ناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622Political Islam; A Geopolitical Challenge in Iran and the North Atlantic Treaty Organization’s Relationsاسلامِ سیاسی؛ چالشی ژئوپلیتیکی در روابط ایران و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی73962946FAدکتر سیدعباس احمدیاستادیار ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجید غلامیدانشجوی دکتری ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article19700101Since the formation of the North Atlantic Treaty in 1949, six strategic concepts for NATO's transformation have emerged as one of the most active actors in the global geopolitics, from which the third strategic concept of the post-Cold <br />War is the "active partnership, modern defense". The first NATO post-Cold War strategic concept was published at the Rome Summit in November 1991, and the second one in the Washington Summit in April 1999, which was <br />updated on the fiftieth anniversary of the Treaty of Rome. The third strategic concept of NATO is the main theme of the present paper, and the author using the theoretical framework of the syllogism of NATO's new strategic concept, <br />tries to answer the original question “what is the new NATO approach to political Islam over the past decade?’ Using the content analysis method and library resources tools, the main hypothesis of the paper is that "NATO's <br />geopolitical approach to security is reflected in its military, political and social dimensions in the form of a distinction between "self" and "other" and therefore the political Islam has developed from the Islamic Revolution of Iran <br />as a geopolitical challenge to it and has been identified as an ideological rival for the rule of NATO's liberal democratic values over the past decade, and NATO's new strategic concept seeks to control it." The findings of this article <br />showed that the Islamic Revolution of Iran as a major political and social development with the establishment of the Islamic political system based on genuine Islamic values and Shi'ism in the age of hegemony of Western values <br />in the world's geopolitics was able to highlight the discourse of political Islam, revival the identity of political Islam and the empowerment of political Islam at the national and international levels so many believe that the continuation <br />of the changes that took place after the Islamic Revolution of Iran, which led to the beginning of the process of changing the balance of global geometry of power, including the growth of trends in political Islam, the wave of popular protests against Western values, Islamic awakening and ... are influenced by revolutionary spirit of the Shi'a political Islam culture. <br /> از زمان شکل گیری پیمان آتلانتیک شمالی در سال 1949 تا کنون، شش مفهوم استراتژیک برای تحول در ناتو به عنوان یکی از کنشگران فعال در ژئوپلیتیک جهانی، پدید آمده است که «مشارکت فعال؛ دفاع مدرن»، سومین مفهوم استراتژیک پیمان پس از جنگ سرد است. اولین مفهوم استراتژیک ناتو پس از جنگ سرد در اجلاس رم در نوامبر 1991 منتشر و دومین، در زمان برگزاری اجلاس واشنگتن در ماه آوریل 1999، پنجاهمین سالگرد پیمان، سند رم به روز شد. سومین مفهوم نوین استراتژیک ناتو، موضوع اصلی مقاله حاضر است که نویسنده تلاش دارد با بهره بردن از چارچوب نظری سندشناسی مفهوم نوین استراتژیک ناتو، به این پرسش اصلی پاسخ دهد که رویکرد نوین ناتو برای دهه پیش رو نسبت به اسلامِ سیاسی چیست؟. با روش تحلیل محتوا و با استفاده از ابزار منابع کتابخانه ای، فرضیه اصلی مقاله عبارت است از این که «رویکرد ژئوپلیتیکی ناتو به امنیت در ابعاد نظامی، سیاسی و اجتماعی در قالب تفکیک «خود» و «دیگری» نمایان شده است و لذا اسلامِ سیاسی رشد یافته از انقلاب اسلامی ایران به عنوان چالشی ژئوپلیتیکی، رقیب ایدئولوژیک برای حاکمیت ارزش های لیبرال دموکراسی ناتو در دهه پیش رو شناسایی شده که مفهوم نوین استراتژیک ناتو سعی در مهار آن دارد». یافته های مقاله حاضر نشان داد، انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک تحول بزرگ سیاسی واجتماعی با استقرار نظام سیاسی اسلامی مبتنی بر ارزش های اصیل اسلامی و تشیع در عصر هژمونی ارزش های غربی در ژئوپلیتیک جهانی توانست اهمیت یافتن گفتمان اسلامِ سیاسی، احیای هویت اسلامِ سیاسی و قدرت یابی اسلامِ سیاسی در سطوح ملی و بین المللی را سبب شود تا جایی که بسیاری معتقدند ادامه تحولات رخ داده در پس از انقلاب اسلامی ایران که منجر به شروع روند تغییر در توازن هندسه جهانی قدرت شده است از جمله رشد گرایش ها به اسلامِ سیاسی، موج اعتراضات مردمی بر ضد ارزش های غربی، تحولات بیداری اسلامی و ...