ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Comparing the Theory of Charismatic Authority to Imam Khomeini's Leadershipمقایسه نظریه اقتدار کاریزماتیک با رهبری امام خمینی(ع)92863379FAاصغر افتخاریدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)سید علی مرتضوی امامیدانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20180605Charismatic domination means loyalty of the masses to the leader's person. Charisma disrupts the continuity of political life, legitimate or illegitimate, destroys the institutions censures the current order and normal social pressures and calls to a new understanding of the relations among humans. The main inquiry of this article is as follows: is it possible to understand and analyze Imam Khomeini's charismatic power by the theory of charismatic authority or not? Imam Khomeini's personality made him charismatically prominent in the course of Islamic revolution of Iran. In fact, one of the primary factors in the victory of Islamic revolution of Iran has been having Imam Khomeini as its leader. Imam Khomeini applied all his resources and powers to mobilize people putting them vigorously before Shah to disrupt his domination and establish an Islamic government. Imam Khomeini's personality manifests as a religious, political and revolutionary leader who carries the agony of the oppressed who is in fact the realization of people's aspirations leading them on a clear and right path. Analyzing the theory of charismatic authority (Weber) this article also analyzes sources and aspects of Imam Khomeini's charismatic power and studies these two analyses in a comparative format at the end.سلطه کاریزماتیک به معنای وفاداری و التزان توده مردم به شخص رهبر است.کاریزما پیوستگی زندگی سیاسی را، خواه قانونی باشد یا سنتی ،قطع می کند،نهادها را در هم می شکند،نظم موجود و فشارهای اجتماعی معمولی را مورد مواخذه قرار میدهد و به جای آن، به شیوه نوینی از فهم مناسبات میان انسانها دعوت میکند.پرسش محوری این نوشتار آن است که آیا شخصیت اقتدار آمیز امام (ره) را می توان با نظریه اقتدار کاریزماتیک،درک و تحلیل نمود یا خیر؟ویژگی شخصیتی امام خمینی(ره) در جریان انقلای اسلامی،ایشان را در مقام کلریزما، برتر شناخته و در واقع یکی از عوامل اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران،وجود امام خمینی(ره) در مقام رهبر این انقلاب بوده است.ایشان تمام نیرو و توان خود را در بسیج مردم به کار گرفتو با قدرت،آن را رو در روی شاه قرار داد تا سلطه وی را در هم بریزد و دولت اسلامی به وجود آورد.شخصیت امام(ره) به عنوان رهبری عقیدتی،سیاسی و انقلابی که رنج همه زحمت کشان را بر دوش دارد جلوه می کند که در واقع تبلور آمال و آرزوهای همه ملت است و انها را در مسیری روشن و درست هدایت می کند.این نوشتار ضمن تحلیل نظریه اقتدار کاریزماتیک(وبر)به تحلیل مبادی و ابعاد اقتدار امام خمینی(ره) نیز می پردازد و در آخر این دو تحلیل را به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار می دهد.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Resource Mobilization of Theory and Collective Action of July 21st, 1952نظریه بسیج منابع و تبیین کنش جمعی در قیام سی تیر سال 1331297063380FAعلی اشرف نظریاستادیار علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانبهزاد عطار زادهدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20180605Twelve years of history after Reza shah's collapse (1941-1953) was a field of dispute between political claimants from different classes and strata and quarrel over power sources in a new atmosphere. For the first time in contemporary Iran, middle class activists in the form of 1949-1953 charismatic movement took power in the polity from other claimants mostly from upper classes or noble class and made it exclusively for themselves. Activists of this class had some primary and main sources to exert power which was mobilization of the masses and collective action in cities in the form of strikes, demonstrations and street riots. In July 21st