رویکرد مرگ آگاهی در مرگ اندیشی آثارنقاشی انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان گروه گرافیک

2 دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران ایران

چکیده

در جریان شکل گیری انقلاب که رویکردی والا نسبت به تعالی انسان ترسیم می کند، گسترش مفاهیم شهادت، با الگوپذیری از اندیشه دینی مرگ آگاهی خاص در قرآن کریم، مرگ اندیشی را که مفهومی مستمر از درک و اندیشه معرفت درباره مرگ است در بستر انقلاب و جامعه برجای می گذارد. از این حیث نقاشی انقلاب اسلامی ایران، تحت تاثیر تفکرات این جریان اجتماعی در بطن انقلاب، در مورد مفهوم مرگ قرار گرفته و با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه، مفهوم مرگ اندیشی در رویکرد نقاشان انقلاب اسلامی بروز پیدا می کند و بازتاب هایی از تاثیرات مفاهیم آن، در آثار آنها ظهور یافته و مورد توجه قرار می گیرد، که نشان از تاثیرات ایدئولوژیکی و بنیادین جریان انقلاب اسلامی، بر روند شکل گیری آثار نقاشی بوده و می باشد. مسئله اصلی این پژوهش واکاوی مفهوم و مولفه های مرگ اندیشی به منزله یکی از شاخصه های اصلی تجلی یافته متاثر از اندیشه انقلاب، در خلق و تکامل آثار هنری در آثار نقاشی دهه اول انقلاب اسلامی ایران است. بر این اساس پرسشهای پژوهش عبارتند از: 1. مولفه های مرگ اندیشی، چه میزان در رویکرد نقاشان انقلاب در خلق آثار نقاشی نقش داشته است؟ 2. آثار چه میزان از مبانی دینی اسلامی تاثیر گرفته است؟ این پژوهش از نظر هدف، بنیادی- نظری است و از منظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی است. شیوه‌ی جمع آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و میدانی می باشد. جامعه پژوهش، از میان آثار نقاشی انقلاب انتخاب شده است. نتایج پژوهش گویای آن است که انتخاب و موضوع قرار دادن این مفاهیم، آگاهانه در اندیشه و عمل نقاشان بوده است که مبانی نظری آن از اندیشه دینی اسلامی تاثیر گرفته و انعکاس معنایی و ترجمان تصویری آن در رویکردهای صریح و نظام رمزگانی و نشانه شناسی بروز پیدا کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The progression of the concepts of deathconsciousness and thinking of death constantly in contemporary painting of Iran

نویسندگان [English]

  • Karim Zarei 1
  • Kazem Chalipa 2
  • Morteza Afshari 2
  • Seyed reza Hosseini 2
1 university buali sina departmen art of graphic in Hamedan
2 university Shahed, departmen art, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the course of the formation of the revolution, which draws a lofty approach towards human excellence, the expansion of the concepts of martyrdom, taking as a model the religious idea of the death of special consciousness in the Holy Quran, the idea of death, which is a continuous concept of the understanding and thought of knowledge about death, in the context of the revolution and The society leaves. In this sense, the painting of the Islamic Revolution of Iran, under the influence of the thoughts of this social current in the heart of the revolution, is about the concept of death, and according to the cultural and social conditions of the society, the concept of death appears in the approach of the painters of the Islamic Revolution, and there are reflections of the influences Its concepts have emerged and are noticed in their works, which shows the ideological and fundamental effects of the Islamic Revolution on the process of painting works. Based on this, the research questions are: 1. To what extent did the elements of death thought play a role in the approach of the painters of the revolution in creating paintings? 2. To what extent are the works influenced by Islamic religious foundations? This research is fundamental-theoretical in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature and method.The method of collecting information is library and field. The research community was selected from among the paintings of the revolution. The results of the research show that the choice and subject of placing these concepts was consciously in the thought and practice of the painters, whose theoretical foundations were influenced by Islamic religious thought, and its semantic reflection and visual interpretation were revealed in the explicit approaches and code system and semiotics. has done.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deathconsciousness
  • Thinking about death constantly
  • Contemporary painting
  • Religious beliefs