، متاثر از روح انقلابی گری موجود در فرهنگ اسلامِ سیاسی شیعه است<br /> https://www.roir.ir/article_62946_63240585a56093d41ae13b477a7a534b.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622The Role of Influential Powers in the Syrian Crisis and The Janus Analysis of National Interests of IR of Iranنقش قدرت های تاثیرگذار در بحران سوریه و تحلیل ژانوسی از منافع ملی ج . ا . ایران416962945FAرضا اختیاری امیریاستادیار روابط بین الملل دانشگاه مازندران ، مازندران، ایرانحسین دوست محمدیکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانJournal Article19700101Recent developments in the Middle East, called Islamic Awakening, have led Syria to a full-blown civil war. The internal characteristics of Syria, especially the ethnic and religious fabric, geostrategic position and regional and international competitions have led it to become the centerpiece of the Middle East crisis. The main questions in this study are based on which are the regional and global powers influential in the Syrian crisis and what goals are pursued in this country? Also, what is the best framework for analysis of the national interests of Iran, as one of the main actors in the developments in Syria? <br />The method of research in this study is descriptive-analytic and to explain the subject, it has combined the two theories of the "soft balance" of Kenneth Waltz and the "monopolar-multipolar international system" by Samuel Huntington. The research findings suggest that the US, Russia, Turkey, and U Iran are the major actors in the internal developments in Syria, which pursue a combination of different geopolitical, strategic, and ideological goals in Syria. The rivalries and conflicts of interests of the global and regional powers have intensified and continued the Syrian crisis and deprived the people of their right to self-determination. Among the activists, Iran is the only country whose national interests in Syria have Janus characteristics and simultaneously influenced by realistic and idealistic or revolutionary components. <br /> <br /> تحولات اخیر خاورمیانه تحت عنوان بیداری اسلامی، سوریه را درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار کرد. ویژگیهای داخلی سوریه به ویژه بافت قومی و مذهبی، موقعیت ژئواستراتژیک و رقابتهای منطقهای و بین المللی منجر به آن شده تا این کشور به کانون بحران خاورمیانه تبدیل گردد. پرسشهای اصلی در این پژوهش بر این مبنا قرار گرفته است که قدرتهای منطقهای و جهانی تاثیرگذار در بحران سوریه کدامند و چه اهدافی را در این کشور دنبال میکنند؟ همچنین منافع ملی ایران، به عنوان یکی از بازیگران اصلی در تحولات سوریه، در چه چارچوبی بهتر قابل تحلیل است؟<br /> روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی است و از ترکیب دو نظریه «موازنه قوای نرم» کنت والتز و «نظام بین المللی تک قطبی - چند قطبی» ساموئل هانتینگتون جهت تبیین موضوع استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آمریکا، روسیه، ترکیه و ج . ا . ایران کنشگران اصلی در تحولات داخلی سوریه هستند که ترکیبی از اهداف مختلف ژئوپلتیکی، استراتژیکی و ایدئولوژیکی را در سوریه دنبال میکنند. رقابتها و تضاد منافع قدرتهای جهانی و منطقهای موجب تشدید و تداوم بحران سوریه و محرومیت مردم از حق تعیین سرنوشت خود شده است. در بین کنشگران، ایران تنها کشوری است که منافع ملی آن در سوریه ویژگی ژانوسی داشته و همزمان متاثر از مولفههای واقع گرایانه و آرمانگرایانه یا انقلابی میباشد.<br /> https://www.roir.ir/article_62945_7a70f0e9226413c8b0e63fb6b26050e5.