collective action, they could finally drive their rivals in shah's court and upper classes aside and gain exclusive power of the polity. Victory of July 21stcharismatic movement in an anomic period, was the consequence of a social rift which challenged the definition of claimants' "social status" while putting the middle class into power. This way elite-oriented game rules in political arena were lost and replaced by "leader's charisma" and "public will" in the absence of strong civil institutions. In this article, applying the Charles Tilly's "resource mobilization theory" and "grounded theory" research method social and political roots of July 21st collective action will be studied.دوران دوازده ساله پس از سقوط رضا شاه در فاصله های 1320 تا 1332 ه.ش ، عرصه نزاع میان مدعیان سیاسی از اقشار و طبقات گوناگون و چالش بر سر منابع قدرت در فضایی جدید بود.فعالین طبقه متوسط در چهار چوب جنبش کاریزمایی سال های 1328 تا 1332 ه.ش ،برای نخستین بار در تاریخ معاصر ایران،قدرت را در جامعه سیاسی(polity)از دیگر مدعیان که بیشتر خاستکاه طبقاتی بالا و یا اشرافی داشتند،گرفته و به انحصار خود در آوردند.عمده ترین و اصلی ترین منبع اعمال قدرت کنش گران این طبقه،بسیج جمعیت توده وار و کنش جمعی در شهرها به شکل اعتصاب ها،تظاهرات و شورش های خیابانی بود.سرانجام در کنش جمعی سی تیر این مدعیان توانستند با انحصار قدرت جامعه سیاسی،مدعیان مخالف خود،اعم از دربار و کنش گران طبقات بالا را به حاشیه برانند.پیروزی جنبش کارایزمایی سی ام تیر در دوره ای اتومیک،حاصل گسستی اجتماعی بود که ضمن به قدرت بر کشیدن گروه های طبقه متوسط ،تعریف"منزلت اجتماعی" مدعیان را نیز به چالش می کشید.بدین گونه در عرصه سیاسی ،قواعد بازی نخبه گرایانه را از بین برده و در شرایط فقدان نهادهای مدنی نیروند"کاریزمای پیشوا"و "اراده عمومی" را جایگزین ان می شاخت.در این پژوهش با استفاده از "نظریه بسیج منابع"چارلز تیلی و روش پژوهش"زمینه یاب"،ریشه های اجتماعی و سیاسی کنش جمعی سی ام تیر بررسی خواهد شد.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Imam Khomeini's Innovations in the Foundations of Welayate Faqih Theoryنوآوری امام خمینی(ره) در مبانی نظریه ولایت فقیه7110263381FAابراهیم کلانتریرئیس دانشگاه معارف اسلامی و دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه تهرانمحمد حسین فتاحیاندانشجوی دکترای مدرسی انقلاب اسلامی دانشگاه معراف اسلامJournal Article20180605The introduction of Islamic Ruling theory based on welayate faqih [ruling of jurisprudents] indicates Imam Khomeini's<br />profound understanding of historical lineage of his ideas on one hand and perfect knowledge about circumstances of his time and location on the other. Introduction of welayate faqih in the face of serious challenges first; challenge of welayate faqih with necessities of the modern age which Imam Khomeini designed the Islamic republic and the other one the historical challenge of restricted jurisprudents' authority for "hasbe" [social and legal affairs] during the twelfth Imam's (PBUH) occultation as the internal challenge of Islamic ruling which Imam Khomeini makes a fresh start in Islam's and Shiite's political thought by presenting the absolute authority for welayate faqih.Transition from reform-oriented political thought in the past to revolutionary thought is among the unique characteristics in<br />Imam Khomeini's political thought. Another level of novelty in Imam Khomeini's thought in welayate faqih theory is inclined toward the quality of ijtihad [deduction of Islamic laws from Quran and traditions] and basics of reasoning for the issue of faqih's welayat during the occultation of infallibles, the method to enter the discussion, the process of how Imam reasons is outstanding and innovative and suitable for contemplation and concentration. It can be surely confessed that in the history of Shiite it is the most native political thought to form a political system which has been presented in the form of an Islamic ruling based on welayate faqih principle.