تحلیل نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایجاد نارضایتی و خیزش‌های انقلاب (1357-1344ش)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی

2 عضو هیات علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی

3 استادیار گروه تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی

چکیده

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچون دیگر نهادهای فرهنگی- آموزشی در دورۀ پهلوی دوم، با هدف مشروعیت‌بخشی به سلطنت و تداوم آن و همچنین نهادینه ساختن مولفه‌های فرهنگی در حوزۀ آموزش و تعلیم و تربیت کودکان تشکیل شد؛ اما در عمل نتوانست به اهداف مطلوب و آنچه مدّنظر سیاستگذاران حکومت بود دست یابد و برعکس در آگاهی‌بخشی به طیف وسیعی از جوانان تحول‌خواه و آرمان‌گرا موثر واقع شد. اغلب کتابخانه‌های کانون در مناطق جنوب شهر که به لحاظ اقتصادی فقیرنشین بودند و در مراکز عمومی چون پارکها ساخته شد. دسترسی آسان نوجوانان و جوانان به کتابخانه‌ها و استفاده آنها از محصولات فرهنگی کانون و از جمله کتاب باعث شکل‌گیری و تکامل تدریجی شخصیت آنها گردید. به زودی کتابخانه‌های کانون به محلی برای رفت و آمد جوانان که اغلبشان با سیاست‌های حکومت مخالف بودند تبدیل شد. نویسندگان، کارگردانان، فیلمسازان و دیگر افرادی که در کانون مشغول بودند در ایجاد این تحول نقش اساسی داشتند. آنها که اغلب دارای تفکرات چپ بودند با گنجاندن مفاهیم جدیدی همچون ظلم‌ستیزی، ستاندن حق، همیاری مظلوم و لزوم حرکت به سوی آرمان‌های مطلوب در آثارشان در این تحول‌خواهی و نارضایتی از وضع موجود موثر بودند.
پژوهش حاضر به‌دنبال پاسخ به این پرسش است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از نهادهای سیاست‌گذار فرهنگی چه نقش و جایگاهی در اعتراض‌های انقلاب ایفا کرد؟ در پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تاریخی و با تکیه بر اسناد و مدارک مراکز آرشیوی، مجلات و نشریات انجام شده است. براساس یافته‌های پژوهش هرچند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچون دیگر نهادهای فرهنگی ابتدا با هدف مشروعیت‌بخشی به نهاد سلطنت تاسیس شد؛ اما ناخواسته و به طور غیر مستقیم در ایجاد نارضایتی‌ها و آگاهی‌بخشی به قشر عظیمی از کودکان، نوجوانان و جوانان نقش ایفا کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the role of Children and Adolescents Intellectual Development Centre in creating dissatisfaction and uprisings of the revolution(1965-1979)

نویسندگان [English]

  • hasan shamsabadi 1
  • hamid basiratmanesh 2
  • SeyyedMahmood Sadat Bidgoli 3
1 Researcher of the history of the Islamic Revolution
2 Assistant Professor, History of the Islamic Revolution, Institute of Imam Khomeini and the Islamic Revolution
3 Assistant Professor, History of the Islamic Revolution, Institute of Imam Khomeini and the Islamic Revolutions.
چکیده [English]

Children and Adolescents Intellectual Development Centre, was formed in the second Pahlavi period with the aim of legitimizing the monarchy as well as institutionalizing cultural components in the field of children's education and training. But in practice, it could not achieve the desired goals and on the contrary, it was effective in raising awareness among a wide range of reformist and idealistic youth. Most of the center libraries were built in the south of the city, which were economically poor. The easy access of young people to libraries and their use of the center's cultural products, including books, led to the gradual formation and evolution of their personalities. Soon, the libraries of the center became a place for young people, most of whom were against the policies of the government. Who worked in the center played a key role in creating this transformation. They often had left-wing thinking and were effective in this desire for change and dissatisfaction with the status quo by including new concepts such as anti-oppression, seeking the right, helping the oppressed and the need to move towards desirable ideals in their works.
The current research seeks to answer the question, what role and place did the center for the intellectual development of children and teenagers as one of the cultural policy-making institutions in the protests of the revolution? The current research, it was done with a descriptive-analytical method and with a historical approach, relying on the documents of archival centers, magazines and publications. Based on the findings of the research, although Centre, like other cultural institutions, was first established with the aim of legitimizing the institution of the Sultanate; unintentionally and indirectly, it played a role in creating dissatisfaction and raising awareness among a massive group of children, teenagers, and young people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children and Adolescents Intellectual Development Centre
  • Islamic Revolution
  • Awareness
  • Children and Adolescents
  • Dissatisfaction