تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر گسترش تشیع در نیجریه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 معاون پژوهش پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق، تهران، ایران.

2 دانش اموخته کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

نیجریه به عنوان یکی از کشورهای مهم قاره آفریقا، در چند دهه اخیر بستر نفوذ مذهب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) در منطقه غرب آفریقا گشته است و هم اکنون، جمعیت چندمیلیونی نیجریه، این کشور را به یکی از کانون های شیعه تبدیل کرده است. نشانه ها حاکی از آن است که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1979 میلادی تشیع روند رو به رشدی در نیجریه پیدا کرد. این نوشتار، بر این هدف است که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، نقش و تأثیر انقلاب اسلامی ایران را بر رشد و گسترش مذهب تشیع در نیجریه بررسی نماید.
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد انقلاب اسلامی ایران در کنار بیداری و خودآگاهی مسلمانان نیجریه، روند گرایش به تشیع را سرعت بخشید و شیعیان نیجریه را از یک اقلیت بسیار محدود به جمعیت چندمیلیونی فعال بدل ساخت. افزون بر اقدامات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی، فعالیت‌های کم نظیر شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه که متأثر از امام خمینی و انقلاب اسلامی است، مهمترین عامل گسترش تشیع در نیجریه محسوب می شود. او با الهام از امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، و در سایه تلاش‌های همیشگی و خالصانه، جامعه اهل سنت نیجریه را با عقاید شیعه آشنا ساخت و مسلمانان با تطبیق معارف این مذهب با آنچه در قرآن و منابع حدیثی امطرح شده بود، به تشیع گرویدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of the Islamic Revolution on the spread of Shi'ism in Nigeria

نویسندگان [English]

  • habib zamani mahjoub 1
  • Reza Adabi Firoozjaee 2
1
2 Graduate of History and Civilization of Islamic Nations, University of Tehran
چکیده [English]