ارائه نظریه"حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه" از یک سو نشان از درک عمیق امام خمینی(ره) از تبار تاریخی اندیشه ای خود و از دیگر سو،آگاهی و شناخت کامل از شرایط زمان و مکان خود دارد.نظریه ولایت فقیه با دو چالش اساسی روبرو بود:نخست،چالش نظریه ولایت با مقتضیات و ملزومات عصر جدید که ایشان،جمهوری اسلامی را طراحی نموده و دیگری چالش تاریخی محدودیت"حسبه" اختیارات ولی فقیه بود که چالش درونی حکومت اسلامی در عصر غیبت بود که امام با نظریه "مطلقه ولایت فقیه"هوشمندانه ان را برطرف کرد و اغازی نو در اندیشه سیاسی اسلام و شیعه بنا نهاد.انتقال از اندیشه سیاسی معطوف به اصلاح در گذشته به اندیشه انقلابی ،از جمله شاخص های منحصر به فرد اندیشه سیاسی امام(ره) است.سطح دیگری از بدیع بودن نگرش امام(ره) در اندیشه ولایت فقیه،معطوف به کیفیت اجتهاد و مقدمات استدلال بر موضوع ولایت فقها در زمان غیبت امام معصوم(ع) نوع ورود به بحث، سیر مقدمات استدلال امام(ره) قابل توجه و در نوع خود نوآورانه و قابل تاملو دقت خاص است.می توان به یقین اعتراف کرد در سیر اندیشه سیاسی شیعه در دوران غیبت، بومی ترین اندیشه سیاسی در شکل دهی نظام سیاسی است که در قالب حکومت اسلامی، مبتنی بر اصل ولایت فقیه ارائه گردیده است.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Reviewing Imam Khomeini's Ideas on the Issue of Supervisionبررسی ارای امام خمینی(ره) در باب نظارت10312863382FAبهرام اخوان کاظمیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20180605In Imam Khomeini's theoretical views and his practical lifestyle, public supervision is completely corresponding with the<br />important faridha [compulsory act by Islamic law] of commanding the good and forbidding the bad. Referring to<br />Islamic sources, he considers public supervision and this faridha as a public responsibility and tremendously emphasizes on it. The reason why Imam Khomeini paid special attention to public supervision can be the complete relation between the supervision and the fundamental faridha of commanding the good and forbidding the bad.Another outstanding reason was the importance he believed for people's role and participation in all affairs including participation in the administration of the country and the necessity of people's cooperation in and supervision of these affairs. He did not even exclude himself and the highest ranking person in the Islamic ruling from this supervision. He asked for people's supervision on him and all the country's officials. From early days of the victory of the revolution he insisted on the establishment of an independent and supra governmental organization for commanding the good and forbidding the bad all over the country. His overall opinion in this field implies that commanding the good and forbidding the bad and the development of the sense of responsibility and the expansion of public supervision, plays a pivotal role in the implementation of the shari'a (Islamic law), the progress of the Islamic society and the increase of efficiency of religious democracy model. Having in mind the complete relation between public supervision and public responsibility and the faridha of commanding the good and forbidding the bad we can optimize, consolidate and accelerate the process of social and political reforms of the Islamic society and system according to Islamic teachings and Imam Khomeini's ideas and remove possible barriers and pitfalls presenting a successful and democratic model for social and political system with maximum civil and political participation.در سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) نظارت همگانی به طور کامل با فرضیه مهم امر به معروف و نهی از منکر مرتبط است و ایشان نیز با استناد به منابع اسلامی،نظارت همگانی فرضیه مزبور را به عنوان مسئولیت همگانی عموم مردم به شمار می آوردند و به ان تاکید می ورزیدند. از دلایل توجه ویژه امام خمینی(ره) به موضوع نظارت همگانی می توان به ارتباط کامل موضوع نظارت با فرضیه بنیادین امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد.دیلی مهم دیگر،اهمیتی بود که ایشان برای نقش و مشارکت مردم در کلیه امور و از جمله در مشارکت در اداره کشور و لزوم مساهمت و نظارت ملت بر این امر مهم قائل بودند و حتی خود و بالاترین مقام حکومت اسلامی را از این نظارت مستثنی نمی شمردند و خواهان نظارت مردم بر خویش و کلیه کارگزاران نظام بودند و از همان ابتدای انقلاب ،بر ضرورت ایجاد سازمان مستقل و فرا دولتی امر به معروف و نهی از منکر در سراسر کشور پای میفشردند.<br /> برآیند اندیشه امام خمینی(ره) ذر این زمینه،ناظر بر آن است که تحقق امر به معروف و نهی از منکر و گسترش مسئولیت پذیزی و دایره نظارت عمومی،دارای نقش اساسی در تحقق شریعت و پیشبرد جامعه اسلامی و افزایش کارایی الگوی دین سالاری مردمی خواهد داشت.با ملحوظ داشتن ارتباط کامل نظارت و مسئولیت همگانی،با فرضیه امر به معروف و نهی از منکر،می توان به ابتنا به آموزه های اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره)،فرایند اصلاح اجتماعی و سیاسی جامعه و نظام اسلامی را بهینه سازی،استحکام و سرعت بخشید و آسیب ها و موانع محتمل در این مسیر را رفع کرد و الگوی مردم سالارانه و موفق از نظام اجتماعی و نظام سیاسی را با بالاترین حد مشارکت مدنی و سیاسی عرضه نمود.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Reviewing Common Grounds and Reasons of Developments in Arab World 2011-2012 (Case Study of Tunisia, Egypt, Libya, Yemen, Bahrain)بررسی زمینه ها و علل مشترک تحولات جهان عرب در سالهای 2011-2012(بررسی موردی تونس،مصر،لیبی،یمن و بحرین)12915263384FAمحمد صادق کوشکیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانزیور ایرامیکارشناس ارشد مطالعات منطقه ای (گرایش خاورمیانه) دانشگاه تهرانفرشته میرحسینیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای(گرایش خاورمیانه) دانشگاه تهرانJournal Article20180605Purple revolution in Tunisia started at the end of 2010 becoming the origin of profound developments in 2011 and 2012 first result of which was the toppling of dictators in Tunisia, Egypt, Libya and Yemen. Public protests were still unabated after the collapse of dictators and are continued by putting forth new requests. This article tries to answer this question that what are the common grounds and reasons of the formation of recent public uprisings in the Arab world (2011-2012)? The hypothesis put forth to answer this question is this: protests and current developments in the Arab world depend on common factors such as the closed political atmosphere, despotism of political<br />systems, dependence of these rulers to supra regional powers, economic difficulties and challenges like poverty, unemployment and inflation caused by these inefficient ruling systems, their fight against Islam and their reconciliation process with Zionist regime.انقلاب یاسمین تونس در اواخر سال 2010 میلادی آغاز شد و منشا تحولات عمیقی در سالهای 2011 و 2012 گردید که اولین نتیجه آن سقوط دیکتاتورها در تونس،مصر،لیبی و یمن بود.اعتراضات مردمی پس از سقوط دیکتاتورها به پایان نرسید و با طرح خواسته های جدید همچنان ادامه یافت.نوشتار پیش رو ،در پی پاسخ به این پرسش است که علل و زمینه های مشترک شکل گیری خیزش های اخیر جهان عری(2011 تا 2012) چیست؟فرضیه ای که در پاسخ به این پرسش مطرح شده است که اعتراضات و تحولات کنونی جهان عرب،به عوامل مشترکی چون فضای بسته سیاسی و اقتدار گرایی نظامهای سیاسی،وابستگی این حکومتها به قدرتهای فرامنطقه ای ،معضلات و چالش های اقتصادی همچون فقر،بیکاری و تورم برآمده ار ناکارامدی این حکومتها،اسلام ستیزی حکومتهای عربی و روند سازش این حکومتها با رژیم صهیونیستی بستگی داردناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Islamic Awakening: Challenges and Barriers aheadبیداری اسلامی،چالش ها و موانع پیش رو15318463386FAاحمد دوست محمدیدانشیار گروه مطالعات منطقه ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانحسن احمدیاندانشجوی دکترای گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهرانJournal Article20180605It has been more than a year now that strategic and important region of middle-east and North Africa have undergone