Research Centre for Political Thought and Sciences A CADEMY OF Islamic Sciences and Culture
Abstract
Sociologists consider many factors to be effective in social change. Meanwhile, uninterrupted circulation of the population occurs through the disappearance of older generations and the emergence of new generations in all societies. This issue is of interest to most social science researchers. Phenomena such as "generational differences" or "generational disruption", which are among the factors influencing modern social change, is the result of such process. Certainly, the gap between the previous generation and the new one, creates new demands for the new generation due to: changes in some beliefs and differences in the literature and logic of understanding the phenomena and engaging with the new conditions. Young people are at the turning point of this generational shift. Their efforts to change and develop new ideas and demands, given their diversity and breadth, are manifested in different fields and contexts, and this is why phenomena called "generational difference" was born. Since intergenerational relationships involve social cohesion and national interests, there have been many attempts to recognize this segment of social harm. Successful transition from the conditions of generational transformation depends on the conditions of socialization. Socialization is the most important factor in removing social divisions at a time when generations are clearly changing. If the patterns of previous generations are persuasive for the new generation, generational gaps are tolerable and society does not suffer an identity crisis. Political systems are the most important source of socialization that try to reduce and tolerate gaps by increasing their capacity to respond to the demands and expectations of the new generation. If disruptions are occurred to the functions of the political system, a rift will occur between generations and an identity crisis will follow. Now the question is what was the role of the post-revolutionary political system in generational relations?
آزاد ارمکی، تقی (1382)، تجربه جهانی و گسست فرهنگی - اجتماعی در ایران، مجموعه مقالات نگاهی به پدیده گسست نسلها، به اهتمام علیاکبر علیخانی ،تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
آزاد ارمکی، تقی (1386)، فرایند تغییر نسلی؛ بررسی فرا تحلیلی در ایران، جوانان و مناسبات نسلی، شماره اول.
بیات، بهرام (1382)، تعارض ارزشهاى نوجوانان باارزشهاى جامعه و والدین، در نگاهى به پدیده گسست نسلها، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
جولیوس، گولد، ویلیام کولب (1376)، فرهنگ علوم اجتماعى، ترجمه مصطفى ازکیا و دیگران، تهران، مازیار.
چیتساز قمى، محمدجواد (1383)، هویت دینى جوانان در ایران، در هویت ایران، به کوشش علىاکبر علیخانى، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
چیتساز قمی، محمدجواد (1386) بازشناسی مفاهیم نسل و شکاف نسلی، نشریه جوانان و مناسبات نسلی، شماره اول، بهار و تابستان.
خانیکى، هادى (1383)، «هویت و گفتمانهاى هویتى در ایران»، در کتاب هویت در ایران، به کوشش علىاکبر علیخانى، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
رهبرقاضی، محمودرضا و ایمانیان مفرد، زینب (1396)،«بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر روی هویت ملی»، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، 7(2)، 116-133.
ساروخانی، باقر (1375)، درآمدی بر دائرهالمعارف علوم اجتماعی، تهران، انتشارات کیهان.
سبحانى، جعفر (1379)، سنجش هویت ملى بین دانشآموزان تهرانى، پایاننامه کارشناسى ارشد، تهران، جهاد دانشگاهى.
سلطانی نژاد، احمد؛ جمشیدی، محمد حسین و شامیری، افشین (1396)، «نقش فن آوری اطلاعات بر تحول مفهوم هویت ملی»، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، 7(2)، 22-41.
شاوردى، تهمینه (1382)، «رویارویى ارزشها از تحوّل جمعیتى تا بحران آسیبزا»، در نگاهى به پدیده گسست نسلها، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
فاطمی، داود و اسلامی فارسانی، عباس (1397)، ارزیابی نظام ارزشهای جامعه در دوران دفاع مقدس و دوران کنونی، فصلنامه مطالعات دفاع مقدس، دوره 4، شماره 2، تابستان، صص 113-150.
طالبان، محمدرضا (1396)، نگرش به ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی: شکاف یا تفاوت نسلی،فصلنامه اندیشه سیاسی دراسلام، شماره 12، تابستان.
طالبى، سکینه (1378)، تعیین هویت ملى دانشآموزان دختر دوره تحصیلى ابتدایى، راهنمایى و متوسطه شهر تهران، پایاننامه کارشناسى ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
علیخانی، علیاکبر (1382)، نگاهی به پدیده گسست نسلها، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
منصورنژاد، محمد (1385)، دین و هویت (مجموعه مقالات)، تهران، مؤسسه مطالعات ملی تمدن ایرانی.
منطقى، مرتضى (1383)، «تأملى در روانشناسى نسل سوم و چهارم انقلاب» متن خلاصه سخنرانى در قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
ناطق پور، محمدجواد (1383) «اطلاعرسانى و مسائل اجتماعى»، در مسائل اجتماعى ایران (مجموعه مقالات)، تهران، انجمن جامعه شناسی ایران.
میرجایى، سید هادى (1380)، «بررسى اعتقادات دینى و جهت گیرى سکولاریستى و بنیادگرایى در بین جوانان دانشگاهى»،فصلنامه پژوهش، سال پنجم، شماره 20 و 21.