Nigeria, as one of the most important African continent, has been the founder of the Shia religion and the Ahlul-Bayt school in the West African region in recent decades, and now, the Nigerian multi-million population has turned the country into one of Shia's centers. Signs indicate that in 1979, with the victory of the Islamic Revolution of Iran, Shi'a found a growing trend in Nigeria. This article aims to examine the role and influence of the Islamic Revolution of Iran on the development and expansion of the Shi'i religion in Nigeria using the descriptive-analytical method.
Research findings show that the Islamic Revolution of Iran, along with the awakening and self-awareness of Muslims in Nigeria, accelerated the trend towards Shi'ism, and made Shiites a Nigerian minority from a very limited minority to active multi-million populations. In addition to the cultural actions of the Islamic Republic of Iran, the underlying activities of Shaikh Ibrahim Zekasaki, the leader of the Shiites of Nigeria influenced by Imam Khomeini and the Islamic Revolution, are the most important factor in the spread of Shi'ism in Nigeria. Inspired by Imam Khomeini, the Supreme Leader of the Islamic Revolution of Iran, and in the light of his eternal efforts, he familiarized the Sunni community with the Shi'a beliefs, and the Muslims, by adapting the teachings of this religion to the Qur'an and hadith books, They turned to Shi'a.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nigeria
  • Nigerian Shiites
  • Shiites
  • Sheikh Ibrahim Zaksaki
  • Islamic Revolution of Iran
  1. جعفریان، رسول (1387)، اطلس شیعه، تهران: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.
  2. حسینی، سیدحمید (1395)، «وضعیت مسلمانان و شیعیان نیجریه از ظهور اسلام تا قبل از انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه نامه جامعه، شماره 119 ، پاییز: 93-104.
  3. حسینی، سیده مطهره (1391)، «شیعیان و فرصت ها و چالش های حضور آنان در آفریقا »، فصلنامه شیعه شناسی، سال دهم، شماره 38، تابستان:ص107-146.
  4. حیدری، زهرا و حیدری، زینب (1399). «بررسی دلایل ضرورت ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب از دیدگاه مقام معظم رهبری»، فصلنامه پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 9(4)، 191-213.
  5. رسولی، نوید (1388)، «وضعیت مسلمانان در نیجریه»، پژوهشنامه آفریقا ، سال اول، شماره چهارم، زمستان: 113-128.
  6. رسولی، نوید (1385)، نیجریه سرزمین زبان­ها و قومیت­ها، تهران: الهدی.
  7. سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور، آفاق (49): حوزه علمیه اهل البیت(مرکز آموزشی فرهنگی ثقلین) نیجریه، بی جا، بی نا، بی تا.
  8. شریفی عبدالمجید و عبدالله ناصری (1396)، اسلام: وحدت مبانی، کثرت ظهور(فصل هایی از جامعه شناسی تاریخی و فرهنگ اسلام)، تهران: نگاه معاصر.
  9. شکیبا، محمدرضا (1388)، سرزمین و مردم نیجریه، تهران: الهدی.
  10. عرب‌‌احمدی‌، امیربهرام. (۱۳۹۷)، شیخ ابراهیم یعقوب زاکزاکی و نقش بنیادین او در شکل‌گیری و گسترش تشیع در نیجریه، تهران: نگارستان اندیشه.
  11. عمر موسی، محمد الثانی (1430)، «الشیعه فی نیجیریا؛ النشأه و الوسائل»، قراءات اسلامیه، العدد الرابع، الشوال: 41-50.
  12. قاسمی، مصطفی(1394)، گزارش نشست ربیع زاریا؛ وضعیت شنا‌سی شیعیان نیجریه، تهران، اندیشه سازان نور، 28/10/1394.
  13. کردی، حمیدرضا (1394)، «شیعیان نیجریه؛ فرصت‌ها، تهدیدها، باورها»، فصلنامه پیام، ش 116-117، زمستان: 110-125.
  14. گامباری، ابراهیم، ای (1382)، «احیاگری اسلامی در نیجریه: درون­زا یا برون­زا»، انقلاب ایران و بازتاب­های جهانی آن، جان. ال. اسپوزیتو، ترجمه محسن مدیر شانه­چی، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
  15. مادرشاهی، حسین(1394)، بررسی سبک رهبری و شیوه­های تبلیغی آقای ابراهیم الزکزاکی، تهران، پایان­نامه دانشگاه امام صادق.
  16. محمدی، منوچهر (1388)، «بازتاب جهانی انقلاب اسلامی»، بازخوانی تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر بیداری مسلمانان، به اهتمام سیدمهدی طاهری، قم، پژوهشگاه بین­المللی المصطفی.
  17. مطلبی، مسعود (1399). ««رسانه و افکار عمومی؛ بازشناسی عملکرد شبکه العربیه در پروژه ایران هراسی و شیعه ستیزی در جهان عرب». فصلنامه مطالعات قدرت نرم، 10(2)، 1-33.
  18.  مرادی، وحید (1391)، بازتاب انقلاب اسلامی بر اسلام گرایی در نیجریه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق (ع).
  19. منصوری پارسا، مستانه (1394)، بررسی اوضاع فرهنگی و اجتماعی شیعیان نیجریه پس از انقلاب اسلامی ایران، دانشگاه قم.
  20. نصیری، معصومه (1389)، جمهوری فدرال نجریه، تهران، علمی و فرهنگی.
  21. Bunza, U. M (2005), "­The Iranian model of political Islamic movement in Nigeria (1979-2002)", In: L'islam politique au sud du Sahara: Identités, Discours et Enjeux, Edited by M. Gomez-Perez, Paris, Karthala, p. 227-241.
  22. Casey, Conerly (2008), "Marginal Muslims: Politics and the Perceptual Bounds of Islamic Authenticity in Northern Nigeria", Africa Today, Vol. 54, No. 3, pp.  67-92.
  23. Falola, Toyin(1998), Violence in Nigeria : The Crisis of Religious Politics and Secular Ideologies, New York, University of Rochester Press.
  24. Gruenbaum, Oren (2016), "Commonwealth Update", The Round Table, Vol. 15, No. 3 , pp. 243-249.
  25. Hamming, Tore Refslund (2014), Diffusion of Islamic Discourse: Saudi and Iranian Influence in Lagos and Cape Town, Paris, Sciencespo.
  26. Hassan, Ibrahim Haruna (2015), An Introduction to Islamic Movements and Modes of Thought in Nigeria.
  27. Kenny, Joseph (1996), " Sharīa and Christianity in Nigeria: Islam and a 'Secular' State", Journal of Religion in Africa, Vol. 26, No. 4 , pp. 338-364.
  28. Modibbo, Muhammad Sani Adam (2012), "Survey of Muslim Groups in Plateau State of Nigeria", NRN Background Paper, NO. 4 , pp. 1-20.
  29. Mustapha, Abdul Raufu (2014), Sects & Social Disorder: Muslim Identities & Conflict in Northern Nigeria, Suffolk, James Currey.
  30. Olaniyi, Rasheed Oyewole & Oluwasegun Michael Ajayi (2014), ‘The lebanese in Ibadan, Nigeria, 1986-2012’, Journal of the Historical Society of Nigeria, Vol. 23.
  31. Ousmane, Kane (2003), Muslim Modernity in Postcolonial Nigeria: A Study of the Society for the Removal of Innovation and Reinstatement of Tradition, Boston, Brill.
  32. Onapajo ,Hakeem (2017), “State Repression and Religious Conflict: The Perils of the State Clampdown on the Shi’a Minority in Nigeria”, Journal of Muslim Minority Affairs, Mar, pp. 1-14.
  33. Pew Research Center (2012), The World's Muslims: Unity and Diversity, Pew Forum on Religion & Public Life.
  34. Sulaiman, Muhammad Dahiru (1993), "Shiaism and the Islamic Movement in Nigeria 1979-1991", In: Islam et islamismes au sud du Sahara, Edited by Ousmane Kane, Paris, Karthala, pp. 183-195.
  35. Tajudeen, Abu Bakir (1984), The Muslim Student’s Society Thirty Years After, Ibadan, Islamic Book Center of UIMSS.
  36. Tsiga, Ismail A. & Abdalla U. Adamu (1997), Islam and the History of Learning in Katsina, Ibadan, Spectrum Books.
  37. Zenn, Jacob (2013),“The Islamic Movement and Iranian Intelligence Activities in Nigeria”, CTC Sentinel, Vol. 6, No. 10, pp. 13–18.