چهل سال با تحریم‌ها: نگاهی به تاکتیک‌های رسانه‌ای آمریکا برای تاثیرگذاری بیشتر تحریم‌ها بر ایرانیان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار و دکترای روابط بین الملل، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج

چکیده

هدف از مقاله حاضر شناخت تاکتیک­های رسانه­ای آمریکا برای خنثی سازی و کاهش اثرات تحریمهای وضع شده علیه ایران بود. در همین راستا سوالی که مطرح گردید این بود که ایالات متحده از چه تاکتیک­های رسانه­ای برای تقویت اثرگذاری تحریمها بر شهروندان و مقامات جمهوری اسلامی استفاده می­کند؟ یافته­های پژوهش ما را به تاکتیک­هایی همچون شایعه پراکنی، تصویرسازی ذهنی، تخریب روحیه، اغراق و ... رهنمون کرد. نتیجه­گیری مقاله نشان داد رسانه­های غربی موفق شده­اند در برخی موارد تاثیرات جدی بر ذهن مخاطبان ایرانی گذاشته و مشکلاتی را در حوزه اقتصادی و گاه سیاسی برای دولت ایجاد نمایند. برای انجام پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Forty Years of Sanctions: A Look at US Media Tactics to Increase Sanctions’ effectiveness on Iranians

نویسنده [English]

  • ali b
دانشیار و دکترای روابط بین الملل، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
چکیده [English]

The purpose of this article is to identify US media tactics in order to counteract with it and mitigate the impact of sanctions on Iran. In this regard, the question raised was, what kinds of media tactics does the United States use to enhance the effectiveness of sanctions on citizens and officials of the Islamic Republic? The findings of the study led us to tactics such as gossip, mental imagery, morale degradation, exaggeration, and so on. The paper concludes that the Western media has, in some cases, made a serious impact on the minds of Iranian audiences and created problems for the government in the economic and sometimes political spheres. Descriptive-analytical method was used for conducting the study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran
  • Sanctions
  • America
  • Islamic Revolution
  • Media
  • will