگارههای هویتی ریشه در گذشته ایرانیان دارد، بنابرآثار به جای مانده و تأکید مورخان یونانی و ارمنی و آشوری، آریاییان، مردمانی سخت کوش، پرطاقت، باانضباط، شریف و درستکار بودهاند.<br /> از مهمترین هویتهای احیا شده، در طول هشت سال دفاع مقدس میتوان به آزادگی، استقلال طلبی و مقاومت در برابر بیگانگان، خودباوری و خودآگاهی اشاره نمود، که این هویتهای ارزشمند باید به نسلهای آینده منتقل گردد.<br /> یکی از روشهای مؤثر در انتقال این هویتهای ارزشمند به نسلهای آینده بازسازی و ساخت مواریث فرهنگی است که متناسب با مؤلفههای هویتی نامبرده باشند. در این مقاله، نگارنده ضمن ارائه تعریفی از هویت به انگارههای هویتی که در دوران انقلاب و مخصوصاً هشت سال دفاع مقدس شکل گرفته میپردازد تا مبنایی برای بازسازی و ساخت میراث فرهنگی برای آیندگان باشد.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823Investigating the Impact of the Islamic Revolution on the Religious Approaches of Writers of Holy Defense Novelsبررسی میزان تأثیر انقلاب اسلامی بر رویکردهای دینی نویسندگان رمانهای دفاع مقدّس20723193016dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.10.2FAیونس شعاعی گمچیکارشناس پژوهش دانشگاه ارومیهعلیرضا شوهانیعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام. ایرانرحمان ذبیحیدانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلام؛ایرانJournal Article20081228One of the important achievements of the establishment of the Islamic Republic of Iran was the revival and highlighting of the role of Islamic religion in society and consequently the imposed war which can be studied and analyzed in the literature of the Islamic Revolution and especially in the sacred defense novels. The present study seeks to show how and with what approach did the holy defense novelists in the three decades of novelism approach the religious achievement of the Islamic Revolution? To what extent has the influence of the three pillars of Islam (beliefs, principles, and ethics) been on the works created? To answer these questions, ten sacred defense novels have been analyzed analytically, descriptively, and statistically from the years 2011 to 2011.از دستاوردهای مهم برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران، احیا و پررنگ نمودن نقش دین اسلام در جامعه و به تبع آن جنگ تحمیلی بود که درگسترۀ ادبیّات انقلاب اسلامی و به ویژه در رمانهای دفاع مقدّس قابل بررسی و تحلیل است. تحقیق حاضر بر آن است تا نشان دهد رماننویسان دفاع مقدّس در سه دهۀ رماننویسی، با دستاورد دینی انقلاب اسلامی چگونه و با چه رویکردهای برخورد کردهاند؟ میزان تأثیرپذیری از محورهای سهگانه دین اسلام (اعتقادات، احکام و اخلاق) در آثار خلق شده، تا چه اندازه بودهاست؟ برای پاسخی درخور به سؤالهای مورد نظر، ده رمان دفاع مقدّس از سال ۶۱ تا 1390 به شیوۀ تحلیلی، توصیفی و آماری بررسی محتوایی شدهاند. برآیند تحقیق حکایت از متغیربودن میزان و نحوۀ انعکاس محورهای سهگانۀ دین اسلام در شخصیّتپردازی، خلق موقعیّتها، صحنهها و درونمایۀ آثار دارد که این امر باعث ایجاد سه نوع رویکرد عمدۀ غالب «تربیتی - تعلیمی»، «فلسفی- کلامی» و «اخلاقی- عرفانی» به دین اسلام در آثار نویسندگان رمانهای دفاع مقدّس شدهاست. ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25738220190823Investigating the Effect of Knowledge-Based Economy and Productivity Components on Production Growth in Islamic and Non-Islamic Developing Countriesبررسی اثر مؤلفه های اقتصاد دانش بنیان و بهرهوری بر رشد تولید در کشورهای در حال توسعۀ اسلامی و غیر اسلامی223264134661dor:20.1001.1.23222573.1398.8.29.11.1FAحسن طاهریدانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.یدالله رجاییدانشیار، گروه اقتصاد، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانمحمد دالمن پوراستادیار، گروه اقتصاد، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.اشکان رحیم زادهاستادیار، گروه اقتصاد، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.Journal Article20210805<span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0">The purpose of this study is to determine the extent and effect of the components of knowledge-based economy and total productivity of production factors on the growth of total production in the period 1975-2015 in 40 developing countries. For this purpose, the generalized torque econometrics (GMM) approach has been used in the combined data context. In this study, the effect of IT infrastructure, creativity and innovation, education and knowledge management as components of knowledge-based economy and independent research variables, and total factor productivity on total production growth has been investigated. The results showed that there is a significant relationship between the variables related to IT infrastructure, creativity and innovation, education and knowledge management in selected countries and productivity growth with the output of the whole economy.</span></span>هدف این تحقیق، تعیین میزان و چگونگی اثر مؤلفه های اقتصاد دانش بنیان و بهروهوی کل عوامل تولید، بر رشد تولید کل در دوره زمانی 1975-2015 در 40 کشور درحال توسعه است. بدین منظور از رهیافت اقتصادسنجی گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) در بستر داده های ترکیبی استفاده شده است. در این پژوهش اثر زیرساخت های IT، خلاقیت و نوآوری و آموزش و مدیریت دانش به عنوان مؤلفه های اقتصاد دانش محور و متغیرهای مستقل تحقیق، و بهره وری کل عوامل تولید بر رشد تولید کل بررسی شده است. نتایج نشان داد که بین متغیرهای مربوط به زیرساخت های IT، خلاقیت و نوآوری و آموزش و مدیریت دانش در کشورهای منتخب و رشد بهرهوری با تولید کل اقتصاد، رابطۀ معنی داری وجود دارد.