a<br />powerful and expanding wave of political and social changes and developments by Muslims' public uprising and it is going to totally change the political geography and change the balance of power for the benefit of Muslims in the region and defense front in the face of colonization front of western civilization–led by the US with the help and cooperation of powerful European governments under the supervision and control of global freemasons and Zionists. It is obvious that an uprising with this magnitude, depth and expansion duly called and defined as "Islamic awaking" will face many barriers and challenges to change the current state and reach a desired condition. The primary question of this article is what barriers and challenges would the Islamic awakening in Muslim countries in the region face to reach its final goal i.e. the establishment of religious democracies. Our answer is that Muslims in the region face at least four main challenges and barriers: the presence and long term permeation of the west and Zionism in the region, domestic conflict and rift, domination of tribal structure and economic inefficiency.اکنون بیش از یک سال است که منطقه پر اهمیت و راهبردی خاوزمیانه و شمال آفریقا ،با قیامهای مردمی ملتهای مسلمان،دستخوش موجی فراگیر و قدرتمند از تغییرات و تحولات سیاسی-اجتماعی شده است و میرود تا جغرافیای سیاسی منطقه را به کلی متحول کرده،موازنه قوا را به نفع مردم مسلمان منطقه و جبهه مقاومت در مواجهه با جبهه استعماری مجموعه تمدنی غرب ،به رهبری آمریکا،با همراهی و همدستی دولتهای قدرتمند اروپایی و تحت نظارت و کنترل شبکه صهیونیستی فراماسونری جهانی،تغییر دهد.طبیعی است قیامی با این عظمت و گستردگی،که به درستی به "بیداری اسلامی"تعبیر و تعریف شده است،برای تغییر وضع موجود و تا رسیدن به وضعیت مطلوب،با موانع و چالش های زیادی مواجه شود.پرسش اصلی ما در این تحقیق این است که بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان منطقه،برای رسیدن به هدف نهایی خود،که همانا برپایی نظامهای مردم سالار دینی است،با چه چالش ها و موانعی مواجه است.پاسخ ما به این پرسش این است که مردم مسلمان منطقه در کشورهای خود،برای رسیدن به اهداف مطلوب حداقل با چهارچالش و مانع عمده بدین شرح مواجه اند:حضور و نفوذ بلند مدت غرب و صهیونیسم در منطقه،تفرقه و تضاد داخلی،حاکمیت ساختار قبیله ای و قومی و ناکارآمدی اقتصادی.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Islamic Revolution of Iran and Islamic Awakening in Yemen with an Emphasis on Alhouthi Movementانقلاب اسلامی ایران و بیدلری اسلامی در یمن با تاکید بر جنبش الحوثی18522063387FAغلامرضا خواجه سرویدانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییحامد شهرکیدانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180605With a redefinition of a set of religious and Islamic values and teachings, Islamic revolution of Iran has created a wave of<br />tendency toward religion and Islam in the region whose spiritual achievements and perceptive transformation can be witnessed with recent uprisings and protests of people in middle-east and North Africa three decades after the revolution. Uprisings that created a new wave of Islamic awakening is emanated from and inspired by Islamic revolution of Iran. Therefore this article studies the impacts of Islamic revolution of Iran on Islamic awakening in Yemen with an emphasis on alhouthi movement as a major anti-government movement. This paper believes that the victory of Islamic revolution of Iran has made Zeidi Shiites in northern Yemen wake up and establish a group called Houthes and rise against domestic and foreign arrogance dominant in the country and finally with the company of all anti-Salih groupsdisplace him from power and pave the way for the implementation of their other legitimate requests primarily the<br />permeation of Quran and Islamic rules in the context of the society, improvement and progress of economy and cutting the hand of western and regional powers from the country's resources.