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622Investigation and Recognition of Imam Khomeini's Personality Dimensions, With Emphasis on His Insight, Mood,and Influence on The Progress of The Islamic Revolution, Centered on the Ideas of Ayatollah Khameneiبررسی وشناخت ابعاد شخصیتی امام خمینی با تاکید بر مختصات بینشی، منشی ورفتاری و تاثیر در پیشروندگی انقلاب اسلامی با محوریت اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای7110462947FAحسین اسفندیارکارشناس ارشد علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی ، تهران، ایرانغلامرضا خواجه سرویدانشیار علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانحسین اسفندیارکارشناس ارشد اندیشه سیاسی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article19700101Investigating on the personality dimensions of political leaders who have contributed to the huge changes in history and international equations and the creation of a political system reinforces the hypothesis that a multidimensional study of their personality and behavioral patterns would led us to significant results in the closeness of the causes and factors of the roots of the progress of that personality or system, while it plays a significant role in the dynamics of the intellectual and political backgrounds of the systems, which can be used to strengthen the work of the system. Imam Khomeini is the founder of a new political system in Iran, as well as a prominent Shi'i jurisprudent who has deep philosophical, mystical and political ideas, which has formed the formation of an Islamic revolution. Therefore, the reconnaissance of Imam Khomeini's personality dimensions by analyzing and emphasizing of his insights and the secretary and behavior of his personality, will help us more accurately understand his thoughts, and also can demonstrate the frame and structure the development of this system, which will be presented as a model for the effectiveness of political systems, especially the Islamic Republic of Iran. In this regard, in following the ideas of Imam Khomeini, we will use the views of the Supreme Leader as the leader of the Islamic Republic of Iran and the interpreter of Imam Khomeini's thoughts and opinions. This research will answer these questions by analytical and descriptive method: what are the coordinates of insight, secretary and behavior of Imam Khomeini and how does it affect the progress of the Islamic Republic? What does the necessity of revising the personality dimensions of Imam Khomeini influence Iran's stimulus and authority at national and international levels and what is its role in building Islamic civilization? Based on research findings, the progression of the Islamic Revolution of Iran as a variable has been influenced by the dimensions of his vision, manner and behavior. <br /> بررسی ابعاد شخصیتی رهبران سیاسی، که در تحولات عظیم تاریخی و معادلات بین المللی و ایجاد یک نظام سیاسی نقش داشته اند، این فرضیه را تقویت می کند که مطالعه چند بعدی بر روی شخصیت و مدل رفتاری آنان، ما را به نتایج مهمی در علل و عوامل ریشه های پیشرفت آن شخصیت ویا نظام نزدیک می نماید، ضمن اینکه نقش بسزایی را در پویایی عقبه فکری و سیاسی نظام ها دارد که با توجه به آن می توان کار آمدی نظام ها را تقویت نمود. امام خمینی به عنوان بنیانگذار یک نظام سیاسی جدید در ایران و همچنین یک فقیه برجسته شیعی، که دارای اندیشه های فلسفی، عرفانی و سیاسی عمیق می باشد، شناخته می شود که منجر به شکل-گیری انقلاب اسلامی شده است. لذا باز شناسی ابعاد شخصیتی امام خمینی با تحلیل و تاکید بر مختصات بینشی، منشی ورفتاری شخصیت ایشان، علاوه بر اینکه ما را در فهم دقیق تر اندیشه های ایشان کمک می-نماید، می توان چارچوب ها و مولفه های پیشرفت و توسعه این نظام را نمایان سازد و به عنوان یک مدل و الگو برای کارآمدی نظام های سیاسی به خصوص نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح باشد. به این منظور در واکاوی اندیشه های امام خمینی از دیدگاه های مقام معظم رهبری به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران و مفسر اندیشه و آراء امام خمینی استفاده خواهیم نمود. این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی به این سوالات خواهد داد. مختصات بینشی، منشی و رفتاری امام خمینی چیست و تاثیر آن بر پیشروندگی نظام جمهوری اسلامی به چه میزان است؟ ضرورت باز خوانی ابعاد شخصیتی امام خمینی چه تاثیری در نفوذ و اقتدار ایران در سطوح ملی و بین المللی دارد و نقش آن در ساخت تمدن اسلامی چیست؟ بر اساس یافته های پژوهش، پیشروندگی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک متغیر، تحت تاثیر ابعاد بینشی، منشی و رفتاری ایشان بوده است.<br /> https://www.roir.ir/article_62947_a4456607ac34109919176dbbfa764c00.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622Fundamental Principles and Strategic Requirements of
