نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In Islamic teachings, leadership has been introduced as the pillar of the Islamic society and command the Islamic Ummah to come to the leader in crisis and be safe of the conspiracy of enemies. Decades of experience of the Islamic Republic has clearly demonstrated the role of Imam Khomeini and Supreme Leader in managing crises. This has led the enemies to seek to undermine the soft power of the leadership of the Islamic Revolution and try to make some distances between the public about their acceptance and make some hesitations between them. Now, the question arises: What do people have to do when the enemies target the dignity of leadership and undermine his power to control and manage crises? In other words, who defends the position of the leader and in what way should he be defended? The present research compares the methods that today's enemies use to weaken the soft power of Islamic leadership, by comparing the methods used by enemies against the prophets which referred to in the Qur'an, and concluded that the methods of enemies against the divine leaders from time to time have been in similar frameworks.
Accordingly, in the present study, to address the conspiracy of weakening the soft power of leadership, the solutions that the Qur'an has used to defend the prophets have been considered. Finally, the result was that, first, according to the Qur'anic method, the weakening of leadership should not be discontinued in any circumstances, and the Islamic Ummah is obliged to defend the position of leadership, second, the Quranic solutions to the weakening of the soft power of leadership do not follow a single criterion, but the style the Qur'an requires that the enemy's method be identified and analyzed in the first step, and then a clever way appropriate to the conspiracy of the enemy is taken to defend the leadership.
کلیدواژهها [English]
10.دادگران، محمد، افکار عمومی و معیارهای سنجش، تهران، مروارید، 1385
11.روحانی، سید حمید، شاهی (مطهری)، عزت الله و حدیدیچی (دباغ)، مرضیه، نهضت امام خمینی و نسبت آن با سبک زندگی سیا، سی و اجتماعی ایرانیان، پاسدار اسلام، شماره 377، 1392، ص 18 - 29
12.زورق، محمدحسن، مبانی تبلیغ، تهران، سروش، 1368
13.امام خمینیv سید روح الله، صحیفه نور، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1381
14.سبیلان اردستانی، احمد، عملیاتی سازی عملیات روانی، فصلنامه عملیات روانی، ش 5، 1383،ص42 - 58
15.شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الجمل و النصره لسید العتره فی حرب البصره، تحقیق السید علی میرضفیعی، قم، بوستان کتاب،1365
16.شیرازی، محمد، جنگ روانی و تبلیغات، مفاهیم و کارکردها، تهران، دبیرخانه نخستین همایش بررسی نقش تبلیغات در جنگ روانی، چاپ دوم،1380
17.صحرایی، محمد، اهمیت و جایگاه افکار عمومی در نظام اسلامی، پایگاه جامع و تخصصی جنگ نرم، 17 اسفند 1389
18.طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، 1363
19.طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ترجمه احمد بهشتی، تهران، موسسسه انتشارات فراهانی، 1354
20.عسکری، سیدمرتضی، نقش عایشه در تاریخ اسلام، قم، علامه عسکری، 1390
21.کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت، بیتا
22.گنجی، حمزه، روانشناسی عمومی، تهران، ساوالان،1384
23.مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت، موسسة الوفاء.، 1404
24.مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1374
25.مطهری، مرتضی، آشنایی با قرآن، تهران، صدرا،1386
26.مکارمشیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374
27.نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ سوم،1367
28.واقدی، محمدبن عمربن الواقدی، کتاب المغازی، تحقیق محمد عبد القادر عبد العطا، بیروت، دار الکتب العلمیه، 200
31.سایت گروه نظر سنجی «یوگاو کمبریج»،http// Cdn.yougav.com ،20 آبان 1391
32.پایگاه جامع و تخصصی سایت جنگ نرم ، www.jangnarm.com، 17 اسفند 1389
33.سایت صهیونیستی مبازه با پیامبر اعظم9 www.prophetofdoom.net، 17 مهر 1392
34.سایت مقام معظم رهبری، www.leader.ir، 30 خرداد 1396