انقلاب اسلامی ایران با بازتعریف مجموعه ای از ارزش ها و آموزه های دینی و اسلامی موجی از دین خواهی و اسلام گرایی را در منطقه به وجود آورد که دستاوردهای معنوی و تحول ادراکی آن را پس از سه دهه،با خیزش ها و اعتراضات اخیر مردم در خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد هستیم.خیزش هایی که موج جدیدی از بیداری اسلامی که نشات گرفته و متاثر از انقلاب اسلامی بود را پدید آورد.از این رو در این مقاله به تاثیر انقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی در کشور یمن با تاکید بذ جنبش الحوتی به عنوان یکی از مخالفان اصلی حکومتی علی عبدالله صالح پرداخته شده است.این نوشتار معتقد است که پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب شده،تا شیعیان زیدی،در شمال یمن با تشکیل گروهی موسوم به حوثی ها از خواب غفلت بیدار شده و در برابر استبداد داخلی و استکبار خارجی حاکم بر کشور دست به قیام بزنند و در نهایت با همراهی تمامی مخالفان صالح ،او را از کار برکنار و زمینه را برای اجرای دیگر خواسته های مشروع خود که عمده ترین آنها نفوذ قرآن و احکام اسلامی در بطن جامعه،پیشرفت و بهبود اقتصاد کشور و خلع ید کشورهای غربی و منطقه می باشد را هموار سازند.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Reviewing the Impact of Religious Sense of Duty on Hizbulla's Islamic Resistance in Lebanonبررسی تاثیر تکلیف گرایی دینی انقلاب اسلامی ایران بر مقاومت اسلامی حزب الله لبنان22124663389FAجلال درخشهاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)علیرضا محمدیمدرس و کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180605This article reviews the impact of Islamic revolution of Iran on Islamic resistance in Lebanon from the perspective of clarifying indexes of religious sense of duty in Islamic revolution. Having studied Islamic revolution leaders' opinions and Hezbullah of Lebanon's opinions, this hypothesis is proved that the element of religious sense of duty has exerted serious influence on the formation and continuatoin of Hezbullah Islamic Resistance in Lebanon which indicates this reality that both in the start and victory of Islamic revolution and the emergence of Hezbullah in Lebanon and its victories, the only factor emphasized by leaders of these two movements is to act upon divine assignment. Hezbullah has accepted the principle of welayate faqih [jurisprudent ruler] from Islamic teachings perspective and considers obeying wali faqih, jihad and resistance against Israel and preserving the Islamic republic of Iran as its duty and religious obligatoin on one hand and in the ruling based on welayate faqih in Iran acting upon divine assignments is the basis of the ruling on the other hand. Therefore Iranian leaders consider comprehensive defence ofHezbullah Islamic resistance in Lebanon as their religious duty.در این نوشتار،بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر مقاومت اسلامی لبنان از منظر تبیین شاخصه های تکلیف گرایی دینی در انقلاب اسلامی بررسی گردیده و با پژوهش در دیدگاه های رهبران انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان،این فرضیه ثابت میشود که"عنصر تکلیف گرایی دینی در انقلاب اسلامی بر شکل گیری و تداوم مقاومت اسلامی حزب الله لبنان تاثیری جدی داشته است".و مبین این واقعیت است که هم در تحقق و پیروزی انقلاب اسلامی و هم در ظهور حزب الله لبنان و پیروزیهای آن،تنها عاملی که تاکید رهبران این دو جنبش قرار داشته عمل به تکالیف الهی است.از یک سو حزب الله لبنان از منظر آموزه های اسلامی اصل مترقی ولایت فقیه را پذیرفته و اطاعت از ولی فقیه،جهاد و مقاومت در مقابل اسرائیل و حفظ نظام اسلامی ایران را وظیفه و تکلیف دینی خود می داند و از دیگر سو،در حکومت مبتنی بر ولایت فقیه در ایران،انجام تکلیف الهی اساس کار حکومت است.از این رو رهبران ایران حمایت همه جانبه از مقاومت اسلامی حزب الله را وظیفه دینی خود می دانند.