Strengthening of the Internal Construction of the Power System from the Viewpoint of Imam Khameneiاصول بنیادین و الزامات راهبردی استحکام ساخت درونی قدرت نظام از دیدگاه امام خامنه ای (مدظله)10412862938FAسیداصغر جعفریاستادیار گروه حقوق و روابط بین الملل دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article19700101It was once thought that only a country could appear in the international arena that is dependent on one of the world powers, otherwise it will be digested in global relations and equations. But the advent of the Islamic Revolution in Iran turned against such an approach and incited the internal construction of power and reliance on internal capacities and forces play the most important role in political literature. The present research is descriptive-analytic in order to explain the principles and strategic requirements of the strength of the internal construction of the power of the system, which will answer the fundamental question that “from the view point of Imam Khamenei, what is the firmness of the internal construction of power and what are its strategic requirements?” The overall result of this study is that the intrinsic construction of the power of the system is based on principles such as: human dignity, justice and equality, kindness and affection, the sharing of people in the affairs of society, and the adoption of strategies such as strengthening faith and spirituality, deepening insight, enhancement of capabilities and defense readiness, recognition of the enemy, resistance economy and scientific and technological jihad.زمانی تصور بر آن بود که یک کشور در موقعیتی میتواند در عرصه بین الملل ظهور و بروز داشته باشد که وابسته به یکی از قدرت های جهانی باشد، وگرنه در مناسبات و معادلات جهانی هضم خواهد شد. اما ظهور انقلاب اسلامی در ایران بر چنین رویکردی پشت پا زد و رویکرد ساخت درونی قدرت و اتکا به ظرفیت ها و نیروهای داخلی را وارد ادبیات سیاسی نمود. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی - تحلیلی و با هدف تبیین اصول و الزامات راهبردی استحکام ساخت درونی قدرت نظام، به این پرسش اساسی پاسخ خواهد داد که استحکام ساخت درونی قدرت نظام از دیدگاه امام خامنه ای(مدظله العالی) بر چه اصولی استوار است و الزامات راهبردی آن شامل چه مواردی می شود؟ نتیجه کلی که از این پژوهش حاصل شد نشان می دهد که ساخت درونی قدرت نظام با تکیه بر اصولی چون کرامت انسانی، عدالت و برابری، محبت و مهرورزی، سهیم کردن مردم در امور جامعه و اتخاد راهبردهایی چون تقویت ایمان و معنویت، تعمیق بصیرت، ارتقای توانمندى ها و آمادگی های دفاعى، شناخت دشمن، اقتصاد مقاومتی و جهاد علمی و فناورانه مستحکم خواهد شد.<br /> https://www.roir.ir/article_62938_8cee46d37845cc1d75edf3840cd30370.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622Islamic Revolution of Iran’s Future Studiesآینده پژوهی انقلاب اسلامی ایران12915262939FAسعید حاجی ناصریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایراننجف شیخ سراییدانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article19700101Future study is a postmodernist ontology and the uncertainty is its governing principle. The goal of future study is not to "predict" but "to take attention to". The future study is a study of the future and simultaneously, considers the three “possible”, “probable” and “desirable” future (preferable). By dividing the revolutionary<br />studies into three categories of revolutionary philosophy, theories of revolution and the results of revolution, the present study is in the field of studies of the results of revolutions and strives to study the<br />future of the Islamic revolution of Iran using the techniques of future studies. Accordingly, in this research, using the scenario planning - which is considered as one of the most important methods of future<br />studies – we are trying to predict the possible and probable future prospects of the Islamic Revolution of Iran and will review which one of them will be appear. In this regard, considering the existing and influential social forces in the field of politics in Iran, three scenarios are "transformation of revolution", "overthrow of revolution" and "progress and advancement of revolution".