نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 دانشیار علوم سیاسی دانشکده روابط بین الملل، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The advent of the Islamic Revolution of Iran under the leadership of Imam Khomeini, led to some convergences and divergences all around the world, especially in the Islamic world. Convergence with the our revolution can be seen in influencing a significant part of the Ummah of Islam. Divergences are generally associated with the West and among Islamic countries with Wahhabi thinking. Sa’id Haww is a contemporary Syrian scientist and one of the leaders of the Muslim Brotherhood of Syria who met with Imam Khomeini in the early days of the Revolution as one of the Brotherhood leaders and for the sake of congratulating the victory of the revolution to Imam, but over time, he became an opposition and took hostility to the revolution and its leader and has showed and risen in various ways, his opposition to the revolution and Shiite religion!
The present study analyzes the reasons for changing his position and for this end, uses a descriptive-analytical method and intersection of historical propositions to analyze how Sa’id Haww interacted with the Islamic Revolution and its leadership. This is for the first time that the interaction of the views of one Political-religious personality in the Islamic world in relation to the Islamic Revolution has been analyzed. In light of the results of this research, other differences and divergences among the Islamic Ummah are also getting known and traceable. By this research, it became clear that Sa’id Haww's contradictory personality - which stems from the Salafist thought, Sufi factor and his cost-benefit confrontation - is the source of his opposition to the Islamic Revolution of Iran.
کلیدواژهها [English]
10.دهشیار، حسین. (1379). « جهانی شدن: تک هنجاری طلبی ایالات متحده آمریکا»، سیاست خارجی، سال چهاردهم، شماره 2، تابستان، صص 457 – 437.
11.دهشیری، محمدرضا. (1381). «گفت و گو: انقلاب اسلامی در گستره جهان ؛ محمدرضا دهشیری و امیر محمد حاجی یوسفی»،اندیشه انقلاب اسلامی، بهار، صص 166-147.
13.دهشیری، محمدرضا. (1396). «انقلاب اسلامی و جهانی شدن؛ از نظریه تا عمل»، فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام، شماره 14، زمستان، صص 57-27.
14.دهقانی فیروزآبادی، سید جلال. (1386). «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، تهران: سمت.
15.شفیعی فر، محمدرضا و رحمتی، رضا. (1389). «سیاست تعاملی ضدسلطه»، مطالعات انقلاب اسلامی، سال هفتم، شماره 22، صص 44-11.
16.شیخ الاسلامی، محمدحسن؛ رحیمی، مختار و قاسمی فرد، علی (1396)، «فضای گفتمانی، آرمان ایرانی و حاکمیت آن بر گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه»، فصلنامه راهبرد سیاسی، سال 1، شماره 1، تابستان، صص 20-1.
17.شیرودی، مرتضی. (1383). «تهدیدات پروژه جهانی سازی، با تاکید بر مساله ایران»، رواق اندیشه، شماره 31، تیر، صص 54-43.
18.قهرمانپور، رحمان. (1383). «تحلیل تکوین گرایانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات راهبردی، سال هفتم، شماره 23، بهار، صص 88-71.
19.محمدی، منوچهر. (1388). «برخورد تمدنها یا برخورد با نظام سلطه (پارادایم جدید در روابط بین الملل)»، مطالعات انقلاب اسلامی، سال پنجم، شماره 16، بهار، صص 42-11.
20.ملکوتیان، مصطفی. (1389). «انقلاب اسلامی، نظام بین الملل و آینده غرب»، مطالعات انقلاب اسلامی، سال هفتم، شماره 2، بهار، صص 66-41.
21.یزدانی، عنایت ا... و تویسرکانی، مجتبی. (1387). «تحلیلی بر ژئوپولتیک سلطه و نقش آن در عرصه قدرت ژئواستراتژیک قدرتها»، پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 10.