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Reviewing Means and Methods of Promoting the Values of Islamic Revolution of Iran (With an Emphasis on Imam Khomeini's Ideas)بررسی ابزارها و شیوه های صدور ارزش های انقلاب اسلامی ایران(با تاکید ب اندیشه های امام خمینی(ره))24727863390FAعنایت الله یزدانیدانشیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهانعلیرضا آقا حسینیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهاناحسان شیخونکارشناس ارشد روابط بین الملل دانشگاه اصفهانJournal Article20180605Every great revolution that occurs in a country soon decides to promote its values in other parts of the world. Suitable and<br />appropriate means should be used to make maximum benefits with minimum costs. Therefore Islamic revolution of Iran,<br />considered as a "great revolution", tries to export its values and aspirations to all parts of the world since its "Islamic<br />universality" is the most powerful and inspiring factor for such a purpose. Obviously it uses tools and means endorsed and<br />emphasized by its leaders as its policies in exportation of the revolution. Supposing that Islamic republic of Iran has used<br />various tools and means with Imam Khomeini's leadership and guidance to export the Islamic revolution of Iran and has<br />managed to successfully implement these policies, this article tries to answer this question: What means Islamic republic of Iran have used to promote Islamic revolution's values in the middle-east. Descriptive analysis has been applied for this purpose and due to the nature of the subject information has been collected using library method.اصولا هر انقلاب بزرگی که در جهان رخ میدهد،بعد از مدت کوتاه در صدد بر می آید که ارزش های موجود در انقلاب خود را به سایر نقاط دنیا گسترش دهد.در این زمینه باید از ابزارهای مناسب و مفیدی استفاده کند تا با کمترین هزینه ها بیشترین سودها را نصیب خود نماید.از این رو انقلاب اسلامی ایران،علاوه بر اینکه یک "انقلاب بزرگ" محسوب می شود به علت برخورداری از ویژگی "جهان شمولی اسلایم"که نیرومندترین و برانگیزنده ترین عامل برای صدور انقلاب اسلامی است،در تلاش برای اشاعه ارزش ها و آرمانهای خود به سرتاسر گیتی است.بالطبع،جمهوری اسلامی ایران از ابزارها و روش هایی برای خط مشی صدور انقلاب خود استفاده میکند که مورد تاکید رهبران آن بوده است.در این نوشتار،با این فرض که جمهوری اسلامی ایران تاکنون از ابزارها و شیوه های گوناگونی،با رهبری و راهنمایی امام خمینی(ره)،برای صدور انقلاب اسلامی استفاده کرده و توانسته است در عملی کردن این خط مشی به صورت موفق عمل کند،در صدد پاسخ دادن به این پرسش هستیم که جمهوری اسلامی ایران از چه روش ها و ایزارهایی برای صدور ارزش های انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه استفاده کرده است؟برای این منظور از رویکرد توصیفی و تحلیلی استفاده شده و با توجه به ماهیت موضوع،گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ای صورت پذیرفته است.ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25731120120621Political Islam and Democratic System in Iranاسلام سیاسی و نظم مردمی در ایران پس از انقلاب اسلامی27930263391FAمنصور میر احمدیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180605To clarify the changes occurred in political Islam in Iran this article briefly studies the background of political Islam in Iran<br />while explaining how these changes happened through transition from monarchic system to a democratic system. This transition as thought by the author has paved the way for the establishment of a kind of democratic relations in post-revolutionary Iran. Understanding the experience of Iran following the Islamic revolution and its impact on the nature of political Islam forms the main subject of this article.مقاله حاضر با هدف تبیین تحول اسلام سیاسی در ایران،به طور گذرا پیشینه اسلام سیاسی در ایران را بررسی نموده ،چگونگی تحول مذکور را از طریق گذرا از نظم سلطانی به نظم مردمی،توضیح می دهد.به زعم نگارنده، این گذار،ظرفیت مناسبی برای برقراری نوعی مناسبات دموکراتیک را در ایران پس از انقلاب اسلامی فراهم نموده است.فهم تجربه ایران پس از انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر سرشت اسلام سیاسی،موضوع اصلی نوشتار پیش روست.