آیندهپژوهی به لحاظ هستیشناسی پستمدرن بوده و عدم قطعیت اصل حاکم بر آن است. هدف آیندهپژوهی نه «پیشبینی» بلکه «درنظرگرفتن» است. آیندهپژوهی مطالعة آیندههاست و سه آینده «ممکن»، «محتمل» و مطلوب(مرحج) را به صورت همزمان در نظر میگیرد. با تقسیم مطالعات انقلاب به سه قلمرو فلسفة انقلاب، تئوریهای انقلاب و نتایج انقلاب، پژوهش حاضر، در قلمرو مطالعات نتایج انقلابها جای میگیرد و میکوشد با استفاده از تکنیکهایی که مطالعات آیندهپژوهی در اختیار میگذارد، آیندة انقلاب اسلامی ایران را مورد مطالعه قرار دهد. تکنیک مورد استفاده در این پژوهش سناریونویسی است. در این راستا با در نظر گرفتن روند برنامههای اجرایی نیروهای اجتماعی مختلف فعال در نظام سیاسی جمهوری اسلامی، در قالب سه سناریوی «استحاله انقلاب اسلامی»، «براندازی انقلاب اسلامی» و «ترقی و پیشرفت انقلاب اسلامی»، آیندههای ممکن، محتمل و مرحجّ پیشروی این انقلاب را بررسی میکند. از این سناریوهای سهگانه، دو سناریوی نخست، جزء آیندههای نامطلوب و منفی قلمداد شده و سناریوی سوم نیز آیندة مطلوب و مثبت به شمار میرود.https://www.roir.ir/article_62939_7c020c5d10806be56ad3868c1009430c.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622The Adaptability of Foreign Policy of Different Administrations after the Holy Defense to the Principles and
Values of the Islamic Revolution (With emphasis on the principles of anti-imperialism, Islamic convergence and domination)انطباق پذیری سیاست خارجی دولت های پس از دفاع مقدس با اصول و ارزش های انقلاب اسلامی (با تأکید بر اصول استکبارستیزی، همگرایی اسلامی و منزلت گرایی)15317362940FAسید محمد کاظم حجازیدانش آموخته دکتری تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایرانحسن رحیمی (روشن)استاد یار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایرانJournal Article19700101Islamic Republic’s foreign policy has been based on the principles and values of Islam – Shi’ites, and over the past three decades, this pattern has maintained a process along with change and continuity. On the one hand, the principles, <br />orientations and basic goals of foreign policy have remained relatively stable and sustained, and on the other hand, objective and subjective changes in the tripartite domestic, foreign and psychology requires tactical and instrumental adaptation. Therefore, this research has been conducted with the aim of investigating the foreign policy approach of post-war defense states (between the years of 1989 to 2013), with the centerpiece of the values and norms of the Islamic Republic in three dimensions of anti-imperialism, dignity and Islamic convergence. The research method in this <br />paper is quantitative-quantitative. The statistical population of this research includes university professors and the use of interviews with foreign policy agents in different periods. In identifying the components, the final questionnaire was used to collect their views. After designing a native questionnaire, content validity was evaluated using experts' opinions and after several stages of the final version of the questionnaire, the questionnaire was distributed. Also, the Cranach’s alpha value was calculated by SPSS software to verify the reliability of the research and for all <br />variables it was somewhat higher than 0.7, indicating the validity of the questionnaire and the appropriate intellectual perception of the respondents of the content of the variables related to each construct. For data analysis, descriptive and inferential statistics including ANOVA test, Bonferoni post hoc test and t-test were used. The results of the study indicated a significant difference between the government's versatility in the index of irrigation and Islamic convergence, and the lack of significant difference in the index of dignity-making among governments. <br /> سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر اصول و ارزشهای اسلامی - شیعی بنانهاده شد؛ و در سه دهه گذشته نیز این الگو، روندی همراه با تغییر و تداوم را حفظ کرده است. از یک سو اصول، جهتگیری و اهداف بنیادی سیاست خارجی نسبتاً پایدار و ثابت مانده است که موجب استمرار و ثبات نسبی آن گشته است و از طرف دیگر، تغییر و تحولات عینی و ذهنی در محیطهای سهگانه داخلی، خارجی و روانی مستلزم انطباق تاکتیکی و ابزاری بوده است. لذا این تحقیق باهدف، بررسی رویکرد سیاست خارجی دولتهای پس از دفاع مقدس (حدفاصل سالهای 1368 تا 1392) با محوریت ارزشها و هنجارهای جمهوری اسلامی در سه بعد استکبارستیزی، منزلت افزایی و همگرایی اسلامی انجام پذیرفته است. روش تحقیق در این مقاله کیفی - کمی است. جامعه آماری این تحقیق شامل صاحب نظران و اساتید دانشگاه و بهرهمندی از مصاحبه با کارگزاران سیاست خارجی در دورههای مختلف هست که در شناسایی مؤلفههای مورد مقایسه و در جمعآوری دادههای نهائی پرسشنامه از نظرات آنها استفاده شده است. بعد از طراحی پرسشنامه بومی شده، روایی محتوا با استفاده از نظرات خبرگان بررسی و بعد از چندین مرحله اصلاحات نسخه نهایی پرسشنامه تنظیم و توزیع گردید. همچنین مقدار آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه و برای تمام متغیرها مقداری بالاتر از 7/0 بوده است که نشان دهنده اعتبار پرسشنامه و برداشت فکری مناسب و یکسان پاسخگویان از محتوای متغیرهای مربوط به هر سازه بوده است برای تجزیه وتحلیل دادههای جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تحلیل واریانس؛ آزمون تعقیبی بونفرنی و آزمون تی استفاده شده است. نتایج مطالعه حاکی از تفاوت معنادار تطبیق پذیری دولتها در شاخص استکبارستیزی و همگرایی اسلامی و عدم تفاوت معنادار در شاخص منزلت افزایی در بین دولتها بوده است.<br /> https://www.roir.ir/article_62940_16feabb696b05943c9885935616c1d9d.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622Recovering Image of the Culture in the Supreme Leader’s Thoughtبازیابی پیکره فرهنگ در اندیشه مقام معظم رهبری17519962941FAمسلم خسروی زارگزعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانسمیه بخشیدانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article19700101The category of culture has many meanings and wide variety of applications. For why of the complexity of culture, we can say that culture is not a coherent category, but consists of several elements, meanwhile, it maintains its cohesion and forms as an inseparable and dynamic whole, and over time different individuals with different specializations and approaches (both material and spiritual), have expressed for it various definitions and concepts. This complex and multidimensional subject with a high scientific value, which is in the midst of ambiguity, can have influences as a set <br />of shared beliefs and values on the behavior and thought of members of a community and can act a starting point for movement and dynamism or a barrier to progress. The topic of culture is one of the most important and contemporary concerns of all human societies and all of them are concerned about their cultural future. The Islamic Republic of Iran is one of the countries that, given its diverse ideology of Western hegemony and the danger of cultural transformation from within, is seriously concerned about this, and among those who have a strong emphasis in this area, is <br />the Supreme Leader. He has an extraordinary importance to the category of culture and knows it as an introduction to the rise and development of the country. In expressing the importance of culture in the leadership idea, it is enough to say that he reflects that “I am willing to sacrifice my life for the cause of culture”. In this paper, the point of view of the Supreme Leader will be searched on the recognition of the structure and significance of the category of culture, the functions of culture, the damage that our culture now faces and the ways out of these injuries from. <br /> مقوله ی فرهنگ دارای معانی بسیار و استعمالات گوناگون وسیع و پیچیده ای است. در علت پیچیدگی فرهنگ می توان گفت، فرهنگ مقوله ای متجانس نیست، بلکه متشکل از عناصر متعددی است، با این وجود فرهنگ انسجام خود را حفظ کرده و یک کل تجزیه ناپذیر و پویا را تشکیل داده است و در گذر زمان از دیدگاه افراد با تخصص ها و رویکردهایی متفاوت (اعم از مادی و معنوی)، با تعاریف و مفاهیمی متعدد بیان شده است. این مقوله ی پیچیده و چندبعدی با بار ارزشی و علمی پررنگی که در هاله ای از ابهام فرو رفته است، می تواند به عنوان مجموعه ای از باورها و ارزش های مشترک بر رفتار و اندیشه ی اعضای یک جامعه متأثر باشد و نقطه ی شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. مسئله ی فرهنگ یکی از دغدغه های مهم و امروزی همه ی جوامع بشری است و همه ی آنها نگران آینده ی فرهنگی خود هستند. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که با توجه به ایدئولوژی متفاوتش با هژمونی غرب و خطر استحاله ی فرهنگی از درون در این زمینه، دغدغه ی جدی دارد و از جمله کسانی که تأکید مؤکدی در این حوزه دارد، مقام معظم رهبری است. ایشان اهمیت فوق العاده ای به مقوله ی فرهنگ داده و آن را مقدمه ی خیزش و توسعه ی کشور می داند. در بیان اهمیت فرهنگ در اندیشه ی رهبری همین بس که ایشان می فرماید من حاضرم جانم را در راه فرهنگ فدا کنم. در این نوشتار با توجه به آنچه گفته شد، به شناخت پیکره و اهمیت مقوله ی فرهنگ، کارکردهای فرهنگ، آسیب هایی که هم اکنون فرهنگ ما گرفتار آن است و به راه های برون رفت از این آسیب ها از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخته خواهد شد.<br /> https://www.roir.ir/article_62941_639a0ad693d0eb1a39377471ce4839a5.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622The Role of Ethics in Islamic Government Electionsنقش اخلاق در انتخابات حکومت اسلامی20121862942FAسید حسن قاضویاستادیار دانشکده معارف و اندیشه ی اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article19700101Election ethics is a type of political ethics and subcategory of applied ethics. Applying it, it can guide the community towards choosing the best. Elections in democratic systems legitimize the organization, content and political behavior of<br />society. Ethical elections are one of the most obvious manifestations of moral policy, and moral policy is the culmination of many values and virtues of social ethics. In this research, we have used an analytical method based on ethical charter, on the legitimacy of the role of the people's vote in the Islamic government and its legitimacy, verses, narrations, reason of wisdom, constitution and essential rights books. Our research indicates that there is no contradiction between the<br />implementation of the rules of the law and the rational demands of the people, and since the power seat in the divine system is for service, it should not be used by whatever means to achieve it. Since there are several challenges faced by the people involved in the election, and more than thirty moral punishment slippage them, the<br />rights of the electoral ethics of different countries will be introduced in the seven clauses and in the holy system of the Islamic Republic of Iran, in the form of fourteen articles and twenty clauses.اخلاق انتخاباتی از نوع اخلاق سیاسی و زیر شاخهی اخلاق کاربردی است که بهکارگیری آن، میتواند جامعه را به سوی انتخاب اصلح راهنمائی کند. انتخابات در نظامهای مردمسالار سبب مشروعیت بخشی به سازمان، محتوا و رفتار سیاسی جامعه میشود انتخابات اخلاقی از آشکارترین جلوههای سیاست اخلاقی، و سیاست اخلاقی میدان عملی شدن بسیاری از ارزشها و فضایل اخلاق اجتماعی است.<br /> در این پژوهش به روش تحلیلی و بر اساس منشورهای اخلاقی، در باب مشروعیت نقش رأی مردم در حکومت اسلامی و مشروعیت آن، به آیات، روایات، دلیل عقل، قانون اساسی و کتب حقوق اساسی استناد شده است که نشاندهندهی نبود هیچ تناقضی بین اجرای احکام شریعت و خواستههای عقلایی مردم است و چون کرسی قدرت در نظام الهی برای خدمت است، نباید برای رسیدن به آن از هر وسیلهای استفاده شود. نتیجه این پژوهش نشان میدهد هر چه میزان پای بندی به اخلاق در جامعه بیشتر باشد، میزان مشارکت مردم افزایش و بداخلاقیهاکاهش خواهد یافت.https://www.roir.ir/article_62942_c1c61d1b64c9272c87470467174b72ac.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622Foreign policy of the Islamic Republic of Iran after the JointComprehensive Plan of Action: The Continuation of Revolutionary Balance and Identityسیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از برجام: تداوم موازنه سازی و هویت یابی انقلابی21925762943FAسیدامیر نیاکوییدانشیار علوم سیاسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانعلی قنادیدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانJournal Article19700101Iran's nuclear deal in the summer of 2015, which, in exchange for the abolition of nuclear sanctions, led to a limitation of Iran's nuclear program in the medium term, raised important questions about the direction of the foreign policy of the Islamic Republic. This article seeks to answer the question of whether this agreement has<br />pushed Iran toward more compelling peaceful foreign policy or not? The study of the behavior and performance of Iran's foreign policy shows that Iran, following a nuclear deal, moves to offset these constraints in two security and identity areas in for leaving some of the key dimensions of the nuclear program. In the context of identity, after a nuclear deal, parallel to the emphasis on issues such as "advancement", "self-confidence" and "scientific independence", we are witnessing the continued insistence on nuclear research and development. In the security sector,<br />there has been a significant increase in defense spending to extending the geopolitical scope of security measures and speeding up the missile program, as well as some unprecedented security approaches such as permitting the use of Noghe Air Base to Russia, or multilateral military presence abroad which indicates the seriousness of Iran's move to compensatory policies.<br /><br /> توافق هستهای ایران و قدرتهای بزرگ در تابستان 1394 که در ازای برداشته شدن تحریمهای هستهای، منجر به محدودشدن برنامه هستهای ایران در میان مدت شد، سوالهایی مهم درباره جهت گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی به وجودآورده است. این مقاله به دنبال یافتن پاسخ به این سوال است که آیا این توافق، ایران را به سمت سیاست خارجی مصالحه جویاهتر سوق داده است؟ بررسی رفتار و عملکرد سیاست خارجی ایران نشان میدهد که ایران بعد از توافق هستهای در ازای چشم پوشی از برخی ابعاد کلیدی برنامه هستهای، به سمت جبران این محدودیتها در دو زمینه امنیتی و هویتی حرکت میکند. در زمینه هویتی، بعد از توافق هستهای، موازی با تاکید بر مسایلی مانند «پیشرفت»، «خودباوری» و« استقلال علمی»، شاهد ادامه اصرار بر تحقیق وتوسعه هستهای هستیم. در حوزه امنیتی، از افزایش قابل توجه بودجه دفاعی گرفته تا گسترش دامنه ژئوپلیتیک اقدامهای امنیتی و سرعت گرفتن برنامه موشکی و همچنین برخی رویکردهای امنیتی بیسابقه مانند اجازه استفاده از پایگاه نظامی هوایی نوژه به روسیه یا حضور نظامی چندجانبه در خارج از مرزها، نشان دهنده جدی بودن حرکت ایران به سمت سیاستهای جبرانی است.https://www.roir.ir/article_62943_a652a6817ee6cb79a9b653a68336401c.pdfناشر: انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی2322-25736220170622Structural Realism and Diplomacy of the Pahlavi Government towards the Coalition of Great Powersواقع گرایی ساختاری و دیپلماسی دولت پهلوی در قبال ائتلاف قدرت های بزرگ25927762944FAمحمد جواد هراتیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایرانمحمود ظفریدانشجوی دکتری انقلاب اسلامی دانشگاه بوعلی همدان، همدان، ایرانJournal Article19700101In foreign policy, governments often choose their strategies according to national interests, their domestic needs, geographic location, geopolitics, and structure and performance of the international system. Iran, given to its sensitive position in global geography, has always led to rivaling among great powers to dominate it. This paper<br />tries to answer the question of why the Pahlavi-era diplomacy apparatus was plagued by a coalition of great powers at the time of World War II, and great powers agreed on the collapse of the Pahlavi government. This paper, by use of the theoretical framework of structural realism, seeks to confirm the hypothesis that the lack of a strategy in foreign and domestic relations and the governing structure of international relations has led to the failure of the Iran’s diplomacy and at the same time, coalition of great powers, which in the Second World War has not served to preserve national interests in the international arena.دولتها در سیاست خارجی، اغلب مطابق نیازهای داخلی، موقعیت جغرافیایی، ژئوپولیتک، ساختار و عملکرد نظام بین الملل استراتژیهای را برای تامین منافع ملی برمیگزینند. کشور ایران با عنایت موقعیت حساس از جغرافیای جهانی، همواره موجب رقابت قدرتهای بزرگ برای تسلط بر این کشور شده است. این مقاله تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که چرا دستگاه دیپلماسی در عصر پهلوی و در موقعیت جنگ جهانی دوم گرفتار ائتلاف قدرتهای بزرگ شد و قدرتهای بزرگ بر سر سقوط دولت پهلوی با یکدیگر به توافق رسیدند. مقاله حاضر در قالب چهارچوب تئوریک «واقع گرایی ساختاری» به دنبال تأیید این فرضیه است که فقدان استراتژی در روابط خارجی و داخلی، و ساختار حاکم بر روابط بین الملل موجب ناکامی دستگاه دیپلماسی و ائتلاف قدرتهای بزرگ شده و این امر ناکامی دستگاه دیپلماسی ایران در جنگ جهانی دوم در حفظ منافع ملی درعرصه بین الملل را به همراه داشته است.<br /> https://www.roir.ir/article_62944_389397aa90ef4da6c0a06fbc68ec0eae.pdf